KAIP SUMAŽINTI AKIŲ NUOVARGĮ? (#)

Karolina Kondratjevaitė prieš 6 mėnesius Šį straipsnį perskaityti užtruks: 2 min. 17 s.
Akys – vienas būtiniausių mūsų darbo įrankių versle pexels.com nuotr.
Kad ir kas būtume, kad ir ką veiktume, akys – vienas būtiniausių mūsų darbo įrankių versle. Nors mūsų senoliai didžiausiomis darbštuolėmis laikė rankas, dėl sparčiai tobulėjančių technologijų joms tenkantis krūvis mažėja. Šie pokyčiai veikia ir akis, kurios turi prisitaikyti prie itin įtempto šiuolaikinio žmogaus gyvenimo ritmo: vos kelios valandos miego, dešimt ir daugiau valandų prie kompiuterio ekrano, dažnas ir intensyvus vairavimas, galiausiai poilsis namuose prie televizoriaus. Visai nenuostabu, kad dienai baigiantis triname pavargusias akis. „Ar galime padėti savo akimis ir kokiais būdais?“ – paklausiau Medicinos diagnostikos ir gydymo centro gydytojos oftalmologės Aušrinės Misevičės.

Kada reikia keisti aplinką?


„Ilgas žiūrėjimas į kompiuterio monitorių gali sukelti daug nusiskundimų, – sakė oftalmologė A. Misevičė. – Tai ne tik įprastas akių nuovargis. Žmonės skundžiasi dėl neryškaus, besiliejančio ar išplaukiančio vaizdo. Kartais akyse jaučiama įtampa. Neretai skundžiamasi, kad akys sausos ar paraudusios, būna, kad jas niežti ar net dvejinasi. Valandos, praleistos prie kompiuterio, kenkia ne tik akims, tai sukelia ir galvos, nugaros, sprando skausmus.“

Anot oftalmologės, šiuos nusiskundimus lemia įvairūs aplinkos faktoriai: „Tai ir prastas patalpų apšvietimas, ir kontrastingas monitoriaus vaizdas, ir netinkamai pasirinktas atstumas tarp akių ir monitoriaus. Norėdami sumažinti dėl ilgo darbo kompiuteriu atsirandančius nusiskundimus stenkitės sumažinti neigiamą aplinkos poveikį.“

Gerinkite savo darbo vietą

„Norėdami padėti akims pasirūpinkite tinkamu apšvietimu. Akims netinka tiesiai virš galvos sumontuotas intensyvus apšvietimas, netinka ir šalia monitoriaus pernelyg ryškiai šviečianti stalinė lempa ar šviesa, nuo lango krintanti tiesiai į monitorių arba tiesiai į akis“, – sakė gydytoja.

„Patogiausias variantas, kai monitorius yra šiek tiek žemiau akių lygio (15–20 laipsnių, matuojant kampą tarp akių lygio ir monitoriaus centro) ir 50–70 cm atstumu nuo akių, – paaiškino gydytoja ir patarė pasirinkti tinkamo aukščio kėdę: – Reikia sėdėti taisyklingai.“

Kasdienė pagalba akims

Paprašyta pasidalyti sveikų akių receptu, oftalmologė A. Misevičė atskleidė kelis daug laiko ir pastangų neatimančius, tačiau veiksmingus patarimus: „Darykite pertraukas. Nepamirškite taisyklės 20 x 20, t. y. kas 20 minučių 20 sekundžių pažiūrėti į tolį. Kas valandą ar dažniau atsistokite, pavaikščiokite darbo kabinete, pažiūrėkite pro langą. Per pertraukėles galite atlikti reikalingus darbo skambučius. Kalbėdami telefonu užsimerkite, o ne aklai žiūrėkite į monitorių.

Dažnai mirksėkite. Pastebėta, kad dirbdamas ir žiūrėdamas į monitorių žmogus užmiršta mirksėti ir mirksi žymiai rečiau, todėl akys ima sausėti, atsiranda nemalonių pojūčių. Taigi dirbdami kompiuteriu mirksėkite sąmoningai. Jei net ir dažnai mirksėdami jaučiate akių sausumą, deginimo, karščio, smėlio jausmą akyse, o darbo dienos pabaigoje akys parausta, naudokite dirbtines ašaras, tačiau venkite akių paraudimą mažinančių lašų, nes jie dar labiau sausina akis.“ „Tiems, kas nešioja akinius ar kontaktinius lęšius, reikėtų pasirūpinti, kad jų stiprumas atitiktų darbinį atstumą, – sakė pašnekovė. – Akys reaguoja į oro kokybę darbo patalpoje. Pasirūpinkite, kad ji būtų tinkama: nerūkykite, išvėdinkite patalpas, jei oras sausas, naudokite drėkintuvą.“

Anot oftalmologės A. Misevičės, kartais pakanka daugiau pasiilsėti: išgerti stiklinę vandens ar puodelį arbatos.

Laikas mankštai

„Jei darbo dienos pabaigoje jaučiate itin stiprų akių nuovargį, įtampą, vaizdas yra neryškus, liejasi ar dvejinasi, patartina bent keletą kartų per dieną daryti akių mankštą, – sakė oftalmologė A. Misevičė. – Pirmiausia atsisėskite patogiai prieš langą ir 5 sekundes žiūrėkite į tolį. Tuomet stipriai užmerkite ir atmerkite akis. Šį veiksmą kartokite 6 kartus.

Paskui nejudindami galvos pažiūrėkite į viršų ir į apačią, į dešinę ir į kairę. Šį veiksmą kartokite 6 kartus. Po to nejudindami galvos sukite akis ratu: į apačią, į dešinę, į viršų ir į kairę. Akis sukite 6 kartus į vieną pusę, paskui – 6 kartus į priešingą pusę.

Atlikę šį pratimą užsimerkite ir judinkite akis į viršų ir į apačią, į dešinę ir į kairę. Kaip ir kitus, šį pratimą kartokite 6 kartus. Tada užsimerkę sukite akis ratu: į apačią, į dešinę , į viršų, į kairę: į vieną pusę 6 kartus ir į kitą pusę 6 kartus. Greitai mirksėkite abiem akimis 10 kartų. Tada žiūrėkite į tolį 3 sekundes, iškelkite priešais save pirštą (30 centimetrų atstumu nuo akių) ir žiūrėkite į piršto galiuką 5 sekundes. Tada nuleiskite ranką ir vėl žiūrėkite į tolį 3 sekundes, po to vėl žiūrėkite į piršto galiuką. Taip kartokite 6 kartus.

Baigę pirštu lengvai prispauskite kiekvieną užmerktą akį ir sukamaisiais judesiais minutę masažuokite abi akis. Galiausiai trimis pirštais palieskite kiekvieną užmerktą akį ir truputį paspauskite. Šį veiksmą kartokite 6 kartus.“

„Tinkami sėdėjimo, darbo ir žiūrėjimo įpročiai padės sumažinti ar net išvengti per ilgo žiūrėjimo į monitorių sukeltų simptomų ir išsaugoti gerą regėjimą bei sveikas akis, – tikino oftalmologė A. Misevičė, tačiau priminė nepamiršti reguliarios akių patikros pas gydytoją: – Siekiant parinkti tinkamo stiprumo akinius ar kontaktinius lęšius, nustatyti ir koreguoti refrakcijos ydas ar įvertinti regėjimą būtina apsilankyti pas akių gydytoją.“

blog comments powered by Disqus
© 2011 - 2015 BZN start. Visos teisės saugomos. prenumerata reklama kontaktai