JAUNŲ VERSLŲ BENDRADARBIAVIMAS GALI ATNEŠTI SĖKMĘ (#)

Ieva Kniukštienė prieš 6 mėnesius Šį straipsnį perskaityti užtruks: 2 min. 37 s.
Austėja Kazlauskytė, Sotera Šveikauskaitė ir Jolita Buinauskaitė-Smaidrienė. Asmeninio archyvo nuotr.
Nedidelėje šalyje ypač stipriai jaučiama konkurencija. Kartais į kiekvieną pradedamą verslą jau esami rinkos žaidėjai žvelgia su nepasitikėjimu, o kartais net su pykčiu ar baime. Vis dėlto jaunų iniciatyvų plėtotojos – aplinkai nekenksmingos, daugkartinio naudojimo maisto vyniojimo drobelės „Vaškainis“, pakeičiančios įprastas plastikines plėveles ir foliją, kūrėja Austėja Kazlauskytė, bityno „Avilio istorijos“ puoselėtoja Jolita Buinauskaitė-Smaidrienė ir tinklaraščio „Babyblog“ autorė Sotera Šveikauskaitė – įsitikinusios, kad dirbant drauge galima pasiekti daug geresnių rezultatų.
 
Sunkiausia – pirminis kontaktas

Anot J. Buinauskaitės-Smaidrienės, ne visada paprasta surasti tinkamus žmones, su kuriais dirbti sektųsi sklandžiai. „Sudėtingiausia rasti kolegą, su kuriuo galėtum bendradarbiauti ilgalaikėje perspektyvoje. Kaip pavyzdį pateiksiu platformoje „Facebook“ veikiančią aktyvių verslininkių mamų grupę „Verslios mamos“. Šioje grupėje dažnai ieškoma partnerių, siūloma organizuoti bendrus projektus. Susisiekęs dėl bendradarbiavimo, ne visuomet gausi atsakymą, o po kurio laiko pamatai, kad tas pats žmogus vėl iš naujo siūlo bendradarbiauti, tad susiduriama su problema užmegzti pirminį kontaktą ir minimaliomis pastangomis palaikyti tolesnius ryšius“, – teigia pašnekovė.
„Manau, baimė netekti pranašumų, būti apgautam ar išduotam ir yra didžiausias sunkumas pradedant bendradarbiauti.“
S. Šveikauskaitė.
Apie bendradarbiavimo pradžios sudėtingumą jai antrina ir „Vaškainio“ kūrėja A. Kazlauskytė. Visgi ji pastebi, kad jauni verslininkai linkę padėti ir nereikia bijoti ieškoti ryšių. „Susipažįstame ne su verslais, susipažįstame su žmonėmis. Už visų UAB ir MB stovi tie patys Tomas, Lukas ar Rūta, jie dažniausiai turi „Facebook“, el. paštą ir telefono numerį. Manau, kad susipažįstant su naujais verslais ypatingų pastangų nereikia: jeigu domina darbas kartu, jeigu reikia patarimo, tiesiog paimi ir parašai, pasiskambini. Žmonės yra linkę padėti. Ir pati esu gavusi laiškų iš kitų jaunų verslų su kvietimais kooperuotis dalyvaujant parodose, gavusi klausimų apie elektroninės parduotuvės kūrimą, mielai atsakau, smagu dalytis žiniomis“, – tikina moteris.
 
Vis dėlto opią vyraujančią problemą įvardija S. Šveikauskaitė. Anot jos, kartais ne vien konkurencinė baimė prigesina norą bendradarbiauti: „Tikiu, kad kiti jauni verslininkai bijo padėti kitam, nes galbūt jiems padarys paslaugą, o save nusiskriaus, pavyzdžiui, praras potencialius klientus. Manau, baimė netekti pranašumų, būti apgautam ar išduotam ir yra didžiausias sunkumas pradedant bendradarbiauti.“
 
Naudos gerokai daugiau

A. Kazlauskytė neslepia, kad per jos darbo patirtį nusivylimų būta, o apsisaugoti nuo jų yra sudėtinga. Sutartys konfliktų atveju dažnai pasirodo esančios bevertės, o smulkiojo verslo sumos per mažos, kad vertėtų teisybės ieškoti teismuose, tačiau, neatsižvelgiant į retus slogius incidentus, bendradarbiavimo teikiama nauda yra gerokai didesnė.
 
