...

Metodas, padėsiantis įvertinti ir save, ir verslo idėją

Verslas

2016.09.15

Autorius: Povilas Sabaliauskas

Temos: .

Metodas, padėsiantis įvertinti ir save, ir verslo idėją

Ko verta verslo idėja? flickr.com nuotr.

Ko verta verslo idėja? Pačiais išskirtiniausiais atvejais, kai ji tiesiog geniali, – milijardų. Tačiau dažniausiai – nieko. Bent jau tol, kol ji nevirsta kažkuo realiu. Taigi jeigu jums gimė, bent jau jūsų įsitikinimu, gera idėja, pavyzdžiui, įkurti šaltibarščių restoraną, kokie turėtų būti jūsų pirmieji žingsniai? Labai geras patarimas – savo planus ir viziją sudėti į vadinamąjį „Lean Business Canvas“, kuris ne tik padės startuoti, bet ir tiesiog suprasti, ar tai daryti iš viso verta.

Padeda įvertinti tikrąjį savo pasiryžimo lygį

„Lean Business Canvas“ – tai gana paprastai atrodanti lentelė, kurią patariama užpildyti kiekvienam, galvojančiajam apie verslą. Joje reikia aiškiai įvardyti, ką daro tavo produktas, kokią vertę suteiks klientui, kaip generuos pajamas, ir t. t. Kaip sako investuotojas, „Goldfish Fund“ partneris Tomas Martūnas, šiuo metodu būtina pasinaudoti kiekvienam, kas tik galvoja apie savo startuolį.

„Ši sistema gera ir patogi tuo, kad joje išgryninti visi pagrindiniai klausimai, į kuriuos būtina atsakyti, jeigu tikiesi, kad startuolis bus lydimas sėkmės. Yra daugybė startuolių, kurie lyg ir sprendžia problemą, bet nežino, kas yra jų klientas. Arba turi produktą, bet nežino, kokia to produkto vertė. Arba niekada nesusimąsto apie savo išskirtinumą ir apie tai, kaip sunku bus jį išsaugoti. Pagaliau – iš ko ir kaip bus gaunamos pajamos“, – dėsto jis.

Pagrindinis „Lean Business Canvas“ pranašumas, kad čia viename puslapyje atsakai į visus svarbiausius klausimus ir per labai trumpą laiką gali išsiaiškinti, ko dar nežinai apie savo startuolį, kokius namų darbus dar būtina atlikti.

„Reikėtų atkreipti dėmesį, kad yra dvi sistemos: „Business Model Canvas“ ir „Lean Business Canvas“. Jos skiriasi tuo, kad pirmoji skirta toliau pažengusiems verslams, o antroji dažniausiai ir naudojama būtent startuoliams. Joje daugiau dėmesio skiriama problemoms išgryninti. Ji sudėliota taip, kad aiškiai pažymėtum problemas ir jų sprendimus“, – kalba T. Martūnas.

Anot jo, tokią lentelę reikėtų užpildyti iš karto, kai tik jautiesi esąs pasiruošęs pradėti startuolį. Tada labai gerai supranti, kiek iš tikrųjų esi pasiruošęs, nes mūsų lūkesčiai ir realūs rezultatai dažnai skiriasi kaip diena nuo nakties. „Kuo greičiau pamatysi, kad neturi atsakymų į esminius klausimus, tuo bus naudingiau. Jeigu gali ant popieriaus užrašyti savo viziją ir pamatai, kad joje kažkas nesidėlioja, kad joje nėra jokio išskirtinumo, kad klientų segmentas per siauras, atsiranda gera proga dar kartą pergalvoti, ar tikrai nori to imtis“, – teigia investuotojas.

Jis primena, kad mes visi turime ribotas laiko atsargas ir kiekvienas turi apsispręsti, kur jas nukreipti. „Lean Business Canvas“ tiesiog yra puiki galimybė įsitikinti, ar neeikvojate savojo laiko. „Kol nepamatai skaičių, komandų, ambicijos, tol labai sunku pasakyti, ar savo laiką tikrai verta naudoti būtent tam. „Lean Canvas“ leidžia šiek tiek sustoti ir pagalvoti. Verslo idėjos mums dažnai sukelia savotišką euforiją, neleidžiančią tiesiog visko blaiviai įvertini. Jeigu atsisėdi, viską surašai ir entuziazmas nedingsta, reikia pradėti startuolį“, – sako T. Martūnas.

