MVP – PERSPEKTYVESNIS BŪDAS ĮVERTINTI VERSLO IDĖJĄ (#)

Aistė Noreikaitė prieš metus Šį straipsnį perskaityti užtruks: 2 min. 26 s.
Bendrovės „Creative Partner“ įkūrėjas ir vadovas - Darius Šoparas. Asmeninio albumo nuotr.
Verslo pasaulis nuolat keičiasi ir tobulėja. Idėjos, jų paieška ir įgyvendinimo būdai sukasi kone kiekvieno startuolio galvoje. Kartais investuojama per daug laiko ir pastangų idėjai sukurti bei įgyvendinti, pamirštant realią kuriamo produkto ar paslaugos vertę ir naudą. Siekdamas atrasti laiko ir vertės santykį, bendrovės „Creative Partner“ įkūrėjas ir vadovas Darius Šoparas (31), sėkmingai įvykdęs daugiau nei kelis šimtus projektų ir turintis didesnę nei dešimties metų patirtį internetiniame versle, startuoliams pataria pirmiausia orientuotis į MVP (angl. minimal viable product).

Kas yra MVP?

Eksperto teigimu, Lietuvoje MVP terminas vartojamas dar gana retai. O štai Europoje ar Skandinavijoje šis apibrėžimas yra itin populiarus ir labiausiai siejasi su žodžiu „startuolis“.

Kaip aiškina D. Šoparas, MVP yra labai aiškiai apibrėžtas rezultatas arba veikiantis produktas, kurį galima sukurti investuojant mažiausiai laiko, pinigų ar kitų išteklių. „Jis gali būti įvardijamas ir kaip MVT (angl. minimal viable team). Tai labai produktyvi komanda, kurioje dirba mažai žmonių, o pasiekiami rezultatai tiesiog įstabūs. Pavyzdžiui, susirenka patys profesionaliausi savo srities žinovai ir per savaitę parengia projektą, kurį kiti ruoštų metus“, – priduria pašnekovas.

„MVP tarsi tiltas, kurio vienoje pusėje – startuoliai su savo idėjomis ir produktu, o kitoje pusėje – pirkėjas. MVP stengiasi juos suartinti. Čia svarbiausia grįžtamasis ryšys“
D. Šoparas

MVP yra strategija, kurios tikslas – ne pristatyti rinkai veikiantį produktą, o per trumpiausią laiką patikrinti, ar idėja yra teisinga, panaudojant mažiausiai pastangų. Tai būdas sukurti produktą arba kokį nors prototipą, kuris realiai veiktų, galėtų nešti pajamas ar teikti kitokią naudą ir jam sukurti nereikėtų daug laiko. Šiuo atveju svarbiausia yra ne pats produkto sukūrimas, o medžiagos surinkimas ir teisingų išvadų priėmimas. Sėkmingas MVP turėtų būti įgyvendintas per tris mėnesius.

Ekspertas įsitikinęs, kad MVP tinka ne tik startuoliams, bet ir veikloms ar komandoms. Tai puikiai tinka naujai verslo nišai ar produktui patikrinti.

Vien idėjos investuotojui nebepakanka

„Investuotojas nebenori investuoti tik į idėją. Startuolio kuriamas produktas ar paslauga turi būti reali ir turėti teigiamą reikšmę. Investuotojui nereikia krūvos finansinių skaičiavimų. Jam svarbiausia, kaip iš tikrųjų siūloma idėja veiktų. Tad MVP naudojimas patenkina šį investuotojų norą ir išsklaido mistiką nuo utopinių idėjų“, – dėsto ekspertas.

MVP patikrina būsimų klientų nuomonę apie kuriamą produktą. „Pavyzdžiui, sukuriamas priedas, kad važiavimas dviračiu būtų saugesnis. Tai išbandoma realiai. Šis bandymas sulaukia teigiamo grįžtamojo ryšio: perteikiami geri atsiliepimai ir įžvelgiama reali nauda. Tai sukelia investuotojo susidomėjimą. Tad galima teigti, jog rasti investuotojus sėkmingam MVP tikrai nėra sunku“, – pavyzdžiais iliustruoja D. Šoparas.

