KAS GRESIA RINKODARAI KRIZĖS METU? (#)

Ieva Kniukštienė prieš vieną savaitę Šį straipsnį perskaityti užtruks: 2 min. 23 s.
Arijus Žakas asmeninio albumo nuotr.
„Apžvelgus pastarojo laiko žiniasklaidos priemones, matyti, kad visi kalba apie krizę. Vieni sako, kad ji jau atėjo, kiti, kad jau praėjo, treti vis dar tiria prieš dešimtmetį vykusios krizės klausimus“, – spalio pabaigoje vykusios konferencijos „Full Digital“ metu sakė skaitmeninės rinkodaros agentūros „Socialus marketingas“ vadovas Arijus Žakas. Tačiau ką daryti tuomet, kai krizė iš tiesų ateis? Kaip gyvens rinkodaros specialistai, kurių sektoriaus išlaidos paprastai apkarpomos pirmiausia?

„Ką mes darysime, kai ateis krizė? Tiesiog atsisėsime ir galvosime, kurie kanalai mums yra svarbiausi, o kuriuos galime pakeisti pigesnėmis alternatyvomis“, – įsitikinęs A. Žakas.

Turime patirties

Prieš dešimtmetį praėjusi ir vis dar linksniuojama ekonomikos krizė pateikė realių pavyzdžių, kas buvo daroma tinkamai, o kas nelabai, kalbant apie rinkodaros sritį.

„Kai kalbame apie tą laikotarpį, kažkodėl visiems atrodo, kad reklama tuo metu apskritai dingo ir visai neegzistavo. Visgi Amerikoje reklamos pajamos sumažėjo tik 13 proc., kas neatrodo taip baisiai. Tiesa, Lietuvoje reklamos pajamos sumenko 39 procentais. Skaičiuojant faktinį skaičių, tai atrodo labai daug ir stipru, o liūdniausia, kad vis dar negrįžome į prieškrizinį reklamos biudžetą mūsų šalyje. Vienintelis niuansas, kad čia skaičiuojami monitorinami kanalai, kurie galėjo būti pamatuojami“, – atkreipia dėmesį pranešėjas.

A. Žakas prisimena, kad prieš dešimtmetį ir pati reklamos rinka atrodė visiškai kitaip. Socialinis tinklas „Facebook“ tik žengė savo pirmuosius žingsnius, dar nebuvo sukuriamo naujienų srauto.

„2009-ieji buvo pirmieji metai, kai „Facebook“ paskelbė savo reklamos pajamų rezultatus ir tai buvo 764 mln. JAV dolerių. Atrodytų, kaip ir neblogai, tačiau šiais metais planuojamos net 72 kartus didesnės pajamos“, – sako „Socialaus marketingo“ vadovas.

Kad anksčiau ar vėliau krizė ateis, pranešėjas net neabejoja, tačiau pastebi, kad niekas nežino, kokia ji bus, kada ji bus ir kaip tai paveiks rinką iš tiesų. Kaip elgsis prekių ženklai? Anot jo, kaip ir pavieniai žmonės – ieškos nišų, kur galima sutaupyti ir optimizuoti savo veiklą.

Ko galime pasimokyti?

Savo pranešimui A. Žakas pasirinko istorinę prizmę, bandydamas įžvelgti, ko galima pasimokyti iš anksčiau vykusios krizės ir rinkodaros specialistų poelgių.

„Ateinant į rinką krizės metu, būtina kažką pakeisti. Vienas geresnių pavyzdžių – prekių ženklas „Dove“, kuris ėjo į Turkijos rinką pačiu netinkamiausiu metu, kai lira buvo visiškai devalvuota, reklamos biudžetai drastiškai sumažėję. Anksčiau pozicionavę save kaip „premium“ produktą, „Dove“ visiškai pakeitė strategiją ir pristatė prekę „du viename“, sakydami, kad „Dove“ yra ne tik dušo želė, bet ir kremas, tad pirkėjas šitaip sutaupo, o įmonė iškart konkuruoja su dviejų sričių konkurentais. Kalbėdami apie krizę, visi sako, kad tai puiki proga kažką padaryti ir išties, norint konkuruoti, svarbu kažką savo elgsenoje pakeisti“, – įsitikinęs A. Žakas.

