...

Nacionaliniai Kroatijos ir Slovėnijos verslo ypatumai

Verslas

2014.03.21

Autorius: Juliana Miliut

Temos: .

Nacionaliniai Kroatijos ir Slovėnijos verslo ypatumai

Slovėnai, kaip ir kroatai, yra ganėtinai uždari ir su menkai pažįstamais žmonėmis laikosi formalumų. bzn start fotomontažas

Nacionaliniai Kroatijos ir Slovėnijos verslo ypatumai

Šio mėnesio „Verslo ypatumuose“ pasidomėsime dviem kaimynėmis: Kroatija, kurioje buvo sukurtas viso pasaulio verslininkų neatsiejamu atributu tapęs kaklaraištis, kurios ekonomikos pagrindas yra lengvoji pramonė, klestintis turizmas bei vynuogių ir kukurūzų derlius, ir Slovėnija, kurios ekonomikos pagrindas yra eksportas, o valstybinis sektorius suformuoja net 40 proc. visos šalies ekonomikos.

Kroatija

Stereotipai ir mitai

Vienas labiausiai paplitusių stereotipų byloja, jog kroatai yra aistringi futbolo ir kitų sporto šakų sirgaliai. Šis stereotipas iš tiesų nenuginčijamas, tačiau kroatai apskritai yra labai aistringi žmonės, ypač kalbant apie juos dominančius dalykus.

Verslo kultūros ypatumai

Galutiniai terminai yra kur kas lankstesni nei Vakarų Europoje ir darbai dažnai užbaigiami paskutinę minutę. Vyrauja ir gerbiama hierarchija. Kroatai labai vertina žinias, išsilavinimą ir patirtį, kuri neatsiejama nuo padėties. Svarbūs galutiniai sprendimai dažniausiai priimami vieno žmogaus, tačiau niekas nėra atsakingas už nesėkmę. Sprendimai priimami nepasitarus su kitais, todėl, pavyzdžiui, vadybininkai niekuomet neprivalo atsiskaityti ir paaiškinti, kodėl priėmė vienokį ar kitokį sprendimą. Megzdami tvirtus dalykinius santykius, kroatai norės sužinoti daugiau apie kolegų šeimą ir šalį, tačiau šiukštu ne apie pinigus ir asmeninius rūpesčius. Asmeninė erdvė yra gerbiama, tačiau per didelė distancija nėra sveikintina. Drovūs ir saldžialiežuviai potencialūs partneriai bus vertinami kaip lengvai pažeidžiami ir silpni. Pagarbos ir pasitikėjimo ženklu laikomas kreipimasis patarimo aktualiu klausimu. Religijos, karo ir etninės temos yra tabu. Verslininkai labai išdidūs ir lengvai įsižeidžia, todėl nepatartina jų kritikuoti. Vietoj skundų rekomenduojama teikti pasiūlymus ir vengti tiesioginės konfrontacijos. Savaitgalis yra griežtas asmeninis laikas, todėl net užuomina apie darbus gali būti priimta užgauliai.

Verslo etiketas

Pasisveikinama tvirtu rankos paspaudimu, kurį lydi tiesioginis akių kontaktas ir šypsena. Moterys ranką tiesia pirmos. Vizitinėmis kortelėmis keičiamasi be numatytų ritualų, laikantis klasikinio etiketo. Kreipiamasi pavarde ir tol, kol nebus paprašyta kitaip, vardu kreiptis jokiu būdu negalima. Susitikimo darbotvarkės nėra griežtai laikomasi, ji daugiau reiškia gaires. Prieš pereinant prie verslo klausimų skiriama šiek tiek laiko trumpai pasišnekučiuoti laisvomis temomis. Ėjimas tiesiai prie dalykinių klausimų gali būti palaikytas nemandagiu. Susitikimai yra ilgi ir beveik visada užtrunka kur kas ilgiau, nei buvo numatyta dienotvarkėje. Diplomatija yra pagrindinė verslo etiketo taisyklė, ypač naujai užmegztų santykių pradžioje. Vyrauja klasikinis, tačiau stilingas aprangos kodas. Kroatai savo apranga išreiškia profesionalumo lygį.

Įdomūs faktai

Garsusis keliautojas pirklys Marco Polo yra kilęs iš Kroatijos.

Šunų veislės pavadinimas „dalmatinai“ kilęs iš Dalmatijos regiono pavadinimo.

