...

Kaip atskirti milijono vertą idėją?

Verslas

2017.03.03

Autorius: Agnė Pakėnaitė

Temos: , .

Kaip atskirti milijono vertą idėją?

„The Founders’ Day #7“ moderatorius ir „Nextury Ventures“ valdybos pirmininkas - Ilja Laursas. Asmeninio albumo nuotr.

Ar iš tiesų viskas prasideda tik nuo geros idėjos? Šis klausimas ramybės neduoda dažnam startuoliui. O kaip atpažinti, ar idėja gera, prieš investuojant į ją ne tik savo laiką, bet ir pinigus? Į šiuos klausimus atsakymų bus ieškoma jau tradicija tapusiame renginyje „The Founders Day #7, kurį organizuoja rizikos kapitalo fondas „Nextury Ventures“ ir portalas „BZN start“. Kovo 14 d. vyksiančio susitikimo tema – „Karštos startuolių sritys. Kaip atskirti 1 mln. vertą idėją nuo kebabinės?“.

Idėjos pasirenkamos atsitiktinai

„The Founders’ Day #7“ moderatorius ir „Nextury Ventures“ valdybos pirmininkas Ilja Laursas sako, kad paprastai idėjos pasirenkamos atsitiktinai ir tai nėra efektyvu. „Einu, einu, einu, kažkas pasakė, kad trūksta programėlės, pamanau, kad nebloga idėja, užsidegiau ir darau“, – kaip dažniausiai gimsta idėjos, pasakoja jis.

 

„Klaidinga leisti laiką ir pinigus nepagalvojus, ar tokios idėjos išvis reikia, todėl reikėtų pažiūrėti iš kito galo – suprasti investuotojo logiką.“

I. Laursas.

 

Pašnekovo teigimu, dauguma startuolių turi klaidingą požiūrį: „Mano idėja – gera idėja.“ Tačiau I. Laursas įsitikinęs: „Ne visada pirma į galvą šovusi idėja yra teisinga. Startuoliai neinvestuoja pakankamai laiko svarstymams, ar apskritai reikia to, ar nereikia. Dėl to paskui susiduriama su įvairiomis problemomis.“

Pasirinkti idėją padės sisteminis mąstymas

„Nextury Ventures“ valdybos pirmininkas sako, kad patarlė „Dešimt kartų matuok, vieną kartą pjauk“ puikiai tinka ir pasirenkant idėjas: „Klaidinga leisti laiką ir pinigus nepagalvojus, ar tokios idėjos išvis reikia, todėl reikėtų pažiūrėti iš kito galo – suprasti investuotojo logiką.“

Jam antrina ir „TutoTOONS“ bendraįkūrėjis Mantas Radvila (nuotr. kairėje), renginyje skaitysiantis pranešimą „Kaip sukurti žaidimų imperiją, kuri sulaukė jau 200 mln. atsisiuntimų?“. Jis visiems startuoliams idėjos generavimo etape siūlo atsakyti į klausimus: ar pakankamai gerai kūrėjai išmano šią idėją; ar idėja sprendžia pakankamai didelės žmonių grupės problemas ir ar tie žmonės (klientai) bus pasiryžę už suteiktą sprendimą mokėti? „Reikia atsakyti, ar sukuriama pakankamai vertės“, – priduria M. Radvila.

Žaidimų įmonės bendraįkūrėjis apibendrina: „Yra daug gerų idėjų, kurios skamba gerai, atrodo reikalingos, tačiau, jei atsakymai į šiuos klausimus nėra tvirti, dažniausiai tos idėjos nevirsta verslais.“

Panašios nuomonės laikosi ir Arvydas Plėta (nuotr. dešinėje), SEB banko Baltijos šalių verslo inovacijų vadovas. Jis išskiria tris aspektus: „Pirmiausia reikia žinoti, kokią problemą sprendžia tavo idėja ir problemos masiškumą (kiek žmonių nuo to skauda), kiek problema yra nauja ir aktuali – gal tai net rytojaus problema. Ir kokio dydžio problema – kiek labai skauda.“ Kiti aspektai, kuriuos pabrėžia SEB banko Baltijos šalių inovacijų vadovas: kiek žmonių palaiko idėją ir kaip idėjos autorius sugebės ją sukonkretinti bei suformuoti. „Idėja – kaip debesis, iš kurio gali lyti ar nelyti, tačiau iš labai daug debesų nelyja“, – palyginimą apie netinkamai suformuotas idėjas pateikia A. Plėta.

