NUO IDĖJOS IKI PIRMOJO PRODUKTO (#)

Povilas Sabaliauskas prieš 2 metus Šį straipsnį perskaityti užtruks: 2 min. 41 s.
„Vinted“ produkto vadovas - Tautvydas Gylys. Asmeninio archyvo nuotr.
Startuoliai aplink save sukelia vis daugiau triukšmo. Nieko keista, kad daugybę jaunų, kūrybingų ir verslių žmonių traukia mintis sukurti savo startuolį ar produktą, kuris atneštų turtų ir šlovę. Tačiau ne viskas taip paprasta. Verslui plėtoti reikia didžiulių pastangų, darbo ir kantrybės, kurios jaunas žmogus dažnai tiesiog neturi. Štai kodėl nemaža dalis startuolių (tiksliau bandymų būti startuoliais) taip niekada ir nepajuda iš mirties taško. Ne vienam svajotojui apie savo verslą net ir kokybiškas idėjos išgryninimas bei plano susidėliojimas tampa neįmanoma misija.

Būtent todėl 2015 m. rugpjūčio 5 d. „Verslios Lietuvos“ rengtas seminaras „Nuo idėjos iki produkto“ turėjo pasirodyti itin aktualus ir naudingas svajojantiesiems sukurti savo startuolį. Seminarą vedęs „Vinted“ produkto vadovas Tautvydas Gylys auditorijai pateikė seriją praktinių užduočių, kurių tikslas – padėti kuo geriau apsibrėžti savo startuolio misiją, auditoriją, sprendžiamą problemą ir būtinus produkto elementus.

Geriausia į priekį žengti mažais žingsniais

Seminaro pradžioje T. Gylys atkreipė dėmesį, kad startuolio kūrėjas pirmiausia turi tik idėją ir savo produkto, kurio dar net nėra, viziją. Vis dėlto tai, ką mes ketiname ir ką galiausiai iš tikrųjų pasiekiame, paprastai šiek tiek skiriasi. Artėjant prie produkto sukūrimo, startuolių laukia ilgas ir klaidus kelias – dažnai prieš pasiekiant rezultatą tenka kaip reikiant pasiblaškyti toje neapibrėžtoje kūrybos proceso teritorijoje.

Tiesa, T. Gylio teigimu, tokio klajojimo įmanoma išvengti. Tai galima padaryti papunkčiui susidėliojus veiksmų planą. Užuot susitelkus į galutinį tikslą, galima dėmesį nukreipti į artimiausius tikslus, savotiškus tarpinius punktus, kuriuos būtina pasiekti keliaujant link to, ką norime pasiekti. Toks darbo metodas padeda taip smarkiai nesiblaškyti, o padarius klaidą keliaujant prie vieno iš tarpinių punktų yra nepalyginamai lengviau žingsneliu sugrįžti ir pabandyti dar kartą. Šią metodiką „Vinted“ produkto vadovas ir siūlo naudoti dirbant su savo startuoliais.

Kas yra produkto molekulė?

Kitas būtinas įvaldyti darbo metodas yra aiškus apsibrėžimas, kam, kodėl ir kaip dirbame, t. y. kam ir kokią problemą padedame spręsti. T. Gylys pateikia pavyzdį iš savo praktikos. Neseniai jam teko padirbėti su vienu startuoliu, dirbusiu neformaliojo švietimo srityje. Startuoliui gana sunkiai sekėsi pritraukti klientų ir tiesiog rasti savo vietą rinkoje. Tokioje situacijoje teisingiausias sprendimas buvo iš naujo apsibrėžti startuolio tikslą ir misiją. Taigi ji ir buvo suformuluota: padaryti neformalųjį ugdymą lengviau prieinamą. Tačiau kaip tai padaryti? Tokio klausimo atsiradimas padėjo efektyviau aiškintis, kaip pasiekti norimą rezultatą.

Ilgiau paanalizavus situaciją, padaryta išvada, kad rinkoje veikia trys sudedamosios dalys: mokiniai, mokytojai ir visuomenė. Visos trys glaudžiai susijusios. Visuomenė turi neigiamą nuomonę apie neformalųjį ugdymą, todėl mokiniai nenori jo rinktis, o mokytojai tada tiesiog neturi ko mokyti. Užburtas ratas. Kaip jį apsukti? Nutarta padėti mokytojams kokybiškiau teikti savo paslaugas, taip pritraukti mokinių ir pamažu keisti visuomenės požiūrį. Tačiau kokios pagalbos labiausiai reikia mokytojams? Po daugybės susitikimų ir pokalbių paaiškėjo, kad didžiausia problema – administraciniai reikalai. Visa tai padėjo išsiaiškinti, į ką startuoliui reikėtų susitelkti.

