TINKAMAI PARINKTOS SPALVOS GALI TAPTI PARDAVIMO SĖKME (#)

Juliana Miliut prieš 3 mėnesius Šį straipsnį perskaityti užtruks: 2 min. 9 s.
Ieva Naujalytė ir Miglė Šontaitė-Petkevičienė. Asmeninio albumo nuotr.
Ar kada nors susimąstėte, kodėl vienus prekių ženklus įsimename geriau ir pastebime jų net neieškodami, o kitus net ir labai prireikus vargiai pavyksta atgaminti atmintyje? Vienas svarbiausių šio reiškinio elementų yra spalvos. Spalvų psichologiją versle padeda suprasti VDU Marketingo katedros docentė, interneto portalų monetizavimo agentūros „Honeyweb Studio“ direktorė doc. dr. Miglė Šontaitė-Petkevičienė ir komunikacijos agentūros „Ad verum“ partnerė Ieva Naujalytė.
 
Pasak „Honeyweb Studio“ direktorės, įvaizdis kuriamas per asociacijų formavimą tikslinės auditorijos galvose. Įvaizdžio formavimo esmė – įtakos darymas tikslinės auditorijos suvokimui apie prekių ženklą, organizaciją, verslą. Šiuo atžvilgiu organizacijoje ir jos prekių ženkle dominuojančios spalvos, kaip vienas iš prekių ženklo identiteto elementų, turi tikrai nemažą reikšmę.
 
„Esminė vizualinio identiteto funkcija – sukurti organizacijos žinomumą, atpažinimą ir suaktyvinti žmonių galvose egzistuojantį įvaizdį. Teigiama, kad bene svarbiausias vizualinio dizaino elementas yra spalva. Tyrimai rodo, kad vartotojai turi tam tikrą spalvų žodyną, kai kalba pasisuka apie tam tikrus produktus, ir tikisi, kad tam tikros produktų kategorijos bus tam tikros spalvos, pavyzdžiui, pienas gali būti tik baltas. Spalvos gali lemti ir vartotojų suvokimą apie produktą, pavyzdžiui, vartotojai oranžiniams gėrimams priskiria saldesnį skonį“, – dalijasi M. Šontaitė-Petkevičienė.
 
„Verta paminėti, kad pastaruoju metu stipriai išaugo mėlynos spalvos populiarumas organizacijų identitete, nes mėlyna simbolizuoja autoritetą, profesionalumą, pasitikėjimą, atsakomybę, stiprybę.“ M. Šontaitė-Petkevičienė
 
Pašnekovės teigimu, nors, kuriant verslą ir jo prekių ženklą, spalvos parinkimui dažnai neskiriama tiek dėmesio ir pastangų, kiek, tarkim, renkantis pavadinimą, labai svarbi vizualinio identiteto dalis gali būti parinkta ignoruojant spalvų efekto psichologiją žmonių emocijoms. Įrodyta, kad žmonės greičiau pastebi spalvą nei figūrą ir ilgiau išlaiko dėmesį. Pavyzdžiui, „Coca-Cola“ raudona ir balta spalvos, „Ford“ mėlyna, „McDonald’s“ geltoni lankai yra svarbūs aspektai atpažįstant ir įsimenant prekių ženklą.
 
M. Šontaitė-Petkevičienė dalijasi, kad, tyrimų duomenimis, tam tikros spalvos gali sukelti nuspėjamas emocijas ir psichologinį efektą. Spalvų tyrėjai nustatė, kad bendrąja prasme skirtingos spalvos žmonėms kuria tam tikrą efektą.
  1.  Raudona dažnai suvokiama kaip energija, jausmingumas ir gyvumas.
  2.  Mėlyna reiškia autoritetą, atsakomybę ir ramybę.
  3.  Ruda yra žemiška, prasminga spalva.
  4.  Žalia yra rami, atgaivinanti ir tyli.
  5.  Pilka sukuria orumo ir saugumo jausmą.
  6.  Geltona yra draugiška ir linksma, tai laimingiausia iš spalvų.
  7.  Tamsesnės spalvos yra stipresnės.
  8.  Juoda ir balta bei auksinė ir sidabrinė yra prestižo spalvos.
 
„Ad verum“ partnerės I. Naujalytės teigimu, spalvos yra neatskiriama prekių ženklo komunikacijos dalis: „Būtent spalvą, o ne kažką kitą pirmiausia fiksuoja mūsų smegenys, kai mes pastebime bet kokį objektą. Spalvos lemia prekių ženklo komunikuojamas emocijas ir tyrimai rodo, kad jos gali turėti ne tik psichologinį, bet ir fiziologinį poveikį auditorijai: spalvomis įmanoma sužadinti ar nuslopinti apetitą, pagerinti nuotaiką, nuraminti klientus ir t. t.“
„Daug svarbiau yra ne laikytis stereotipinių spalvinių charakterių, bet sukurti ir komunikuoti savo prekių ženklo charakterį, ir parinkti tam tinkamą spalvą, kaip charakterį papildantį elementą.“
I. Naujalytė.
„Renkantis spalvas, pirmiausia reikia žinoti, ką jūs norite pasakyti apie savo verslą ar save: ar norite atrodyti žaismingi, ar subrendę? Kam norite kalbėti? Moterys mėgsta mėlyną, žalią, violetinę spalvas, vyrai violetinės nemėgsta, tačiau jiems patiktų juoda. Kokio amžiaus jūsų auditorija? Z karta šiuo metu vaikosi geltonos spalvos manijos, ji pakeitė Y kartos pamėgtą rožinę.“ I. Naujalytė
 
Pasak ekspertės, svarbu gebėti nuspėti, kaip jūsų tikslinė grupė – klientas ar vartotojas, skaitytojas ar žiūrovas – į spalvą reaguos, kokie kultūriniai ir socialiniai veiksniai turės įtakos šiai reakcijai. Jei turite abejonių dėl teigiamos reakcijos, rinkitės kitą spalvą. Daugybė studijų ir bandymų įrodė, kad yra tiesioginis ryšys tarp spalvos ir to, kaip auditorija supranta prekių ženklo asmenybę.
 
„Kita vertus, teigti, kad spalvos lemia prekių ženklo asmenybę ar charakterį, neteisinga. Su ta pačia žalia galime komunikuoti ekologišką bei ramų prekių ženklą ir lygiai taip pat jaunatvišką, pašėlusį ir prabangų. Pavyzdžiui, „Starbucks“, „Heineken“, „British Petrolium“, „Rolex“ – visi yra žali. Be abejo, ruda asocijuojasi su koncentracija, atsparumu, jėga, violetinė – su prabanga, raudona – su azartu. Tačiau daug svarbiau yra ne laikytis stereotipinių spalvinių charakterių, bet sukurti ir komunikuoti savo prekių ženklo charakterį, ir parinkti tam tinkamą spalvą, kaip charakterį papildantį elementą“, – atskleidžia I. Naujalytė.
 

blog comments powered by Disqus
© 2011 - 2018 BZN start. Visos teisės saugomos. prenumerata reklama kontaktai