Verslo nebus be skaičių

Aišku, jeigu pildydami „Lean Canvas“ lentelę nerandate ar nesate tikri dėl kai kurių atsakymų, nereikėtų pradėti panikuoti. Svarbiausia, kad aplink būtų žmonių, kurie padėtų juos rasti. „Aš visada sakau, kad pirmiausia reikia išnaudoti tris F: friends, fools ir family (liet. draugus, bepročius ir šeimą). Mano galva, idėja paprastai verta nulio. Visa vertė yra jos įvykdymas. Todėl reikia kalbėti su kuo daugiau žmonių, gauti kuo daugiau nuomonių. Jeigu neturi atsakymų, užduok žmonėms reikiamus klausimus. Jie gali padėti jums surasti atsakymus“, – kalba pašnekovas.

Sakoma, kad mokantis nebūna kvailų klausimų. Panašiai ir ruošiantis startuoliui nebūna blogų atsakymų. „Net jeigu ir tenka pripažinti, kad neturi jokio konkurencinio pranašumo, tai taip pat naudinga. Tai taip pat informacija. Jeigu žinai, kad niekuo per daug neišsiskiri, gali pasidaryti išvadą, kad tave bus lengva nukopijuoti, o tai rizika, kurią reikia įvertinti. „Lean Canvas“ lentelėje negali likti nė vienos tuščios dalies. Jeigu esama tuščio langelio, iškart reikia savimi suabejoti, grįžti prie namų darbų“, – ramina T. Martūnas.

„Lean Canvas“ geras ir tuo, kad moko mąstyti strategiškai, kelerius metus į priekį. Einant į verslą, gebėjimas tai daryti yra tiesiog būtinas. „Dauguma fondų kaip tik taip ir dirba. Jie penkerius metus investuoja, o po to laukia grąžos. Taigi startuolio ir fondo partnerystė maždaug tiek ir trunka. Visą šį laikotarpį reikėtų numatyti. Labai sveika pasvajoti apie tai, kur atsidursi po penkerių metų, kokiais žingsniais eisi į priekį. O jeigu jau matai save konkrečioje pozicijoje, tai gali paklausti savęs – kuo grindžiu tokią prielaidą. Prielaidos gali gimti veiksmais. Taigi žiūrėdamas į savo „Lean Canvas“ lapą gali aiškiau matyti, kas turi įvykti, kad tai, kas aprašyta, virstų realybe“, – teigia investuotojas.

Ne veltui jo fondas kiekvienam investicijų norinčiam jaunam verslui išsiunčia specialų „Excel“ failą. Jame – pirmųjų kelerių metų veiklos finansinis planas, kuriame turi būti įvertinta, kokios bus išlaidos ir kaip generuojamos pajamos. Pradėjęs į tokią lentelę rašyti skaičius, labai aiškiai pamatai, kur esi silpnas, suvoki, kiek daug reikės nuveikti, kokių žmonių pritraukti. Kai žinai savo galimybių ribas, tai padaryti lengviau. Žinoma, nė vienas mūsų nėra vunderkindas ar tobulybė. Tai, kad startuolis negali tobulai užpildyti lentelės finansinės dalies, nėra katastrofa. Tačiau svarbiausi komponentai turi būti. Produktas ir vertė klientui yra būtini punktai. Visus kitus atsakymus galima rasti.

„Jeigu neturi reputacijos, nesusidėliojus perspektyvos bus labai sunku įgauti investuotojų, komandos pasitikėjimą. Mes visi žinome, kad pavyksta tik keliems iš šimto. Viena iš nesėkmės priežasčių paprastai būna plano nesusidėliojimas. Negalima apie skaičius pradėti galvoti kažkada vėliau… Juk verslui skaičiai labai svarbu. Verslas – tai pinigai. Jeigu nemoki jų dėlioti ir valdyti, vargu ar tau iš viso verta būti versle“, – teigia T. Martūnas.

„Manau, kad kiekvienos verslo idėjos autoriai turėtų išbandyti šį įrankį – jis tinka įvairioms idėjoms atrasti ir ieškoti sprendimų net patiems mažiausiems verslams. Šį paprastą, bet naudingą ir inovatyvų verslo planavimo įrankį pasitelkiame ir SEB banke – tai padeda sutaupyti laiko ir investuoti ten, kur egzistuoja tikras kliento poreikis.

Svarbiausia suprasti, kad pirmą kartą savo hipotezes pažymėjus „Lean Canvas“ lentelėje, jas reikia aptarti su savo potencialiais klientais. Šis įrankis patogus tuo, kad po kiekvieno aptarimo galima lengvai keisti bet kurią idėją supratus, kad jūsų išsikeltos hipotezės nepasitvirtina. Pagaliau hipotezės keičiamos tol, kol joms pritaria klientai. Tik tuomet, pradėjus kurti produktą ar paslaugą, stipriai išauga tikimybė, kad rastas verslo modelis tikrai pasiteisins“, – sako Arvydas Plėta, SEB banko Baltijos šalims verslo inovacijų vadovas.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.