NORI TAPTI MĖNULIO GREITŲ SIUNTŲ ĮMONE (#)

Povilas Sabaliauskas prieš 3 metus Šį straipsnį perskaityti užtruks: 2 min. 25 s.
Netolimoje ateityje kelionės į Mėnulį taps visiškai įprastos. flickr.com nuotr.
2015 m. rugsėjo 3–4 dienomis vykusioje konferencijoje „Innovation Drift“ pristatyta daugybė verslo idėjų, kurios šiandien dar gali atrodyti lyg mokslinė fantastika. Tačiau tokių idėjų autoriai įsitikinę, kad viskas nepalyginamai arčiau. Vienas tokių projektų yra „Astrobotic“. Jo vadovas Danas Hendricksonas savo pranešime drąsiai kalbėjo apie tai, kad jau per artimiausius dešimt metų kelionės į Mėnulį taps visiškai įprastos.

Kodėl Mėnulis?


D. Hendricksonas pasakojo, kad „Astrobotic“ tikslas – tapti Mėnulio kelionių DHL, „FedEx“ ar UPS. Jų veiklos modelis labai paprastas: surinkti iš visos planetos krovinius, sukrauti juos į vieną raketą ir nusiųsti į Mėnulį, kur jie būtų pristatyti klientams. „Kodėl Mėnulis? Ar tam iš viso yra koks nors poreikis? Esame įsitikinę, kad Mėnulis yra puiki tarpinė stotelė ruošiantis kelionei į Marsą. Manome, kad Mėnulis yra tiesiog ideali vieta pasiruošti tokiai misijai. Juk Mėnulis yra visai čia pat – mūsų kieme. Be to, Mėnulis gali tapti puikia baze tolesniems kosminiams tyrimams. Mes jau dabar kalbamės su pirmaisiais partneriais ir jiems labai patinka mintis Mėnulyje turėti tyrimų bazę“, – kalbėjo jis.

„Esame tikri, kad jau netolimoje ateityje Mėnulyje turėtų įsikurti žmonių apgyvendinta stotis, matome daugybę potencialo turizmui. Pagaliau Mėnulyje gausu ir išteklių, kurie žmonijai visada aktualūs“
D. Hendricksonas

XX a. 7-ojo dešimtmečio pabaigoje ir 8-ojo pradžioje ant Žemės palydovo sėkmingai žmones nutupdė net šešios „Apollo“ misijos. Tačiau po to bumas baigėsi. „Astrobotic“ vadovas tiki, kad prasideda naujas Mėnulio tyrinėjimo etapas. „Mėnulis iki šiol išlieka vieninteliu kosminiu kūnu, kuriame lankėsi žmonės. Mėnulis vis dar išlieka labai masinančiu objektu mokslui. Žmonija kelis kartus jau apsilankė Mėnulyje, bet kol kas tuo pasigirti gali tik trys šalys. Esame įsitikinę, kad Mėnulyje dar tikrai yra ką veikti. Ypač šalims, kurios dėl didžiulių išlaidų iki šiol negalėjo sau leisti ko nors panašaus. Esame tikri, kad jau netolimoje ateityje Mėnulyje turėtų įsikurti žmonių apgyvendinta stotis, matome daugybę potencialo turizmui. Pagaliau Mėnulyje gausu ir išteklių, kurie žmonijai visada aktualūs“, – teigė D. Hendricksonas.

Siūlys gerokai pigesnę alternatyvą

„Astrobotic“ vadovo nuomone, žmogus į Mėnulį nebeskraido ne todėl, kad ten nebėra ką veikti, o todėl, kad tokios kelionės paprasčiausiai labai brangiai kainuoja. „Šiuolaikinės misijos labai brangios. Kompiuteriu pilotuojamos misijos nusiuntimas kainuoja apie 300 mln. dolerių. Tokie projektai labai sudėtingi, paprastai jiems jėgas turi sutelkti kelių šalių mokslininkai. NASA geriausiu atveju gali surengti vieną tokią misiją per dešimtmetį. Taigi yra nemažai šalių, norinčių atlikti tyrimus Mėnulyje, bet negalinčių to padaryti vien dėl tokios kelionės brangumo ir sudėtingumo“, – tvirtino D. Hendricksonas.

