GRĮŽĘS IŠ EMIGRACIJOS SUVIENIJO JĖGAS SU TĖČIU IR ĮKŪRĖ VERSLĄ (#)

Loreta Lileikienė prieš 3 mėnesius Šį straipsnį perskaityti užtruks: 2 min. 50 s.
„Son&Father“ prekių ženklo autorius Arminas Katilius. BFL/Vyginto Skaraičio nuotr.
Utenoje gyvenantis Arminas Katilius (25), nuo pat vaikystės lydimas meilės medžiui ir noro kurti jo gaminius, po verslo vadybos studijų Utenos kolegijoje, pasiblaškęs po pasaulį, grįžo į gimtinę. Padirbėjęs medžio įmonėse Anglijoje ir Norvegijoje, vaikinas suprato, kad nenori niekur kitur, o tik grįžti į Lietuvą, čia gyventi ir dirbti sau. Šį pavasarį jis įregistravo savo verslą – sukūrė prekių ženklą „Son&Father“ ir interneto parduotuvę. Už tokias permainas jaunas vyras labiausiai dėkingas savo tėvui, lėmusiam jo apsisprendimą ir esmines jųdviejų gyvenimo permainas.
 
Verslas padėjo atkurti ryšį su tėvu

A. Katilius pabrėžia, kad jam pats svarbiausias įvykis yra ne verslo sukūrimas, o tai, kad per jį pasikeitė santykiai su tėvu – padėjo juos susigrąžinti. „Gal ir pasirodys iš šalies perdėtai reikšmingai, bet mano sprendimas grįžti iš Norvegijos į Lietuvą nebuvo šiaip sau. Atėjo laikas, kai pajutau, kad man labai svarbi mano šeima. Tai buvo dar vienas akstinas grįžti. Jei su mama ir savo seserimis nuolat palaikiau gana artimus ryšius, tai su tėčiu ilgą laiką buvo likęs tik visiškai formalus: „labas, kaip tu...“, „ačiū, gerai“. Atėjo laikas, kai supratau, kad be galo noriu vėl turėti tėtį ne tik formaliai, – jautriais išgyvenimais dalijasi pašnekovas, kurį svetur dažnai užplūsdavo vienatvės liūdesys. Tėvo pasiūlymas grįžti ir buvo ta lemtingoji paskata. – Nusipirkau bilietą ir grįžau.“
 
Gimtinėje nusprendė imtis seniai brandintos svajonės

Tik sugrįžęs iš emigracijos ir susitikęs su tėvu, jaunas vyras skubėjo aptarti savo planus. Pasirodė, kad užsienyje uždirbtų pinigų jiems įgyvendinti nepakaks. Verslui reikalingą įrangą ir įrankius padėjo įsigyti tėvas, o visa kita ketino daryti pats: gaminti, ieškoti rinkos pardavimui, reklamuotis ir parduoti.
„Sunku buvo rasti gamintojus, kurie pagamintų palyginti nedidelį kiekį už protingą kainą, teko investuoti neracionaliai daug.“
A. Katilius.
„Džiugu, kad mūsų versle žaliavų sąnaudos nėra didelės dėl pačių gaminių mažo dydžio, nes priešingu atveju reikėtų didelių investicijų prabangiai medienai“, – pabrėžia pašnekovas, kuriam pavyko pradėti verslą be didelių investicijų, nes kai kuriuos įrenginius susiprojektavo ir pasidarė pats, pavyzdžiui, dalį reikiamų staklių. Kol kas brangiausiai, maždaug pusę visų lėšų, kainavo pakuotės sukūrimas ir gamyba. „Sunku buvo rasti gamintojus, kurie pagamintų palyginti nedidelį kiekį už protingą kainą, teko investuoti neracionaliai daug. Dabartinės investicijos atsipirktų gana greitai, tačiau ketinama jų skirti ir reklamai, parodoms, gamybos plėtrai.“
 
Vertingos tėvo įžvalgos

Rankų darbo medinius žiedus su įvairiomis inkrustacijomis, išskirtinio dizaino peteliškes bei lanksčius medinius kaklaraiščius A. Katilius gamina vienas pats savo dirbtuvėse, kurias įsirengė namie. Medienos ir kitų komponentų jis gauna iš Lietuvos tiekėjų.
 
Pirmuosius tris mėnesius jis dirbo optimistiškai nusiteikęs, kad viskas eisis sklandžiai, tačiau laiku suprato, kad gaminiams dar stinga apgalvotos koncepcijos. „Ilgalaikių verslo planų neturėjimas anksčiau ar vėliau neišvengiamai būtų atvedęs į aklavietę“, – veiklos pradžią prisimena nagingas meistras.
 
