...

Kaip ieškosime verslo idėjų po penkerių metų?

Verslas

2015.11.10

Autorius: Aistė Noreikaitė

Temos: .

Kaip ieškosime verslo idėjų po penkerių metų?

„Creative Partner“ įkūrėjas ir vadovas - Darius Šoparas. Asmeninio archyvo nuotr.

Verslo pasaulis nuolat kinta. Sėkmingas verslas tiesiog privalo žengti koja kojon su laiku. Tad vieni aktualiausių tampa klausimai, kokios verslo idėjos liks ir bus perspektyvios ateityje, kokios idėjos padės pritraukti vartotojų. Į šiuos klausimus atsakymų ieškojome šnekučiuodamiesi su „Creative Partner“ įkūrėju ir vadovu Dariumi Šoparu (30). Mūsų pašnekovas turi didesnę nei 10 metų patirtį interneto versle, o jo nuveiktų darbų sąraše puikuojasi daugiau nei keli šimtai sėkmingų projektų.

Lietuviškų verslų pranašumai ir trūkumai

Ekspertas aiškina, kad, stebint ir lyginant lietuviškų verslų idėjas, galima įžvelgti kelias tendencijas. „Pirmiausia lietuviai dažnai bijo galvoti globaliai. Dėl šios priežasties net pačios įdomiausios idėjos dažniausiai būna pritaikomos tik namų rinkai arba dar vadinamos idėjomis dėl idėjų. Šiuo atveju šiek tiek pataupoma laiko apgalvoti, kokią realią problemą idėja išsprendžia. Tačiau jau galime pasidžiaugti, kad situacija keičiasi: ne viena lietuviška idėja tampa matomesnė pasaulyje. Žinoma, antrojo „Skype“ dar teks palaukti“, – pasakoja pašnekovas.

„Būkime atviri, bendraukime, gyvenkime įdomų ir spalvingą gyvenimą, tuomet idėjos kils pačios. Juk tik supratęs, kad kažko trūksta, randi būdą, kaip to pasiekti“

D. Šoparas

Viena pagrindinių jaunų verslų problemų – noras išaugti kitų sąskaita. Eksperto teigimu, užuot patys pardavę sprendimą rinkoje, jaunieji verslininkai dažnai kitą dieną, kai mobilioji programėlė paleidžiama ir nebedaro klaidų, bėga ieškoti investuotojo. „Tvarus verslas bus tas, kuris sugebės išgyventi iš savo sukurtos ekosistemos: pradinių klientų (naudotojų), „Lean“ komandos. Tam, kad išmoktum stovėti ant kojų, geriausia daug treniruotis pačiam. Jeigu tavo idėja pasiteisino ir verslas yra pelningas, laikas galvoti apie plėtrą“, – pabrėžia pašnekovas.

D. Šoparas labiau linkęs įžvelgti ne lietuviškų verslų trūkumus, o pranašumus. „Norisi labiau kalbėti apie pranašumus. Juk trūkumų turi visi, net ir patys didžiausi. Vienas pavyzdžių, kad jau dabar skamba atgarsiai, kaip didžiuliai JAV startuoliai nesugeba išlaviruoti realios rinkos sąlygomis, kai finansavimas sumažėjęs“, – dėsto ekspertas.

Kalbant apie inovacinius verslus, didžiausiu lietuviškų verslų pranašumu pašnekovas įvardija tai, kad lietuviai labai mėgsta savo veiklą ir dažniausiai persistengia su kokybe gerąja prasme. „Įdedame marias laiko į idėjos įgyvendinimą, prototipo sukūrimą ir kitas detales. O kartais užtektų tik pasitikrinti, ar idėja perspektyvi. Pirmiausia tai galima padaryti pasikalbėjus su labiau patyrusiais verslininkais ar jau daug idėjų įgyvendinusiais žmonėmis. Jie yra patyrę, kas rinkoje veikia, o kas ne. Antras būdas – pabendrauti su būsimais savo idėjos klientais. Geriausia, kad jie nebūtų patyrę vartotojai“, – patarimus dalija D. Šoparas.

