...

Komisija startuoliams pasiūlė vertingą požiūrį iš šalies

Verslas

2015.05.06

Autorius: Povilas Sabaliauskas

Temos: .

Komisija startuoliams pasiūlė vertingą požiūrį iš  šalies

Komisija startuoliams pasiūlė vertingą požiūrį iš šalies. Flickr.com nuotr.

2015 m. gegužės 5 d. „Swedbank“ centriniame biure įvyko jau trečiasis startuolių konsultacijų renginys. Aštuonios jaunos įmonės turėjo galimybę susitikti ir gauti patarimų iš patyrusios komisijos, kurioje buvo atstovų iš tokių gerai startuoliams žinomų organizacijų kaip „Practica Capital“, „Startup Highway“, „Verslo angelų fondas I“, „Nextury Ventures“, „Swedbank“, INVEGA ir teisinė kontora „Borenius“. Kaip įprasta, pagrindinis susitikimų tikslas buvo ne ištardyti ir atrinkti pačius geriausiuosius, o pradėti konstruktyvias diskusijas, kad startuoliai galėtų atskleisti savo stipriąsias bei silpnąsias puses ir gautų minčių, kaip toliau rutulioti savo idėjas.

Norėjo pasisemti vertingos komisijos narių patirties

Pirmasis su komisija kalbėjosi jaunas verslininkas iš Kauno Emilis Markulis, su partneriais jau ne pirmus metus plėtojantis internetinių projektų įmonės „Gorila“ veiklą. Komisijai jis pristatė naujausią kolektyvo idėją – e. parduotuvę „Voverys“. „Idėjos visada kyla iš to, kad susiduri su kokia nors problema ir supranti, jog kažkam ją vis dėlto reikia išspręsti. Kaune, kitaip nei Vilniuje, nėra nei „Barboros“, nei „Fresh Market“, tad niekas nepristato maisto prekių į namus. Taigi kilo mintis išspręsti šią problemą. Pradėjome analizuoti situaciją ir kituose miestuose. Mūsų didžiausias iššūkis – pasiūlyti vartotojui tokią pridėtinę vertę, kurios nesuteikia prekybos centrai. Susitikime gavau tikrai daug naudingų patarimų, kaip būtų galima apžaisti didžiuosius tinklus“, – apie naująjį projektą pasakojo jis.

Iš komisijos jis labiausiai norėjo pasisemti patirties. Per susitikimą tai ir gavo. „Visiškai suprantame, kad mūsų patirtis tikrai nėra tokia plati kaip komisijos narių. Labiausiai ir norėjosi išgirsti jų, aukštas pareigas užimančių žmonių, nuomonę, pasiūlymus mums, pradedantiesiems, kurie ir į pasaulį gal dar žiūri naivokai. Jie gana kompromituojamai klausė, kodėl, pavyzdžiui, „Barbora“ dar neatidarė savo tinklo Kaune, jeigu tam ten yra rinka. Jie pabrėžė, kad vien gražios idėjos tikrai nepakaks. Bandžiau įtikinti, kad buvimas mažam gali būti ir pranašumas. Tai gali suteikti papildomo lankstumo, leisti greitai reaguoti į rinkos pokyčius“, – teigė E. Markulis.

 

Paruošti prisistatymą gali kiekvienas. Yra tokių, kurie ruošiasi visus dešimt metų. Tačiau kas iš to? Tam tikru metu reikia nustoti ruoštis ir pradėti daryti.

A. Strumskis

 

Vienu komisijos išsakytu patarimu jis ketina pasinaudoti kuo greičiau. „Mes, „Gorilos“ komanda, užsiimame e. komercija, internetine rinkodara, žiniatinklio dizainu. Teikdami šias paslaugas jau turime tam tikrą patirties bagažą. Tačiau kitoje pusėje (prekyboje ir logistikoje) tenka pripažinti patirties stoką. Komisija rekomendavo susirasti patikimą partnerį, kuris prie komandos prisijungtų su patirtimi šioje srityje. Manau, šiuo patarimu tikrai pasinaudosime“, – tikino verslininkas.