Baltieji rūmai buvo pastatyti iš Kroatijos Bračo salos akmenų.

Kroatijoje yra mažiausias pasaulyje miestas, kurio gyventojų skaičius nesiekia dviejų dešimčių.

Kroatija yra kaklaraiščio tėvynė, o spalio 18 d. šalyje švenčiama Kaklaraiščio diena.

Slovėnija

Stereotipai ir mitai

Vienas labiausiai po pasaulį paplitusių nesusipratimų yra tai, jog Slovėnija labai dažnai painiojama su Slovakija ir priešingai. Vienas iš sklandančių stereotipų apie slovėnų pomėgį gražinti namus yra visiškai teisingas, nes šios šalies gyventojai noriai dekoruoja savo namų išorę ir rūpinasi sodais, gausiai apželdintais įvairiausiais augalais, o palanges visuomet puošia įvairiaspalvių gėlių vazonėliai.

Vyrauja meilus ir ramus bendravimas, visiškai nepriimtina pertraukti pašnekovą. Susitikimai skiriami iš anksto ir griežtai laikomasi bei reikalaujama punktualumo.

Verslo kultūros ypatumai

Verslininkai išsiskiria puikiu humoro jausmu, tačiau bet kokie juokai, kuriais pašiepiami žmonės, yra visiškai nepriimtini. Itin nemėgstami pagyrūnai. Verslo sprendimai dažnai priimami remiantis asmeniniais sentimentais apie asmenį, todėl tai dar kartą įrodo, kaip svarbu skirti laiką asmeniniams santykiams užmegzti ir įtvirtinti. Prastu etiketu laikomas ir skundimasis kitais žmonėmis, nes labai gerbiama asmenybė ir individualumas. Apskritai, kaip ir Kroatijoje, pagarba yra sėkmingo bendradarbiavimo su slovėnų verslininkais pagrindas. Slovėnų verslo kultūra yra vokiečių dalykiškumo bei darbingumo ir italų užsidegimo bei aistros profesinei veiklai derinys. Sprendimai priimami aukščiausias pareigas einančių asmenų, nes vyrauja hierarchinė verslo sankloda. Galutiniai sprendimai dažniausiai lydimi detalaus veiksmų plano, kurio laikomasi itin kruopščiai. Kaip ir kroatai, slovėnai atskiria asmeninį gyvenimą nuo verslo ir dalykinius klausimus linkę spręsti tik oficialiomis darbo valandomis. Moterys vis sparčiau žengia į verslo pasaulį, tačiau dauguma jų dažniausiai dirba administravimo ar socialinės rūpybos srityse. Nors aprangos kodas dažniausiai siejamas su etiketu, Slovėnijoje tai visa verslo kultūra, nes kuo žemesnes pareigas eina asmuo, tuo kasdieniškiau jis gali rengtis ir atrodyti.

Verslo etiketas

Slovėnai, kaip ir kroatai, yra ganėtinai uždari ir su menkai pažįstamais žmonėmis laikosi formalumų. Pasisveikinama ir atsisveikinama paspaudžiant ranką, pirmiausia su moterimis. Rankos paspaudimas turi būti tvirtas ir užtikrintas, lydimas tiesioginio akių kontakto. Profesiniai ir akademiniai laipsniai vartojami kreipinyje kartu su pavarde. Jeigu tokio laipsnio nėra arba nežinote, dera vartoti „Gospod“ (liet. ponas) arba „Gospa“ (liet. ponia). Prie kreipinių vardais pereinama labai greitai, tačiau pridera palaukti, kol jūsų slovėnai partneriai tai pasiūlys pirmieji. Vizitinėmis kortelėmis keičiamasi be iš anksto nustatytų ritualų. Susitikimai dažniausiai pradedami po trumpo pasišnekučiavimo laisvomis temomis. Nedera skubinti slovėnų, nes būtent ši dalis prieš susitikimą yra itin svarbi siekiant užmegzti tvirtus ilgalaikius dalykinius santykius. Vyrauja meilus ir ramus bendravimas, visiškai nepriimtina pertraukti pašnekovą. Susitikimai skiriami iš anksto ir griežtai laikomasi bei reikalaujama punktualumo.

Pasijuokime

Slovėnų ūkininkas, sužinojęs, kad pas kaimyną nudvėsė visos karvės, visa širdimi ėmė trokšti, kad ir jo karvės nudvėstų – tuomet kaimynas negalės ateiti pas jį prašyti pieno.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.