Kitas pranešėjas Aurelijus Liubinas (nuotr. kairėje), „Deeper“ įkūrėjas, išskiria ir dar vieną sėkmingos idėjos aspektą – žmones: „Idėja yra gera tiek, kiek ją gerai įgyvendinai. Esu matęs pavyzdžių, kai viena komanda bando įgyvendinti idėją, tačiau užtrunka pernelyg ilgai ir jos visai neįgyvendina, o kita komanda tą pačią idėją įgyvendina per labai trumpą laiką ir padaro ją sėkmingą. Todėl manau, kad viskas priklauso nuo žmonių, kurie tą idėją bando įgyvendinti.“

Pasaulinių tendencijų sekimas

I. Laursas išskiria ir tai, kad norintiesiems kurti savo startuolius būtina sekti pasaulines tendencijas, kas šiuo metu vyksta pasaulyje: „Dirbtinis intelektas, virtuali realybė, dronų technologijos“, – šiuo metu aktualias startuolių sritis vardija I. Laursas. „Vienos ar kitos technologijos keičia pasaulį, atsiranda daugiau galimybių, daug naujų verslų, atsiranda naujų ekonomikos šakų… Turima daugiau praktinių galimybių, nei atidarant banką ar restoraną, kur patenkama į konkurentų pilną rinką.“

„Nextury Ventures“ valdybos pirmininkas įvardija ir kitą etapą, norint teisingai pasirinkti idėjas: „Pavyzdžiui, pasirenkama dirbti su dirbtiniu intelektu. Būtina įvertinti, ar asmeniškai turima pakankamai kontaktų, patirties, supratimo. Ar aš nesu atsitiktinis žaidėjas šioje srityje?“ – retoriškai klausia I. Laursas. Taip pat jis priduria, kad būtina įvertinti ir kontekstą: kurioje vietoje idėja įgyvendinama ir kokie verslo modeliai greičiausiai pasiteisins.

M. Radvila taip pat pabrėžia, kad įvertinti rinką yra svarbu: „Idėjos potencialą įvertinti ne visada lengva, tačiau įmanoma numatyti rinkos tendencijas (ar rinka dar augs, ar trauksis), galimą produkto kainą (galbūt galima remtis konkurentais, jei tokių yra) ir iš to susidaryti vaizdą, ar ši idėja verta įgyvendinimo.“

Tadas Dumbliauskas (nuotr. dešinėje), advokatų profesinės bendrijos „Dumbliauskas ir partneriai“ vadovaujantysis partneris taip pat priduria, kad, įgyvendinant bet kokią idėją, svarbu pagrįsti ekonomiškai, ar ji bus naudinga.

Trūksta sisteminio mąstymo

Vis dėlto I. Laursas pripažįsta, kad tokių išgrynintų, sistemingai atrinktų idėjų vis dar mažuma. „Lietuvoje startuolių rinka dar nėra tokia brandi. Lyginant užsienio ir Lietuvos TOP startuolių šimtukus, čia dešimt kartų daugiau atsitiktinių idėjų.“

Pats M. Radvila prisipažįsta, kad jam taip pat ne kartą teko prašauti su savo idėjomis. „Žaidimų industrijoje kiekvienas naujas žaidimas yra kaip nauja idėja ir šioje srityje idėjos daug dažniau yra blogos nei geros. Labai dažnai gerai skambantis žaidimo aprašymas, grafinis įgyvendinimas nenulemia žaidimo sėkmės. Tai tik viena sudedamoji sėkmingo verslo dalis“, – prisimena „TutoTOONS“ bendraįkūrėjis. Jis dar kartą siūlo, prieš žengiant į rinką, gerai išsistudijuoti savo idėją.

Dar daugiau apie geras idėjas ir būdus, kaip tokių rasti, galėsite išgirsti jau kovo 14 d. vyksiančiame renginyje „The Founders’ Day#7“. Pranešimą skaitys ne tik M. Radvila, bet ir A. Liubinas, sėkmingo verslo „Deeper“ įkūrėjas. Apie karščiausias startuolių rinkas diskutuos A. Plėta, SEB banko Baltijos šalių verslo inovacijų vadovas, ir T. Dumbliauskas, advokatų profesinės bendrijos „Dumbliauskas ir partneriai“ vadovaujantysis partneris.

Ekspertai

Ilja Laurs

Ilja Laurs

Įkūrėjas, valdybos pirmininkas / „Nextury Ventures”

Tadas Dumbliauskas

Tadas Dumbliauskas

Vadovaujantysis partneris / Advokatų profesinė bendrija „Dumbliauskas ir partneriai"

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.