Ar po susitikimo nedingo užsidegimas? O gal jo kaip tik padaugėjo? „Galėčiau pasakyti ir taip, ir ne. Kritikos iš tikrųjų išgirdau daug. Tam tikru metu tai netgi šiek tiek numuša ūpą. Kita vertus, tokią didžiulę patirtį turinčių žmonių kritika tave pakylėja. Jie nubrėžia savotiškas gaires, parodo, kur reikėtų įdėti daugiau pastangų, ką reikėtų pakeisti“, – sakė E. Markulis.

Kuria tarptautinį produktą

Su bendražygiais Živile Bauboniene ir Nikita Svesnikovu, Regimantas Kavolynas komisijai pristatė verslo pardavimo platformos idėją. „Mūsų idėja labai paprasta. Tai skelbimų lenta, skirta parduodamiems verslams. Norisi panaudoti naujas technologijas, naujas priemones perteikiant seną kaip pasaulis idėją – perku, parduodu. Čia laukia dideli iššūkiai. Parduoti telefoną arba dviratį labai paprasta. Emocijų čia labai mažai. O prie verslo žmonės labai prisiriša. Kartais patys su juo susitapatina. Taigi čia matyčiau patį didžiausią iššūkį – kaip žmonės reaguos į produktą, ar juo naudosis“, – pasakojo R. Kavolynas.

Pasak jo, iš komisijos labiausiai norėjosi kitokio žvilgsnio. Kai pats dirbi su projektu, ne visada įžvelgi jo trūkumus. Pašalinis žmogus juos gali pastebėti labai greitai. „Norėjosi išgirsti kritiką, pasižiūrėti, kaip žmonės mato iš šalies. Piešdamas kokį nors paveikslą irgi gali manyti, kad jame viskas tobula, bet visada reikia pasitraukti į šalį, pasižiūrėti į viską naujomis akimis. Tada gali pamatyti, kad paveiksle kieno nors nosį kreivai nupiešei. Kiti žmonės visada viską mato iš šiek tiek kito taško, todėl jie gali parodyti smulkesnes problemas. Mums patarė pasižiūrėti į tai, kas jau padaryta iki mūsų. Mes čia tikrai neišradinėsime dviračio. Jau bandyti kitų žmonių modeliai, kurie neveikė ar dėl netinkamo laiko, ar dėl netinkamos vietos. Bandysime iš to pasimokyti“, – teigė pašnekovas.

Jis pripažįsta, kad kurti tokį produktą gana sudėtinga. Lietuvoje jis gal net ir negali visiškai pasiteisinti. Štai kodėl komandos taikiklyje – tarptautinė rinka. „Tai labai specifinis produktas. Ar jūs turite savo verslą? Ne. Tačiau turite telefoną, dviratį, gal net esate kažką pardavęs per skelbimus. Čia ir slypi atsakymas. Verslo pardavimas yra labai siaura sritis, kurioje reikia prisitaikyti. Visada gali nepataikyti į laiką ar vietą. Viskas čia labai slidu. Žinau, kad Lietuvoje, nors ir išspręs kažkiek problemų, ši idėja labai toli nevažiuos, bet čia yra puikios sąlygos sukonstruoti pačiam produktui, pasižiūrėti kaip jis veikia, kokias klaidas reikia taisyti, o tada jau važiuoti toliau. Mūsų produktas yra tarptautinis“, – tvirtino R. Kavolynas.

