KODĖL ŽLUNGA STARTUOLIAI? (#)

Kornelija Viečaitė prieš 7 mėnesius Šį straipsnį perskaityti užtruks: 2 min. 12 s.
„BZN start“ įkūreja Živilė Baubonienė. BFL/ Vyginto Skaraičio nuotr.
Jei jūsų startuolis sulaukė didelio palaikymo ir finansavimo, dar nereiškia, kad galima nurimti ir nustoti stengtis. „TechCrunch“ neseniai paskelbė dešimt geriausiai finansuotų startuolių, kurie nesulaukė 2018-ųjų ir buvo priversti užbaigti veiklą. Savo įžvalgomis šia tema pasidalijo didžiausią startuolių bazę sukaupusio pirmaujančio jauno verslo portalo „BZN start“ įkūreja Živilė Baubonienė.
 
Užgesusių startuolių pavyzdžiai

„TechCrunch“ straipsnyje pateikti dešimt startuolių, kurie 2017 m. dėl vienos ar kitos priežasties turėjo stabdyti veiklą. Štai startuolis „Jawbone“ žlugo blėstant nešiojamųjų technologijų madai. Kitos šios srities įmonės susidūrė su ta pačia dilema, o štai visiškai priešingai save pozicionavęs startuolis „Hello“, siūlęs miego ciklą stebinčius aparatus, padedamus ant naktinio stalelio, prarado vietą rinkoje, kai „Apple“ į operacinę „iPhone“ sistemą įdiegė tokią pačią funkciją. Gerą pradinę idėją turėjęs startuolis „Beepi“, leidęs vartotojams be tarpininkų pirkti ir parduoti naudotus automobilius, buvo parduotas todėl, kad ne taip susidėliojo prioritetus ir galutiniais gyvenimo mėnesiais išleisdavo apie 7 mln. dolerių. Labai gerą idėją išreiškęs startuolis „Auctionata“, tiesiogiai transliuodavęs meno aukcionus internetu, iš esmės turėjo nutraukti veiklą, nes trukdė lėtas interneto ryšys.
 
Sėkmingo startuolio pagrindas – gera idėja

Pradedant savo startuolį, viena iš baimių ir dilemų gali būti tai, kaip išlaikyti jį sėkmingą ne vienus metus. Sulaukus finansavimo ir didelio palaikymo, atsiranda ir tam tikras spaudimas bei atsakomybė. Svarbu stipri bei patikrinta idėja, nes pagrindinis dalykas versle yra būtent originali ir praktiška idėja.
„Tai, kad tuo metu ji neturėjo paklausos, nereiškia, kad ji neturi perspektyvos.“
Ž. Baubonienė.
„Sekame ir domimės visais startuoliais, vienus užgesiname, nes baigė veiklą, kitus viešiname. Rašome, kas jiems sekasi, kalbame apie padarytas klaidas ar sėkmės veiksnius, kurie padėjo įsibėgėti“, – pasakoja Ž. Baubonienė.

Silpniausia startuolio grandis beveik visais atvejais būna paklausos neturinti idėja. „Tai, kad tuo metu ji neturėjo paklausos, nereiškia, kad ji neturi perspektyvos“, – atkreipia dėmesį pašnekovė. Puikiu to pavyzdžiu gali būti populiarus anoniminis socialinis tinklas „Yik Yak“, kuris užbaigė savo veiklą šių metų gegužę, o jo žlugimo priežastimi tapo idėjos yda – vartotojai ėmė piktnaudžiauti anonimiškumu, paplito interneto patyčios ir kitoks nemalonus turinys.
 
Bet kokią idėją reikia patikrinti

Vystant startuolio idėją, ne visada galima pasikliauti vien savo nuomone. „Dažnai atrodo, kad idėja yra graži, turėtų tinkamai vystytis į priekį, deja, tiesa būna kitokia“, – teigia „BZN start“ vadovė.

Deja, tai nereiškia, kad į šį klausimą atsakys šeimos nariai ar draugai. Savo idėjas reikia tam tikra prasme ratifikuoti, patvirtinti, todėl, anot pašnekovės, labai svarbu patikrinti poreikį ar paklausą ne tarp šeimos, artimųjų ar draugų, o su žmonėmis, kurie galėtų būti potencialūs klientai, taip pat išsitirti rinką.

Kitu atveju pagalbos galima ieškoti pas jau patyrusius žmones. „Svarbu pasitarti su tos srities, kurioje planuojama veikti, verslo atstovais ar kitais mentoriais. Esu įsitikinusi, kad, tik dirbdamas komandoje ir tardamasis su tos srities ekspertais (būtent su profesionalais, o ne draugais), gali sukurti gerą idėją. Tokiu atveju atsiranda kritinis mąstymas, kuris skatina nuolatines diskusijas ir veda tik prie geresnių rezultatų. Vienas rinkoje nebūsi karys“, – užtikrintai sako Ž. Baubonienė.
 
Nebijoti keistis ar jungtis

Daug startuolių žlunga dar ir todėl, kad jų įkūrėjai sunkumų metu nesugeba keistis arba nepagalvoja apie idėjos patobulinimą ar pakeitimą. „Kiti įkūrėjai neturi kantrybės išlaukti, nes noras ir įsivaizdavimas, kad viskas vyks greitai turint nepriekaištingą idėją, ir rezultato nebuvimas atima motyvaciją. Taip įkūrėjai, nesulaukę savo milijono, viską meta ir pradeda dirbti samdomais darbuotojais“, – dažną tendenciją pastebi pašnekovė.

Idėją visada galima pakoreguoti, pasukti kita linkme. Vienu tokių pavyzdžių gali būti startuolis „Quixey“. Ši mobilioji paieškos programėlė vėliau išsiplėtojo iki skaitmeninio asistento. Deja, tuo pat metu tą patį darė ir tokie gigantai kaip „Google“, „Apple“ ir „Samsung“ įsigytas „Viv“, tad startuolio neišgelbėjo net tokie pažadai kaip parodyti netoliese esančius draugus „Facebook“ ar „Spotify“ rasti savo paties grojaraštį. Tačiau Ž. Baubonienė neabejoja: „Net jei ir nepavyks, reikia gebėti tai greitai pripažinti ir judėti toliau, ieškoti kitos idėjos, koreguoti produktą arba jungtis prie jau gyvuojančio startuolio. Kuo greičiau tai padarysite, tuo greičiau sulauksite sėkmės kitur.“
 
Nesėkmės yra naudingos

Ištikus nesėkmei, nereikėtų pasiduoti ir mesti verslo. „Net pati blogiausia patirtis yra patirtis ir jos ant pečių nereikės nešioti. Jei gebėsite vertinti klaidas, jas analizuoti ir suvokti, būsite dar patrauklesni investuotojams. Klysk greitai, priimk sprendimus, apsišarvuok kantrybe, nes rezultatai neatsiranda greitai“, – patarimais dalijasi didžiausios jauno verslo portalo Lietuvoje „BZN start“ įkūrėja Ž. Baubonienė.

blog comments powered by Disqus
© 2011 - 2015 BZN start. Visos teisės saugomos. prenumerata reklama kontaktai