Todėl „Astrobotic“ tikslas – sumažinti kelionės išlaidas. Tam bendrovė sėkmingai tobulina daugkartinio naudojimo kompiuteriu pilotuojamas raketas, kurios itin atpigins tokias keliones. „Siekiame kuo labiau sumažinti kelionės išlaidas. Skaičiuojame, kad vieno kilogramo nugabenimas mūsų raketa kainuotų 1,2 mln. dolerių. Taigi suinteresuotosios šalys tiesiog turės sumokėti kainą, priklausančią nuo paties krovinio, ir galės nesijaudinti dėl pačios šimtus milijonų kainuojančios misijos organizavimo. Viskas lygiai taip pat kaip siunčiant daiktą per DHL – jūs mokate ne už viso lėktuvo ar sunkvežimio nuomą, o tik už savo siuntinį. Tokia schema viską nepalyginamai atpigins ir supaprastins“, – dėstė „Astrobotic“ vadovas.

Varžybos: kas pirmas nusileis Mėnulyje?

Šiuo metu „Astrobotic“ sėkmingai vykdo autonominio nusileidimo bandymus ir kryptingai siekia savo tikslo. Autonominis nusileidimas yra itin sudėtingas procesas, kurį įvykdyti yra pavykę nedaugeliui. Todėl bendrovė savo laimėjimais itin didžiuojasi. Tokia techninė pažanga atneša savo rezultatų. „Jau dabar NASA yra mūsų partneris. Su jais jau esame sudarę net 21 sutartį. Dauguma jų skirtos kosminių skrydžių technologijų plėtrai. Be to, esame ir programos „Lunar Catalyst“ dalyviai. Tai labai unikali ir smagi programa, leidžianti nuolatos bendradarbiauti su NASA. Su mumis nuolatos dirba 40–50 žmonių iš NASA, taip jie prisideda prie nusileidimo Mėnulyje įrangos plėtojimo. Labai džiaugiamės, kad galime pasinaudoti NASA patirtimi“, – kalbėjo D. Hendricksonas.

„Astrobotic“ dalyvauja ir savotiškose lenktynėse „Google Lunar X Prize“. Tai savotiškos lenktynės, kas iki 2017 m. pabaigos sugebės Mėnulyje nuotoliniu būdu sėkmingai nutupdyti veikiantį zondą. „Google Lunar X Prize“ mums nėra kažkokios žūtbūtinės varžybos. Į šį konkursą žvelgiame šiek tiek kitaip. Mūsų motyvacija – padėti visam pasauliui pasiekti Mėnulį ir padaryti taip, kad siuntiniai į Mėnulį taptų visiškai įprastu dalyku. Todėl per savo pirmąją misiją skraidinsime ir savo „Google Lunar X Prize“ konkurentų kūrinius. Su jais esame susitarę, kad jiems pasiekus tikslą prizą pasidalysime. Jeigu padėsime kam nors laimėti šį konkursą, būsime patenkinti. Juk mūsų visų tikslas – prisidėti prie kosmoso tyrimų“, – teigė „Astrobotic“ vadovas.

Atrodo, kad savo tikslus „Astrobotic“ turėtų pasiekti. Jeigu taip nutiks, bendrovę bus galima pavadinti pirmuoju sėkmingu kosminiu verslu. „Šiuo metu jau turime aštuonias sutartis savo pirmajai misijai. Kalbu apie apmokėtas sutartis su labai rimtomis įstaigomis. Glaudžiai bendraujame ir su kitais galimais partneriais, pavyzdžiui, Meksikos kosmoso agentūra. Ji jau užsisakė plotą vienoje mūsų misijų, nes įvertino mūsų įdirbį ir potencialą. Tačiau manau, kad tai tik pradžia. Labai greitai pamatysime, kaip šalys ir įmonės iš viso pasaulio pradės naudotis šia galimybe“, – įsitikinęs D. Hendricksonas.

blog comments powered by Disqus
© 2011 - 2018 BZN start. Visos teisės saugomos. prenumerata reklama kontaktai