Pasigenda drąsesnių idėjų

Vienas komisijos narių, „Verslo angelų fondo I“ partneris Arvydas Strumskis teigė į susitikimus ėjęs be jokių išankstinių nuostatų. „Nesitikėjau nieko. Kaip sakoma, ėjau atvira burna ir atviromis ausimis“, – juokavo jis. Paprašytas įvertinti bendrą startuolių lygį, A. Strumskis pastebėjo, kad jis buvęs maždaug toks, kokio ir galėtum tikėtis, – atitinkantis bendrą Lietuvos vidurkį. Tačiau šitai labiau reikėtų suvokti kaip problemą. Pašnekovas tikino, kad jam būtų daug įdomiau išklausyti drąsią futuristinę idėją, o ne paruoštą, bet niekuo neišsiskiriantį planą. „Paruošti prisistatymą gali kiekvienas. Yra tokių, kurie ruošiasi visus dešimt metų. Tačiau kas iš to? Tam tikru metu reikia nustoti ruoštis ir pradėti daryti“, – teigė „Verslo angelų fondo I“ partneris.

Paklaustas, ar per susitikimus pavyko išgirsti šviežių, įdomių idėjų, A. Strumskis kalbėjo lakoniškai. „Ne. Tas idėjas, kurios šiandien buvo pristatytos, aš jau buvau vienokia ar kitokia forma girdėjęs. Apskritai pas mus idėjos dažniausiai būna adaptuotos, perdirbtos jau egzistuojančių idėjų versijos. Idėjos atnaujinimas savaime nėra blogas reiškinys, bet, kai išgirsti variaciją idėjos, kurią pirmą sykį išgirdai kokiais 2000-aisiais, išlaikyti susidomėjimą gana sudėtinga“, – teigė jis ir dar priminė citatą iš Iljos Ilfo ir Jevgenijaus Petrovo knygos „Dvylika kėdžių“: „Kam tie pinigai, jeigu fantazijos nėra?“

Iš lietuvių pašnekovas apskritai norėtų daugiau drąsesnių, inovatyvesnių, įdomesnių idėjų. Dabar jų trūksta. Esame per daug vidutiniški, trūksta kritinio mąstymo. „Tereikia pažvelgti į mokyklas. Ten daug teksto kalimo ir mažai mąstymo. Ar, pavyzdžiui, kas nors analizuoja, diskutuoja, kodėl Romos imperijoje buvo priimti vienokie, o ne kitokie sprendimai. Ne. Mokiniai tiesiog iškala tekstą, susirenka pažymius ir keliauja toliau“, – dėstė jis.

Pagaliau ir mokymosi procesas labai greitai apleidžiamas. Daugumai jis baigiasi su universitetu. Taip neturėtų būti. Viena didesnių tokių susitikimų naudų, anot A. Strumskio, ir yra galimybė pasidalyti, pabendrauti, o kartu ir sužinoti. Todėl jis labiausiai ir norėtų patarti startuoliams nesiliauti kaupti žinių. „Mums reikia kuo daugiau sužinoti, todėl reikia skaityti knygas, prenumeruoti žurnalus, dalytis“, – patarė A. Strumskis.

Startuolių konsultacijoje dalyvavo Arvydas Strumskis, „Verslo Angelų Fondas I” partneris , Donatas Keras, UAB ”Practica Capital” partneris, Dr. Dalia Foigt – Norvaišienė, Advokatų kontora – ATTORNEYS AT LAW BORENIUS partnerė, Mindaugas Glodas, „Nextury Venture” partneris, Rokas Tamošiūnas, „Startuphighway ” akceleratoriaus vadovas, Aivaras Janušauskas, AB „Swedbank” Verslo aptarnavimo kokybės departamento direktorius, Agnė Mačiulienė, priemonių valdymo skyriaus projektų vadovė, UAB „Investicijų ir verslo garantijos” (INVEGA) atstovė.

Ekspertai

Arvydas Strumskis

Arvydas Strumskis

Vadovaujantysis partneris / „Verslo angelų fondas I“

Rokas Tamošiūnas

Rokas Tamošiūnas

Partneris / Rizikos kapitalo fondas „Open Circle Capital“

Dr. Živilė Glaveckaitė

Dr. Živilė Glaveckaitė

„bzn start” įkūrėja, vadovė. / UAB „Glaveckaitė Media”

Dr. Dalia Foigt-Norvaišienė

Dr. Dalia Foigt-Norvaišienė

Advokatė, teisės patarėja / Nepriklausoma advokatų kontora „COBALT”

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.