Anot pranešėjo, vieno recepto, ką konkrečiai reikėtų pakeisti krizės metu, nėra. Situacija kiekvieno prekių ženklo gyvenime labai skirtinga, tačiau tam tikros bendros tendencijos krizės metu egzistuoja.

„Pirmas dalykas, kuris tikrai atsitiks užklupus krizei, prasidės optimizacija. Greičiausiai ji turės tris esmines sudedamąsias dalis. Visų pirma įmonės pradės optimizuoti komandą ir ieškoti, kuriuos etatus galima panaikinti. Vėliau vyks biudžeto optimizavimas. Rinkodara tai irgi pajus, nes, vertinant dešimties metų patirtį, jeigu įprastai turėjome 100 tūkst. biudžetą, tai krizės metu liks 60 tūkstančių. Ar galima sakyti, kad už tokią sumą nebeįmanoma veikti? Greičiausiai, kad ne. Tiesiog svarbu suprasti, kad vadovybės siekis bus už sumažėjusį biudžetą pasiekti analogišką rezultatą kaip iki krizės. Trečias dalykas, kur rinkodaros srityje vyks optimizacija, tai kanalų pasirinkimas. Taps labai svarbu išsigryninti, kurie rinkodaros kanalai yra svarbiausi, kurie užtikrina geriausią rezultatą“, – sako A. Žakas.

Reklama pigs

Kaip vieną teigiamų krizės aspektų pranešėjas išskiria sumažėjusį reklaminį triukšmą ir atpigusius reklamos plotus: „Reklaminis triukšmas ima mažėti, nes įmonės pradeda taupyti. Tikėtina, kad krizės metu rasime vis daugiau tuščių lauko reklamos stendų. Ką tai lemia? Ogi reklamos atpigimą. Ji turėtų atpigti ne tik tradicinėse reklamos medijose, bet ir visose tarptautinėse platformose, kur reklamavimas vyksta aukciono principu.“

A. Žakas tikina, kad krizės metu gyvenimas nesustoja: kaip žmonės pirko įprastus produktus, taip ir perka, kaip mašinos gedo, taip jas ir per krizę reikia remontuoti. Klausimas, anot jo, yra tik vienas, kur tai padaryti pigiau, efektyviau. Daug dėmesio, jo teigimu, bus skiriama pardavimams, nuolaidų kampanijoms. Pašnekovas pastebi, kad prieštaringiausių nuomonių sulaukia įvaizdžio kampanijos.

„Vieni sako, kad krizės metu jų nebereikės, nes viskas bus sutelkta į pardavimus. Kiti sako, kad jeigu per krizę mes visiškai eliminuosime įvaizdžio kampanijas, tai vėliau, jau po krizės, atkurti įvaizdį kainuos gerokai brangiau nei palaikyti krizės metu“, – teigia pranešėjas.

Skaitmeninės rinkodaros agentūros vadovas apibendrina, kad atėjus krizei svarbiausia išlikti ramiems ir nepanikuoti. Anot jo, net didžiausios krizės metu reklamos biudžeto sumažėjimas nėra toks drastiškas, kad reklamos apskritai neliktų. Be to, jis pabrėžia, kad būtina optimizuoti veiklą ir tai pradėti reikėtų kuo anksčiau. A. Žako teigimu, nebūtina laukti krizės ir tik tada pradėti jai ruoštis. Analizuoti situaciją, dėliotis veiksmų planą pagal numatomus scenarijus galima jau dabar ir, krizei užklupus rinką, nereikės panikuoti dėl savo veiksmų. 

blog comments powered by Disqus
© 2011 - 2018 BZN start. Visos teisės saugomos. prenumerata reklama kontaktai