ĮKŪRĖ EKOLOGIŠKŲ INDŲ VERSLĄ (#)

Inga Rauluševičienė prieš 3 mėnesius Šį straipsnį perskaityti užtruks: 3 min. 24 s.
Antanas Valciukas ir Andrius Ramonas. Asmeninio albumo nuotr.
Vilniečiai, kūrybos visuomenės komunikacijos magistrantūros studentas Antanas Valčiukas (25) ir nuosavos įmonės „Kanapiniai sprendimai“ vadovas Andrius Ramonas (35), sujungė pajėgas ir sugalvojo alternatyvą „HempCup“, pakeisiančią įprastų plastikinių indų gamybą, panaudojant kanapių pluošto ir spalių medžiagas.
 
Idėja kilo iš noro išsaugoti medžius

„Ši idėja man gimė vaikštant Labanoro girioje, kai draugai supažindino su naująja miškų reforma. Ten, girios širdyje, kartais renkasi žmonės iš viso pasaulio į vadinamąjį „Vaivorykštės“ festivalį. Šalia šios susirinkimams skirtos vietos, viduryje draustinio, buvo atlikta daug plynų kirtimų. Seniau žinojau, kad tokie dalykai vyksta, tik nemaniau, kad problema tokia opi ir paliečia net saugomas teritorijas. Tad pradėjau ieškoti šios problemos priežasčių ir sprendimo būdų. Ištyrus rinką paaiškėjo, kad geriausias būdas padėti saugomiems miškams – sumažinti medienos paklausą, o jos didžiausios sąnaudos yra kasdienė produkcija – vienkartinė tara ir pakuotės“, – idėjos užuomazgas prisimena vienas iš jos bendraautorių A. Valčiukas.
 
Pasirodo, statistiškai Lietuvoje žmonės, gerdami kavą iš vienkartinių puodelių, kasmet paaukoja tam net 15 tūkst. medžių. Po kiekvieno panaudojimo puodeliai išmetami, o dėl sudėtyje esančio plastiko jie neperdirbami. A. Ramonas daug metų domisi ekologija bei kanapių ypatybėmis ir vykdo kanapių pluošto apdirbimo fabriko atidarymo projektą, tad ilgai nesvarstė ir prisijungė prie šios verslo idėjos vystymo. „Šiandieninei plastiko gamybai keliami vis didesni iššūkiai ir kriterijai, tad kaip alternatyva galėtų būti kanapių pluošto ir spalių žaliavos panaudojimas, taip išvengiant medžių naikinimo ir susidarančių atliekų, nesuyrančių gamtoje“, – pritaria jis.

Vietoj gamtos naikinimo – trąšos
„Ilgainiui tai skatintų taupyti medieną, finansines išlaidas, skiriamas plastikui perdirbti, ir tiesiogiai saugotų pačią gamtą, ji nebūtų nusėta šiukšlėmis, o atvirkščiai – trąšomis.“
A. Ramonas.
Kaip teigia A. Valčiukas, „HempCup“ yra taurė arba kavos puodelis, pagamintas iš kanapių pluošto. Puodelio gamyba pasirinkta neatsitiktinai, vien todėl, kad jį sukurti itin sudėtinga, nes reikia turėti specialių technologinių žinių, išmanymo diegiant gamybos liniją ir ruošiant receptūrą, kad puodelis atliktų savo funkciją. Ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje tokių produktų sunaudojama be galo daug ir liūdniausia, kad tam iškertami didžiausi miškai, o vėliau dideli žemės ir vandenyno plotai užteršiami plastiku. 

„Mūsų idėja pagrįsta tuo, kad iš pradžių norime pakeisti visus plastikinius ir popierinius puodelius į kanapinius, o kitame etape ir likusius indus: lėkštes, dubenėlius, indelius. Naudą įžvelgiame didžiulę, nes puodelis iš kanapių yra greitai suyrantis ir visiškai nežalingas gamtai. Ilgainiui tai skatintų taupyti medieną, finansines išlaidas, skiriamas plastikui perdirbti, ir tiesiogiai saugotų pačią gamtą, ji nebūtų nusėta šiukšlėmis, o atvirkščiai – trąšomis“, – atskleidžia „HempCup“ bendraįkūrėjis A. Ramonas.
 
Tikisi tarptautinio pripažinimo

„HempCup“ verslo idėja vystoma jau metus, tačiau pasitaiko ir ne itin lengvų etapų, kartais pritrūksta susikoncentravimo, neigiamai veikia mokestinės prievolės ir skolos eilutės. Versle pasitaiko ir kliūčių, bet jos įveikiamos kartu, o veiklą stabdo ribotas kapitalas.
 
„Esu atsakingas už komunikacinės žinutės vartotojams suformavimą ir reprezentavimą, bendradarbiavimo ryšių paiešką startuolių konkursuose, be to, esu kaip tarpininkas tarp akademinės bendruomenės ir mokslo institucijų, o A. Ramonas, be vadovavimo nuosavai įmonei, aktyviai bendrauja su Pluoštinių kultūrų augintojų asociacija. Prireikus susirenkame, pasikviečiame bendraminčių ir mokomės kartu: dalyvaudami konkurse laimėjome darbo erdvę „LinkMenų fabrike“, tad teko išmokti virinti, pjaustyti metalą, chemijos pagrindų ir leistis į eksperimentus su kanapinio puodelio receptūromis“, – aiškina A. Valčiukas.
 