T. Gylys siūlo kiekvienam štai taip atrasti svarbiausią produkto tašką. Tam labai tinka vadinamoji produkto molekulė. Ja reikia apsibrėžti: a) kokie žmonės yra jūsų tikslinė auditorija; b) kokią problemą jie turi; c) kokį sprendimą galite pasiūlyti. Taip labai paprastai galima apsibrėžti tiek startuolio tikslą, tiek auditoriją, tiek pagrindinius reikalavimus produktui.

Svarbu kuo geriau pažinti klientą

Manyti, kad jūsų klientai yra visas pasaulis, ne tik naivu, bet ir gali būti pražūtinga. Neapsibrėžę, kas yra jūsų auditorija, tiesiog blaškysitės ir eikvosite savo išteklius. Todėl pažinti žmones, kurių problemą norite spręsti, tiesiog privaloma. Tik apsibrėžus potencialaus kliento įpročius ir norus, įmanoma sukurti aktualų produktą.

T. Gylys pataria kliento paveikslą susidėlioti kuo išsamiau, t. y. apsibrėžti žmogaus amžių, socialinį statusą, pajamų dydį, elgesio įpročius. Detaliau apibūdinus asmenį, bus daug aiškiau matomos ir problemos, su kuriomis jis susiduria. Pamačius problemą, kurią galite išspręsti, jau galima pradėti galvoti ir apie alternatyvą, kurią pasiūlytumėte. Su savąja alternatyva jūs tarsi suformuluojate pažadą savo klientui, kurį tereiks (iš tikrųjų tai ir bus sunkioji dalis) įgyvendinti.

Kaip žinoti, ar einate tinkama linkme?

Gerai pažinus savo potencialius klientus, jų problemas ir suformulavus jiems pažadą, galima pradėti nuodugniai mąstyti apie produktą, jo funkcionalumą. T. Gylys pastebi, kad startuoliai gana dažnai pradeda nuo kito galo: tikisi, kad, sukūrę labai gerą ir puikiai funkcionuojantį produktą, sulauks sėkmės. Vis dėlto realiame pasaulyje viskas veikia šiek tiek kitaip. Tiesa ta, kad net ir pats geriausias produktas – kad ir kaip puikiai sukurtas – taip ir liks nenaudojamas, jeigu jam nebus auditorijos. Kitaip tariant, produktas ir jo kokybė svarbūs tik tada, kai jiems yra potenciali auditorija.

Išsiaiškinus, kad auditorija vis dėlto yra ir davus jai tam tikrą pažadą, būtina pradėti aiškintis, kokios konkrečios funkcijos produkte turėtų būti pačios svarbiausios. Tačiau prieš įdiegdami vieną ar kitą funkciją niekada negalėsite būti tikri, kad ji suveiks. Štai kodėl kiekvieną savo žingsnį būtina kuo greičiau įvertinti ir paskui arba jį ištaisyti, arba toliau judėti ta pačia kryptimi.

Tačiau kaip tinkamai įvertinti, ar kuri nors funkcija duoda teigiamų rezultatų? T. Gylys sako, kad geras matavimo parametras turėtų per tam tikrą laiką pateikti skaičiais išmatuojamą informaciją apie tam tikro veiksmo atlikimą. Pavyzdys galėtų būti toks: įdiegus funkciją A, per 30 dienų produktą užsisakė 23 proc. daugiau vartotojų. Tokie duomenys pateikia labai aiškią informaciją apie produkto vystymąsi.

T. Gylys perspėja, kad tokie vertinimo kriterijai kaip puslapio peržiūros, naujai užsiregistravę vartotojai ar naujų vartotojų augimo tempas nėra naudingi. Jie pateikia labai mažai informacijos. Šiokią tokią vertę suteikia tik vartotojų aktyvumo stebėjimas. Tik žinodami, kaip žmogus elgiasi užsukęs į jūsų puslapį, galėsite pasidaryti išvadas apie savo veiksmų efektyvumą.

blog comments powered by Disqus
© 2011 - 2015 BZN start. Visos teisės saugomos. prenumerata reklama kontaktai