PIRMIEJI ŽINGSNIAI, PLEČIANT VERSLĄ Į NORVEGIJĄ (#)

Ieva Kniukštienė prieš 6 mėnesius Šį straipsnį perskaityti užtruks: 2 min. 19 s.
Edgaras Uznys. Asmeninio albumo nuotr.
Norvegija – viena šalių, į kurią įkelti koją svajoja dažnas verslas. Vis dėlto kultūriniai, socialiniai ir ekonominiai barjerai neretai kliudo sklandžiai įsivažiuoti. Įmonės „Eksportas.no“, padedančios verslams plėstis Norvegijoje, įkūrėjas Edgaras Uznys jau kurį laiką konsultuoja lietuvius, siekiančius užkariauti Norvegijos rinką. Sukaupęs nemažai patirties, jis dalijasi įžvalgomis, kurios galėtų padėti pažinti šią šalį ir jos subtilybes.
 
Ieško patikimų partnerių

Anot E. Uznio, Norvegijos verslas išsiskiria tuo, kad nepradeda bendradarbiavimo su pirmu pasitaikiusiu partneriu. Jiems svarbi reputacija, svarbu, kad požiūris į verslą ir plėtojamos vertybės būtų panašios. Ypač dideliu pranašumu šios šalies verslininkai laiko konkretumą, kokybę ir patikimumą.
 
„Ilgiausiai užtrunka, kol įgysi patirties ir pelnysi šiokį tokį vietinių norvegų pasitikėjimą. Pradžioje gali išties būti sudėtinga užmegzti ryšius ir pradėti bendradarbiavimą. Vienas didžiausių keblumų – įtikinti norvegus, kad būsi patikimas partneris. Šalies verslininkai išsiskiria tuo, kad visada prašo rekomendacijų ar projektų pavyzdžių“, – pasakoja E. Uznys.
 
Eksportas.no“ įkūrėjas patikina, kad ne mažiau svarbu, kokie žmonės dirbs įmonėje ir kokią reputaciją įmonė turės. Tik idealiai atrodanti bendrovė bus verta vietinių norvegų dėmesio.
 
„Norvegijoje žmogiškieji ištekliai bene labiausiai apmokami pasaulyje, todėl bet koks brokas ar kokybės neatitikimas kainuoja ne tik reputaciją, bet ir didžiules išlaidas. Siekdami išvengti galvos skausmo, norvegai atidžiai renkasi ir darbuotojus, ir verslo partnerius. Tai, su kuo įmonė bendradarbiauja, taip pat kuria jos įvaizdį“, – atskleidžia pašnekovas.
 
Prireiks laiko ir ypatingo skaidrumo

Norint įsitvirtinti Norvegijos rinkoje, rasti verslo partnerių ar nuolatinių klientų, prireiks nemažai kantrybės. Norvegai dar santūresni ir ramesni žmonės – tikri šiauriečiai. Jie, anot pašnekovo, linkę viską planuoti iš anksto, nemėgsta netikėtumų, vengia chaoso.
 
„Kaip patys norvegai mėgsta sakyti, ting tar tid (liet. „visi dalykai užima laiko“), taip ir verslui Norvegijoje reikia laiko ir pastangų. Vykdant veiklą Norvegijoje, kartais tenka ilgai laukti, viskas planuojama gerokai iš anksto. Norint sėkmingai bendradarbiauti, reikia būti punktualiam, laikytis terminų ir ypač daug dėmesio skirti kokybei“, – sako E. Uznys.
„Yra ne vienas pavyzdys, kai lietuvių įmonės steigia savo atstovybes Norvegijoje. Šalis didelė, atstumai dideli, o fiziniai vizitai jiems labai reikalingi.“
E. Uznys.
Stebėdamas verslo eigą Norvegijoje, pašnekovas pastebėjo pačią svarbiausią šios šalies verslo aplinkos ypatybę – kiekviena įmonė stengiasi būti visiškai atvira ir skaidri. Būtent todėl, jeigu bus bandoma nuslėpti tam tikrus duomenis ar nepasakyti visos tiesos, ją išsiaiškinę norvegai nuo tokios įmonės ar verslo partnerio gali nusigręžti visam laikui.
 
„Verslo aplinka yra ypač skaidri, kiekvienos įmonės viešai publikuojamos metinės ataskaitos yra laisvai prieinamos bet kam. Itin pravartu įvertinti verslo likvidumą ir panašius kriterijus, prieš pradedant bendradarbiavimą“, – pataria verslo konsultantas.
 
Pašnekovas patikina, kad kur kas paprasčiau į Norvegijos rinką patekti turint atstovų joje.
 
„Visa šiuolaikinė komunikacija šalyje veikia puikiai. Vis dėlto pirminiam santykiui labiau tinka vizitai ar skambučiai, paskui visa komunikacija gali vykti ir el. paštu. Neretai norvegai nori atvykti tiesiogiai pasižiūrėti, kaip gaminama produkcija, ir aktyviai domisi visais niuansais. Patogus bendravimas per Norvegijoje esančius partnerius, atstovus. Yra ne vienas pavyzdys, kai lietuvių įmonės steigia savo atstovybes Norvegijoje. Šalis didelė, atstumai dideli, o fiziniai vizitai jiems labai reikalingi“, – kultūrinius ypatumus atskleidžia E. Uznys.
 
Kaina nėra svarbiausia

Svajojant apie plėtrą Norvegijoje, konsultacinės bendrovės įkūrėjas pataria įsigilinti, ko šioje rinkoje reikia labiausiai. Norvegai – užimti žmonės ir verslo pasiūlymų jie gauna iš viso pasaulio, todėl, pasak E. Uznio, nieko keista, kad į kai kuriuos visai nekreipiama dėmesio. Visgi, suradus nišą, kurios šalyje trūksta, produkto ar paslaugos įvedimo grandinė gerokai sutrumpėja, procesai tampa paprastesni.
 
„Radus tinkamą sritį, dar reikėtų kreipti dėmesį į vartotojo mąstymą. Vartotojai, drįsčiau teigti, konservatyvesni ir ne tokie lankstūs kaip Lietuvoje. Naujoves jie priima gana sunkiai, yra daugybė atvejų, kai produktas, kad ir koks geras būtų, neranda paklausos, nes vartotojams jo tiesiog nereikia. Tai lemia norvegų našumas, būtinybės pirmenybė. Verslui žinotina ir tai, kad kaina Norvegijoje kartais nėra esminis dalykas, svarbu, kad produktas ar paslauga būtų kokybiška bei suteiktos visos garantijos. Lyginant Norvegiją su Švedija ir Suomija, galima pastebėti, kad Švedijoje bei Suomijoje labiau pažengusi pramonė ir aukštosios technologijos, todėl kai kurių segmentų produktų paklausa yra daug didesnė. Norvegai didžiąją dalį produktų importuoja“, – teigia E. Uznys.
 
Linkėdamas sėkmės visiems, kurie nuspręs rinktis Norvegijos rinką savo verslo plėtrai, pašnekovas pataria ypač gerbti būsimus klientus ir verslo partnerius bei jų laiką, iš anksto planuoti susitikimus, įrodyti savo patikimumą ir ilgalaikę vertę. Be viso to, jis rekomenduoja susirasti konsultantą, gyvenantį toje šalyje ir puikiai pažįstantį kultūrą, gebantį kalbėti vietos kalba. Taip priėjimas prie norvegų verslininkų bus gerokai paprastesnis.

blog comments powered by Disqus
© 2011 - 2015 BZN start. Visos teisės saugomos. prenumerata reklama kontaktai