„Bendradarbiavimas ir kooperavimasis smulkiesiems verslams gali sutaupyti lėšų. Tarkime, jeigu organizuojiesi fotosesiją savo produktui, pakvietus prisijungti kelis kitus prekių ženklus, fotosesiją galima padaryti ne tik pigesnę, bet ir kokybiškesnę: kitų kūrėjų produktai neretai praturtina kadrą, taip pat kooperuojantis galima sau leisti samdyti profesionalesnius fotografus“, – vieną iš pranašumų atskleidžia pašnekovė.
 
Be to, anot A. Kazlauskytės, bendradarbiauti jauni verslai gali ir keisdamiesi aktualia informacija, patirtimi. „Pradėjusi prekiauti „Vaškainiu“, įsijungiau į grupes, forumus, kuriuose smulkiųjų verslų savininkai dalijosi patirtimi ar informacija mokesčių, teisės klausimais. Vėliau tuos pačius žmones sutinki parodose, mugėse, susidraugauji, imi keistis informacija. Su keliomis verslininkėmis ir jaunomis ūkininkėmis keičiamės informacija ir apie nemokias prekybos vietas, skolininkus – ši informacija be galo vertinga. Kartu nuomojamės stendus dalyvauti mugėse, kooperuojamės įsigydami pakuotes, pirkdami reklamą“, – patikina verslininkė.
 
Būtent vienoje iš mugių A. Kazlauskytė susidraugavo ir pradėjo bendradarbiauti su „Avilio istorijų“ įkūrėja. Pasak J. Buinauskaitės-Smaidrienės, tai buvo susitikimas, praplėtęs akiratį. „Mane sužavėjo originali „Vaškainio“ idėja, kaip buityje panaudoti bičių vašką. Ši aplinką tausojanti daugkartinio naudojimo maisto vyniojimo drobelė tikrai paliko įspūdį. Esu bitininkė, puikiai žinau naudingąsias bičių vaško ypatybes, su juo nuolat dirbu ekologiškame bityne „Avilio istorijos“, tačiau net neįsivaizdavau, kad jis gali taip pakeisti formą ir tapti naudingas kasdieniame gyvenime. Taigi bendravimas su kitos srities verslais praplečia akiratį ir skatina į savo veiklą pažvelgti kitaip. Ši pažintis privertė iš naujo pažvelgti į bitininkystę, nes siekiame inovatyvumo ir savo veikloje“, – prisimena verslininkė.
 
Ji taip pat dėsto didžiausius bendradarbiavimo pranašumus: „Bendradarbiavimas su kitais verslininkais išsprendžia komunikacijos stokos spragą. Asmeniškai visuomet stengiuosi pasidalyti informacija, kuri gali būti aktuali kitų verslų atstovams, su kuriais bendrauju. Turint omenyje šių laikų tempą, ir pačiai smagu gauti man naudingų nuorodų iš kitų. Bene didžiausiu pranašumu įvardyčiau kitų verslininkių nuoširdžią kritiką ir patarimus dėl produktų asortimento, pakuočių.“
 
Panašių principų svarba

Pasakodama, kaip išsirinkti tinkamus partnerius, A. Kazlauskytė pabrėžia keletą aspektų: „Man svarbu, kad sutaptų darbo principai, taip pat kad ir pats kolegos produktas būtų skirtas panašiam klientų ratui, kokiam skiriu „Vaškainį“. Tai padeda koncentruotis į savo auditoriją, komunikuoti jai ir nesiblaškyti.“
 
„Babyblog“ autorė patikina, kad svarbu gebėti tarpusavyje dalytis informacija ir kartais net nebijoti nukreipti užsakovą pas savo kolegą. „Pati bendradarbiauju ir su kitomis tinklaraštininkėmis. Kartu mes tobulėjame, išmokstame naujų dalykų. Dažnai rekomenduoju verslams vienus ar kitus tinklaraščius vien todėl, kad ten jie pasieks tinkamesnę žmonių auditoriją savo produktui. Aš visada manau, kad įmonės, smulkieji verslai gyvuos ilgiau, jeigu palaikys vieni kitus ir bendradarbiaus“, – įsitikinusi pašnekovė.

blog comments powered by Disqus
© 2011 - 2015 BZN start. Visos teisės saugomos. prenumerata reklama kontaktai