...

Minios finansavimas ne vien rožėmis klotas

Verslas

2017.06.22

Autorius: Ieva Drungilaitė

Temos: , .

Minios finansavimas ne vien rožėmis klotas

Raimonda Klimašauskaitė. Asmeninio albumo nuotr.

Lietuvos startuoliai vis dažniau skinasi kelią minios finansavimo platformose „Kickstarter“ ir „Indiegogo“. Sėkmės pavyzdžių daugėja, o susidomėjimas minios finansavimo projektais auga, todėl „BZN start“ organizuotoje konferencijoje „#LAUNCH 2017“ mokymus vedė ir pranešimus skaitė dviejų sėkmingų projektų vedliai: Raimonda Klimašauskaitė („Spyndi“) ir Emilis Strimaitis („SGS Watches“).

Iššūkiai tyko visur

Pokalbio pradžioje abu pašnekovai iškart sako, kad minios finansavimas daugelio akyse vis dar yra paprastas būdas įgyvendinti savo idėją. Tikima, kad po idėjos paviešinimo pinigai ims plūsti savaime, tačiau realybė kiek kitokia.

„Minios finansavimo projektus taip pat reikia paruošti ir kruopščiai suplanuoti. Populiarios minios finansavimo platformos gyvuoja beveik dešimt metų, todėl internete gana nesunkiai galima rasti informacijos apie geriausias strategijas kuriant savo projektą. Taip pat vertėtų susisiekti su kitais sėkmingų projektų kūrėjais, jie neretu atveju noriai dalijasi savo patirtimi“, – pasakoja E. Strimaitis (nuotr. dešinėje).

Jo mintį papildo R. Klimašauskaitė, sakydama, kad sunkus darbas laukia ne tik pradžioje, bet ir pasibaigus minios finansavimo projektui. Negana to, įvairių pavojų kyla ir paties projekto metu.

„Startavę su minios finansavimo projektu, sulauksite daugybės dėmesio, pagyrimų, klausimų, siekių išsiaiškinti, kaip jūsų gaminys sukurtas, kokia jo sėkmės priežastis. Vis dėl to nereikia apsigauti – dažnai tai ne tikras dėmesys, o noras nugvelbti gerus sumanymus. Ypač svarbu apsaugoti savo idėją ir išmokti pažinti idėjų ieškotojus“, – teigia R. Klimašauskaitė.

Tiesa, abu pašnekovai prisimena, kad iššūkiai tyko jau vien sumanius pradėti savo pirmąjį „Kickstarter“ projektą, mat Lietuvos startuoliams šioje programoje nėra tinkamų sąlygų. „SGS Wathes“ projektui buvo pasirinktas Honkongas, o „Spyndi“ – Didžioji Britanija.

„Vienas didesnių iššūkių buvo pats patekimas į „Kickstarter.com“ platformą. Deja, tačiau Lietuva nėra viena iš palaikomų šalių, tad reikėjo ieškoti kito būdo. Turėjome partnerių Honkonge, tad tai mus išgelbėjo. Norint projektą paleisti iš Lietuvos, yra ir kitų būdų: įsteigti įmonę vienoje iš Europos Sąjungos šalių, kurios yra palaikomos „Kickstarter“, arba rasti įmonę, kuri norėtų bendradarbiauti publikuojant projektą. Arba galima pasirinkti alternatyvią platformą „Indiegogo“, kuri palaiko ir Lietuvą“, – verslo pradžios sąlygas atskleidžia E. Strimaitis.

Darbas iki starto

Pasirodo, minios finansavimo projektas prasideda gerokai anksčiau nei idėjos užregistravimas finansavimo platformoje. Būtina apšildyti auditoriją, supažindinti juos su artėjančiu projektu ir suprasti, kad visoje kampanijoje yra elementų, ne mažiau svarbių nei pats produktas.

 

„Būtina įvertinti darbų apimtis visais veiklos etapais.“

R. Klimašauskaitė.

 

„Galėčiau paminėti dar tris kritiškai svarbius dalykus: pristatomasis projekto filmukas, projekto tekstinis aprašymas su fotografijomis (skelbiamas kampanijos svetainėje) ir vadinamasis „pre-launch“, išankstinis žinios skleidimas apie kampaniją, dar jai net neprasidėjus. Surinkus kelis šimtus ar kelis tūkstančius žmonių, kuriems įdomus jūsų projektas, sėkmė beveik garantuota. Išleidus truputį pinigų ruošiantis kampanijai, sukuriami stabilūs pamatai visam projektui. Jeigu atsitiko taip, kad kampanija nesulaukia susidomėjimo, ją visad galima nutraukti anksčiau laiko, susidėlioti visus elementus į vietą ir paleisti iš naujo, jau turint žmonių, kurie jus palaikys nuo pirmųjų minučių“, – pataria E. Strimaitis.

Savo ruožtu R. Klimašauskaitė pataria gerai apgalvoti savo biudžetą ir visas su projektu susijusias išlaidas.

„Būtina įvertinti darbų apimtis visais veiklos etapais. Lygiai taip pat būtina skirti apie 25 proc. tikslo sumos reklamai. Iš anksto naudinga pasirengti viešinimo straipsnius, žinios skleidėjų sąrašus, sudominti ir skleisti kokybišką turinį socialiniuose tinkluose, o prieš du mėnesius startuoti su „pre-launch“ kampanija“, – rekomenduoja pašnekovė.

O kas laukia vėliau?

R. Klimašauskaitė prisimena, kad finišavus su pirmuoju minios finansavimo projektu užvaldo euforija, tačiau ilgai sustoti ties šia būsena nevalia. Svarbu suvokti, kad esi atskaitingas parėmusiems asmenims, kad konkurentai nuolat alsuoja į nugarą, o norint turėti stabilų verslą vien džiaugtis „Kickstater“ sėkme negana. E. Strimaitis pabrėžia įsipareigojimus rėmėjams ir atsakomybės riziką.

„Didžiausia rizika – savo skaičių nežinojimas. Neretu atveju net ir milijoninės kampanijos būna priverstos skelbti įmonės bankrotą, nes nebuvo apgalvotos visos išlaidos. Labai gerai apgalvokite, kokius atlygius siūlysite žmonėms, kurie parėmė jūsų projektą. Jeigu tai fiziniai daiktai, itin gerai įsivertinkite gamybos, sandėliavimo, logistikos, broko ir kitas nenumatytas išlaidas“, – priduria E. Strimaitis.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.