Svarbiausi MVP bruožai

Kuriamas produktas turi būti arčiau pirkėjo. „MVP tarsi tiltas, kurio vienoje pusėje – startuoliai su savo idėjomis ir produktu, o kitoje pusėje – pirkėjas. MVP stengiasi juos suartinti. Čia svarbiausia grįžtamasis ryšys“, – teigia „Creative Partner“ vadovas.

D. Šoparas pabrėžia, kad esminis MVP bruožas yra vertės ir laiko santykis. Kitaip tariant, trumpas laiko tarpas ir didžiausia produkto vertė. „MVP nauda yra ten, kur susiliečia esminė nauda, kurią tu sukūrei savo produktu, ir tai, kad tu tai naudai sukurti sugaišai labai mažai laiko. Jei idėjai įgyvendinti žmogus sugaišta visą gyvenimą, tai jau nėra MVP“, – tikina ekspertas.

Tikslinė MVP auditorija – tai žmonės, linkę nuolat išbandyti ką nors nauja. „Tai padeda realiai pasitikrinti rinką. Be to, taip išvengiama bandymų užkariauti visą pasaulį“, – šypteli pašnekovas. Kitas kanalas – draugai. Jie jūsų siūlomą produktą pabandys vien todėl, kad tai jūsų produktas.

Kaip sukurti MVP?

D. Šoparo teigimu, MVP turi sukurti realią naudą, kurios reikia, o ne tokią, kokią patys norėtume turėti. Dažnai startuoliai, kurdami naują produktą, stengiasi žiūrėti pro savo asmeninę prizmę. Taip nuklystama nuo esmės ir rezultato produktyvumo. Ekspertas pataria vadovautis pateiktais principais.

Naudojimo paprastumas ir greitis. Juk žmogui svarbiausia reikiamą veiksmą atlikti kuo greičiau ir taupyti savo laiką. „Pavyzdžiui, „Instagram“ išpopuliarėjo, kol dar nepriklausė įmonei „Facebook“, nes tik čia tuo metu buvo galimybė akimirksniu įkelti nuotraukas. Pagerintas nuotraukų įkėlimo greitis ir tinkami filtrai užtikrino augantį vartotojų skaičių.

Laikotarpis. Svarbus kritinis laikas – trys mėnesiai. Pavyzdžiui, vienu metu rinkoje pristatomos identiškos idėjos. Tokiu atveju laimės ta idėja, kuri kuo greičiau padarys MVP ir išbandys rinką. MVP taupo visų laiką: ir investuotojo, ir paties startuolio.

Laikas svarbesnis net už kokybę. Svarbiausia, kad produktas iš esmės veikia. Jis nėra minimumas, tačiau gali turėti nesklandumų. Daug geriau sukurti produktą greitai, negu kurti metų metus ir pateikti krūvą lapų bei kliautis tik žodžiais.

Kuo anksčiau duoti išbandyti tikslinei auditorijai. Gavus grįžtamąjį ryšį, reikia nedelsiant ištaisyti vartotojų pastabas. Jei atsižvelgus į gautas pastabas sulaukiamas teigiamas grįžtamasis ryšys, jei tai tendencinga ir veikia, viskas tiesiog puiku.

Nenuleisti rankų. Jei MVP ir nepasiteisina, nereikia nukabinti nosies. Juk sugaišti tik trys mėnesiai. Tokiu atveju pamirškite buvusią idėją ir kurkite naują MVP. Taip galima sukurti bent keturias idėjas per metus.

„Jei MVP pasiteisins, verslo planą rašyti seksis daug geriau. Viskas tiesiog natūraliai klostysis. Tokiu atveju jau žinai, kam visa tai rašoma, kokias problemas išsprendžia ar neišsprendžia. Verslo planas tampa daug paprastesnis, naudingesnis ir aiškesnis“, – neabejoja D. Šoparas.

blog comments powered by Disqus
© 2011 - 2015 BZN start. Visos teisės saugomos. prenumerata reklama kontaktai