Už tai, kad kol kas neteko patirti verslo nesėkmių kartėlio, jis dėkingas savo tėvui, kurio vertingos įžvalgos laiku sustabdė. „Ir vėl bučiau atsidūręs ten, iš kur neseniai grįžau, tik gal su dar didesniu vienatvės ir neišsipildžiusios svajonės grįžti į Lietuvą ir pradėti savo verslą jausmu“, – įsitikinęs jaunas vyras.
 
Įkvepiantis susitikimas

„Tuo metu, kai jau buvau pasirengęs pristatyti savo pirmuosius gaminius rinkai, tėtis uždėjo man ranką ant peties ir pasakė: „Sustok, taip nieko nebus. Tavo gaminiai niekuo neišsiskiria, jie neišbaigti, neturi solidaus prekių ženklo ir pakuotės. Jis pasikvietė mane susitikti su vienu sėkmės lydimu verslininku, kuris patvirtino, kad turiu dar daug padirbėti. Tas pokalbis buvo kardinalus impulsas, padėjęs suprasti, ką ir kaip mes darysime, – įkvepiantį susitikimą prisimena A. Katilius ir priduria, kad nuo to karto tėvas tapo jo vieninteliu ir geriausiu pagalbininku: – Mes daug valandų analizavome kiekvieną smulkmeną, kruopščiai apgalvojome gaminių dizainą, modelius ir kokybę, derinome interneto puslapio kūrimą.“
 
Derina kūrybos ir vadybos gebėjimus

Taip palengva gimė projektas „Son&Father“, kuris tiesiog negalėjo vadintis kitaip. „Visais klausimais mes tariamės. Mūsų požiūris, skonis, supratimas apie tuos pačius daiktus dažnai sutampa. Mano yra kūrybinė, meninė ir gamybinė sritys, o tėtis ėmėsi planavimo, vadybos, rinkodaros ir rinkos. Jo bendravimo, organizavimo gabumai ir patirtis – didžioji dalis mūsų sėkmės, – tėvo nuopelnus pripažįsta A. Katilius. – Darbiniai santykiai padėjo dar geriau vienam kitą pažinti, pasitikėti vienam kitu, sutvardyti negatyvias emocijas, jei tokių kildavo. Kartais pakurstyti priblėsusį verslo optimizmą.“
 
Artimiausias „Son&Father“ atsakingas debiutas jų laukia tekstilės ir aksesuarų parodoje „Fashion Bazar“ spalį Vilniaus „Litexpo“ parodų rūmuose ir gruodį Kaune. „Mūsų manymu, parodos – pati geriausia reklamos kryptis, iš kurios tikimės geriausių rezultatų optimaliomis sąnaudomis, – sako pašnekovas, ketinantis dalyvauti ir tarptautinėse parodose. – Stengiamės ir ieškome įvairiausių galimybių įkelti koją į kitas rinkas. Turime ambicingų planų išgarsinti savo prekių ženklą pasaulyje ir įsitvirtinti prabangių prekybos tinklų lentynose.“
 
Džiugina net mažiausi pasiekimai

A. Katilius prisimena, kad verslo pradžioje sunkiausia buvo turėti reikalų su Lietuvos verslininkais, susitarti su jais dėl darbų atlikimo terminų laikymosi, susitaikyti su kai kurių darbų kokybės ir kainų santykio neatitikimu. Lydėjo ir artimų žmonių skeptiškas požiūris, kad tai nerimtas verslas, neprilygstantis durų, baldų ar kitų praktiškų daiktų gamybai. „Tik pabaigus parengiamąjį gamybos etapą, dauguma skeptikų jau pripažįsta, kad gražu ir kokybiška. Lieka tik įrodyti, kad mūsų gaminiai bus ir perkami, – sako pašnekovas, kuriam ir mažiausi pasiekimai teikia džiaugsmo. – Judėjimas nors ir mažais žingsneliais, bet vis arčiau tikslo suteikia pasitikėjimo.“
 
Turintiesiems aiškų tikslą „Son&Father“ įkūrėjas linki juo neabejoti ir nesustoti pusiaukelėje susidūrus su nesėkmėmis. Nes, pasak jo, nesėkmių neįmanoma išvengti jokiame versle, kad ir kaip gerai planuotumėte. Su visomis negandomis galima susidoroti turint aiškų tikslą ir patikimus žmones šalia. „Pagrindinė klaida, iš kurios mes pasimokėme, – negalima skubėti. Viską reikia apgalvoti iki smulkmenų, nes taisyti klaidas yra daug sunkiau ir atima daug daugiau laiko“, – iš patirties sako A. Katilius.

blog comments powered by Disqus
© 2011 - 2015 BZN start. Visos teisės saugomos. prenumerata reklama kontaktai