APKLAUSA: NUO KO PRIKLAUSO VERSLININKŲ INOVATYVUMAS? (#)

Povilas Sabaliauskas prieš 3 metus Šį straipsnį perskaityti užtruks: 2 min. 27 s.
APKLAUSA: nuo ko priklauso verslininkų inovatyvumas? BZN start
Kalbant apie Lietuvos verslą ir jo raidą, žodis „inovacijos“ minimas tikrai labai dažnai. Gal net per dažnai. Tokios frazės kaip „mums reikia būti inovatyviems“, „reikia skatinti inovacijas“ ar „be inovacijų toli neisime“ dėl dažno vartojimo jau tampa netgi šiek tiek nuvalkiotos. Ką iš tikrųjų reiškia būti inovatyviam? Kaip patys verslininkai suvokia inovatyvumą? Nuo ko priklauso žmonių inovatyvumas? Į šiuos klausimus pabandė atsakyti „BZN start“ kartu su UAB „Eurointegracijos projektai“ 2014 m. rugsėjo mėnesį parengtas žvalgomasis tyrimas (internetinė apklausa), kuriame dalyvavo 320 respondentų. Apklausą ir duomenų analizę pagal „BZN start“ pateiktą užsakymą atliko UAB „Eurointegracijos projektai“ Rinkos ir viešosios nuomonės tyrimų padalinys.

Inovacija – tai atnaujinimas

Pats žodis „inovacija“ lietuvių kalboje vartojamas ne taip jau seniai. Jis yra senesnio ir paprastesnio žodžio „naujovė“ sinonimas. Tačiau „inovacija“ paprastai turi į verslą, mokslą nukreiptą konotaciją, o išgirdę šį žodį jau tarsi instinktyviai suvokiame, apie ką kalbama. Danijos technologijų institutas „inovacijas“ apibrėžia taip: „Visiškai naujų idėjų kūrimo, bandymo, atrinkimo, plėtros ir įgyvendinimo procesų valdymas.“ Kitaip tariant, inovacija – tai naujų idėjų įnešimas į verslą ir jų įgyvendinimas. Inovacijos neapsiriboja technologiniais sprendimais. Personalo skyriaus vadovas lygiai taip pat gali būti inovatyvus.

Iš minėtame tyrime dalyvavusių ir savo mintimis apie inovatyvumą pasidalijusių žmonių daugiausia (43 proc.) yra verslininkai, 30 proc. užsiima individualia veikla, o 27 proc. yra samdomi darbuotojai. Pirmųjų dviejų kategorijų atstovai inovatyvių sprendimų savo darbe dažnai privalo ieškoti tiesiog neišvengiamai, nes nauji sprendimai yra esminė išlikimo sąlyga. Net 68 proc. respondentų atsakė, kad inovatyvius sprendimus jie priima būtent bandydami reaguoti į rinkos pokyčius ir joje išlikti. 62 proc. inovatyvumą įvardijo kaip būdą įgyti šiokį tokį pranašumą konkurencinėje kovoje. Šiuos du motyvus galima išskirti kaip pagrindinius, nulemiančius poreikį įdiegti į verslą ką nors nauja.

Pagrindinis inovatyvumo variklis – aplinka. Jeigu rinka yra inovatyvi, verslininkas priverstas būti inovatyvus, kad išliktų.
V. Karalevičius