Kaip vieną pagrindinių lietuviškų verslų pranašumų pašnekovas nurodo ir specialistų technines žinias bei motyvaciją. „Mes vis dar alkani ir labai darbštūs. Jeigu prie šio darbštumo dar pridėtume ir šiek tiek išmonės, manau, Lietuva ne tik pasivytų Estiją, bet ir ją aplenktų“, – priduria ekspertas.

Verslo tendencijų pokyčiai

Verslo tendencijos keičiasi kasdien. Ekonomika transformuojasi tiesiog žvėrišku mastu. Nuo masinės gamybos prie individualios ir pagal specifinius poreikius, nuo didelių paslaugų teikėjų iki paslaugas teikiančių fizinių asmenų.

Kaip aiškina D. Šoparas, jaunam verslui labai svarbu tinkamai paruošti savo banglentę gan stipriai bangai, nes jos pradeda augti ir bus vis didesnės bei pavojingesnės. Tad, ekonomikai persitvarkant ir telkiantis, vienas svarbiausių veiksnių, lemiančių ilgalaikę sėkmę, bus lankstumas pokyčiams ir prisitaikymas prie naujų poreikių. „Jauni ir gabūs verslai jau tai turi, o didiesiems tai bus didelis iššūkis“, – tikina pašnekovas.

Pasiteiravus, kokiems pokyčiams jaunas verslas turėtų ruoštis labiausiai, verslininkas įvardija tris pokyčių grupes.

Pirma, liberalumas formuojant labai greitas ir veiksmingas darbo komandas. Įsivaizduokite, kad per savaitę suformuojama komanda iš geriausių savo srities specialistų. Tokia komanda per pusmetį gali sukurti daugiau nei didelė įmonė per kelerius metus. Tai lemia ir darbo santykių pasikeitimus.

Antra, technologiniai pokyčiai. Populiarėjant trimačiam spausdinimui ir su juo augantiems visiems mini inkubatoriams, galimybės sukurti savo prototipą ar net veikiantį įrenginį tampa lygios didžiųjų gamyklų mastui. Pavyzdžiui, kinai jau sugebėjo trimačiu spausdintuvu atspausdinti visą namą ir jį pastatyti viso labo per tris valandas.

Trečia, mobilumas. Kiekvienas mūsų jau dabar iš rankų nepaleidžiame išmaniojo telefono. Tai reiškia, kad delne telpa ir mobilusis bankas, ir visų tavo draugų kontaktai, ir lėktuvo bilietai. Kitaip tariant, mobiliųjų programėlių rinkos augimas sukuria didžiulę ekosistemą, kurią tiesiog būtina išnaudoti.

Vartotojų pritraukimas

Pasak eksperto, pritraukti vartotojų padės tos verslo idėjos, kurios išsprendžia realią problemą arba yra naujas bendravimo, vartojimo ar naudojimo principas. „Dėmesį gali patraukti arba tai, kas mums jau įprasta, bet veikia daug geriau, arba tai, kas yra nauja patirtis ir dar nematytos erdvės. „Pavyzdžiais čia galėtų būti susirašinėjimo programėlė „Snapchat“ ar lengviau pamestus daiktus padėsianti rasti sistemėlė „Pazymetas.lt“. Be to, idėja bus sėkminga, jei formuos geresnius įpročius. Pavyzdžiui, naujausia sporto tinklo „Impuls“ programėlė automatiškai tikrins, kaip dažnai vaikštote į sporto klubą“, – esminius ateities verslo idėjos bruožus vardija D. Šoparas. Ekspertas primena ir auksinę taisyklę – naudoti „Lean“ sistemą: visada plėtoti verslą taip, kad sąnaudos būtų mažesnės už pajamas.

„Būkime atviri, bendraukime, gyvenkime įdomų ir spalvingą gyvenimą, tuomet idėjos kils pačios. Juk tik supratęs, kad kažko trūksta, randi būdą, kaip to pasiekti. Nors aš labiau būčiau už tai, kad mes pradėtume įgyvendinti esamas verslo idėjas, o ne ieškotume naujų. Dauguma esamų idėjų jau lenkia laiką. Lieka tik jas patikrinti realiame pasaulyje. Jei kuri pasiteisins, darbo turėsime dešimčiai metų į priekį. Naujas idėjas palikime kolumbams kaip būdą atrasti Ameriką dar kartą“, – mintimis dalijasi D. Šoparas.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.