Draugystė ir kolegiški santykiai išsivystė į mažosios bendrijos juridinį statusą jau metus turinčią verslo idėją. Dabar vyksta baigiamieji gamybinės linijos parengiamieji darbai ir jau netrukus pradės veikti žaliavos apdirbimo fabrikas: bus parduodamas jau taip ilgai Lietuvoje nematytas kanapių pluoštas, iš jo bus vejamos kanapinės virvės. Šiuo metu verslo partneriai dalyvauja žaliųjų idėjų konkurse „Climate Launchpad“. Tai motyvuoja dar drąsiau siekti tikslų, o užnugaryje nuolat atsiranda patarėjų ir palaikymo. „Jei pasiseks, sulauksime ne tik tarptautinio pripažinimo, bet ir nemenkos finansinės pagalbos, kuri turėtų gerokai paspartinti visą verslo procesą“, – džiaugiasi pašnekovas.
 
Komunikacinės žinutės svarba

„HempCup“ idėją palaikančių vartotojų auditorijų yra keletas, tačiau jų požiūriai skiriasi. Pirmoji grupė – tai pozityvūs, vertinantys ekologiškas idėjas ir faktą, kad nebus kertami medžiai, naudojamas ir perdirbamas plastikas. Antroji – mėgstantys gamtą, žemę, patys besistengiantys neteršti ir ją tausoti. Trečioji – nuosavo verslo atstovai, suprantantys ekologijos svarbą, tačiau į tai žiūrintys komerciniu ir naudos pagrindu, ar verta į tokią verslo idėją investuoti. Ketvirtoji – tai žmonės, nesuprantantys produkto svarbos ar tiesiog nežinantys informacijos apie tai.
 
„Nežinojimo problema lengvai sprendžiama mokant auditoriją, pasitelkiant gerai veikiančius rinkodaros triukus. Apie šią idėją kalbėjau su daugybe žmonių ir dar nė vienas nepasakė „ne“, nes svarbiausia yra surasti tinkamus žodžius, o įvykdžius apklausą, pasirodo, žmonės būtų linkę sumokėti netgi brangiau, bet už ekologišką produktą. Be abejo, mums svarbiausi tie, kurie svarsto apie investavimą ar partnerystę su „HempCup“, tik dar reikia laiko juos tuo įtikinti“, – teigia verslo įkūrėjai.
 
Sieks ilgalaikiškumo, tvarumo ir išskirtinumo

Šiuo metu Lietuvoje statomi du kanapių žaliavos apdirbimo fabrikai: vienas užsienio kapitalo įmonės „Axis Industries“, kitas Lietuvos įmonės „Kanapiniai sprendimai“. Gera žinia ta, kad Lietuvoje ir visoje Rytų Europoje dėl teisinės situacijos beveik nėra konkurencijos, tad ir erdvės manevruoti yra pakankamai.
 
„Konkurencija nėra stipri. Lietuvos rinkoje yra keletas ekologiškų indų, tačiau jie atvežtiniai, todėl jų kainos nėra konkurencingos. Ieškome kontaktų, investuotojų ir stengiamės, kad mūsų produktas būtų pirmo išskirtinumo“, – tvirtina A. Ramonas.
 
„Dirbdami su šia idėja žinome, kad mūsų tikslas nėra greitai ir kuo paprasčiau pasidaryti kuo didesnį pelną, o sukurti tikrą ilgalaikę vertę kuriantį, tvarų ir bendruomenę įtraukiantį verslą, todėl stengiamės ieškoti bendraminčių, dalytis idėjomis ir rasti būdų, kaip jas įgyvendinti kartu“, – pabrėžia A. Valčiukas.
 
Rinkai pristatys ekologiškos taros produkciją

Produktas „HempCup“ yra orientuotas į masinę vartotojų bendruomenę, perkančią ir naudojančią vienkartinę produkciją. Viliamasi pasiūlyti sprendimus, kurie, nors ir atrodys mažyčiai, dirbant kolektyviai sukurs didelius ir teigiamus pokyčius, kai pirkdami karštuosius ar šaltuosius gėrimus juos gausime ekologiškoje taroje, o ne įprastuose plastikiniuose puodeliuose. Taigi jaudintis dėl to, kad numestas ant žemės puodelis nesuirs, taip pat nebereikės. Bus siekiama pirmiausia pakeisti neperdirbamą tarą į ekologišką kanapių produkciją Lietuvoje, o jei pavyks ir plėstis užsienyje.
 
„Pirmiausia sieksime pagaminti arbatos ar kavos puodelio prototipą, ištirti gamybos procesą, vėliau parduoti vienkartinius ekologiškus indus ir pakuotes ne vien Lietuvos rinkai, bet ir užsienio. Pasiūlysime visą asortimentą prekių, pakeisiančių plastikinę ir popierinę produkciją“, – ateities planais dalijasi verslo autoriai.
 
„Didelį dramblį reikia valgyti ilgai – kiekvieną dieną po kąsnelį. Pirmiausia išdėstyti savo idėją ant balto lapo, išskaidyti ją elementais, kuriuos chronologiškai reikėtų atlikti, žingsnis po žingsnio pradedant nuo mažiausių darbų, eiti pirmyn ir tiesiog nepaliaujamai veikti“, – pataria „HempCup“ įkūrėjai.
 

blog comments powered by Disqus
© 2011 - 2018 BZN start. Visos teisės saugomos. prenumerata reklama kontaktai