Inovatyvus vadovas – tai žinių siekiantis vadovas

Panagrinėjus tyrimo rezultatus, pasidaro akivaizdu ir tai, kad daugelis inovatyvumą sieja su žiniomis. Tai reiškia, kad inovatyvumas, daugelio nuomone, tiesiogiai kyla iš žmogaus žinių, noro jas kaupti ir tada savaip interpretuoti inovacijų pavidalu. Paklausti, kuo išsiskiria inovatyvus vadovas, 34 proc. respondentų teigė, kad toks žmogus skiria daug dėmesio asmeniniam tobulėjimui ar mokymuisi (žinioms ir gebėjimams, įgūdžiams lavinti). 27 proc. teigė, jog toks vadovas nuolat domisi pasaulinėmis naujovėmis, o 20 proc. – kad jis ar ji skiria daug dėmesio ir laiko rinkai analizuoti. Atidžiau pažvelgę matysime, kad visi šie atsakymai ir yra susiję su žinių kaupimu. Šią išvadą patvirtina ir kitas aspektas. 50 proc. apklaustųjų atsakė, kad jų pažįstamas inovatyvus vadovas nuolat ieško informacijos internete ar kituose šaltiniuose. 24 proc. tokį vadovą siejo su dažnu knygų skaitymu.
Inovatyvų vadovą kone tobulai apibūdina vieno respondento atsakymas: „Inovatyvus verslo vadovas geranoriškai žvelgia į ateities pasaulį ir padeda jam pasiekti daugiau, darant mažiau. Tai vadovas, kurio sprendimai priimami ne tam, kad daugiau uždirbtų, o tam, kad galėtų pasitarnauti. Nors jo verslas klesti, pinigai jam nėra pagrindinis tikslas.“
Daugelis respondentų teigia, jog pats geriausias inovatyvių idėjų kūrimo variklis yra pokalbiai su kolegomis. Net 67 proc. respondentų atsakė, kad novatoriškos idėjos jiems dažniausiai gimsta pasitelkus su bendradarbiais minčių lietaus metodą. 44 proc. kaip puikų įkvėpimo šaltinį įvardijo gerąsias kitų šalių praktikas. Dar 27 proc. teigė, jog inovatyvių idėjų pavyksta pasisemti apsilankius kokioje nors tarptautinėje konferencijoje.



Inovatyvus verslininkas puikiai išmano verslo procesus

Spectro Finance“ vadovas, Kembridžo universiteto studentas Vytautas Karalevičius inovatyvumą sieja su gebėjimu įgyvendinti naujas idėjas: „Inovatyvumas – tai naujų idėjų, galimybių, tikėtinos naudos verslui įvertinimas ir tikėtinai naudingų idėjų įgyvendinimas. Verslininkas gali būti inovatyvus tiek plėtodamas inovatyvų verslą, šiuo atveju tai būtų analogų neturinti idėja, tiek tobulindamas verslo procesus, išnaudodamas daugumą naujų atsiradusių galimybių.“
Inovatyvumą jis laiko didžiuliu verslo pranašumu dėl labai paprastos priežasties. Inovatyvus verslas paprastai būna bent jau puse žingsnio priekyje. Gal inovacijų kelias kiek rizikingesnis, bet grąža taip pat didesnė. „Norint sėkmingai įgyvendinti inovacijas, būtina gerai suvokti verslo procesus, kurie kartais būna skirti kitiems asmenims, todėl inovatyvus verslininkas yra priverstas visada turėti išsamų verslo procesų vaizdą, kad galėtų greičiau prisitaikyti prie pasikeitusių rinkos sąlygų. Be to, inovatyvaus verslo žingsniai yra sunkiau nuspėjami, o tai suteikia konkurencinį pranašumą“, – inovatyvaus verslininko pranašumus vardija V. Karalevičius.
Jis tiki, kad inovacijos skatina inovacijas. Kitaip tariant, inovatyvioje aplinkoje automatiškai atsiranda dar daugiau inovatyvių žmonių. „Pagrindinis inovatyvumo variklis – aplinka. Jeigu rinka yra inovatyvi, verslininkas priverstas būti inovatyvus, kad išliktų. Be to, tokiose rinkose yra daugiau inovacijų pritaikymo versle pavyzdžių“, – teigia verslininkas.
Ar įmanoma verslui išlikti, jei jis visai nesiekia atsinaujinti? V. Karalevičius sako, kad taip, bet tokiu atveju verslas vis dėlto daug praranda. „Tai įmanoma, nes inovacijų diegimas dėl inovacijų gali turėti neigiamų pasekmių, tačiau neanalizuojant ir nevertinant naujų idėjų bei galimybių išlikti neįmanoma“, – įsitikinęs „Spectro Finance“ vadovas.

blog comments powered by Disqus
© 2011 - 2015 BZN start. Visos teisės saugomos. prenumerata reklama kontaktai