Z KARTA – NAUJIEJI PIRKĖJAI. KAIP TAI PAVEIKS IR PAKEIS RINKĄ? (#)

Augustas Kalinauskas prieš mėnesį Šį straipsnį perskaityti užtruks: 1 min. 58 s.
Kristina Pažėraitė. Asmeninio albumo nuotr.
Apie Z kartą šiuo metu kalbama daug ir įvairiame kontekste. Nors ekspertai smarkiai ginčijasi dėl laikotarpio, apibrėžiančio Z kartą, bet skaičiuoti galima pradėti nuo 1995 m., kai internetas tapo stipriai komercializuotas. Vyriausiems Z kartos atstovams šiuo metu yra 19–22 metai, taigi jie greitai pradės arba jau pradėjo žengti pirmuosius tvirtus žingsnius darbo ir kitose rinkose. Ir nors jie dar negali pasigirti didele perkamąja galia, per ateinančius dešimtmečius ši karta tikrai užvaldys visas esamas rinkas.
 
Noras viską išbandyti patiems

„Iš tiesų jie labai skiriasi nuo praėjusios – tūkstantmečio arba Y kartos. Pavyzdžiui, Y karta greitai susižavi reklama ir yra linkusi tikėti vizualiais dalykais, kuriuos pateikia žiniasklaida. Tačiau Z karta yra labai dideli realistai“, – teigia nepriklausoma žurnalistė Kristina Pažėraitė, portale „Alfa.lt“ birželį pristačiusi dokumentinį filmuką apie Z kartą.
 
Ši karta netiki gražiomis, nupoliruotomis istorijomis ir reklamomis, nes, gimę po krizės, jie matė, kaip tėvai neteko darbo, o įmonės bankrutavo. „Dėl to jiems niekas nesakė: svajok, tu gali būti, kuo tik nori, jei tik labai to norėsi. Veikiau atvirkščiai – jie dažnai girdėdavo, kad turi degti ir sunkiai dirbti, jei tikrai nori kažko pasiekti. Tad šia mintimi Z karta ir vadovaujasi“, – įvardija žurnalistė. Dėl šios priežasties jie ir labiau linkę pradėti verslą nuo mažų dienų, kartais net nuo 11–12 metų, nes supranta, kad verslą ar kažką, iš ko vėliau galėsi gyventi, turi pradėti kuo anksčiau.
 
Bendruomeniški ir neturintys autoritetų

Nors dažnai ir kartu pagrįstai klausiama, ar reikėtų taikytis prie Z kartos, kuri paaugs ir galbūt greitai taps tokia, kaip ir kitos kartos, visgi tokie teiginiai dažnai neįvertina skirtingų socialinių ir ekonominių sąlygų, kuriomis kartos auga ir bręsta. „Tai yra karta, kuri nežino gyvenimo prieš internetą ir neturi autoritetų. Jie nesupranta, kodėl turi gerbti mokytoją vien už tai, kad jis yra mokytojas. Jie mato, kad ne tie autoritetai jiems atneša žinių, o visagalis internetas“, – išskirtines Z kartos savybes pabrėžia K. Pažėraitė.
 „Ir rinka, ir verslininkai turi keistis ir adaptuoti produktus bei paslaugas pagal šios ateinančios kartos poreikius“
K. Pažėraitė.
Taip pat tai yra bendruomeniškiausia karta. Nors mes juos dažnai įsivaizduojame kaip didelius introvertus, nuolat apsuptus išmaniųjų technologijų, tačiau šis vaizdas yra šiek tiek klaidinantis, nes jie visi komunikuoja per socialinius tinklus – tai ir grotažymių kultūra, kuri leidžia įvykius, nesvarbu, kokiu atstumu, iš karto ištransliuoti didžiulei auditorijai. Todėl, naudojantis šiuo informacijos srautu, kyla bendruomeniškumo jausmas arba kitaip self-awareness. Taigi ši karta yra ir labiau suinteresuota tuo, kas vyksta pasaulyje: ar tai būtų visuotinis atšilimas, ar problemos trečiosiose šalyse, jie į tai koncentruojasi ir siūlo savo būdus, kaip būtų galima šias problemas spręsti.
 
Informacijos perteklius

Kalbant apie informacijos įsisavinimą, šį procesą galima skirstyti į kelias kategorijas. Informaciją, kuri jiems tinka, jie pasiima patys. Bet kadangi jie yra realizmo atstovai, dažniausiai netiki tuo, kas sakoma, net jei tai yra patikimas šaltinis, jie turi surasti dar papildomos informacijos patys. Todėl, prieš ką nors pirkdami, jie būtinai turi išbandyti ir tada nuspręsti.
 
Tačiau yra ir kita informacijos pertekliaus pusė – ši karta labiausiai kenčia nuo nerimo sutrikimų ir depresijos. Šie žmonės daugiausia laiko praleidžia virtualiame pasaulyje, todėl sukoncentruotą dėmesį be jokių trikdžių išlaiko apytiksliai tik tris minutes. Be to, spėjama, kad šis skaičius iki 2020 m. gali dar labiau sumažėti – Z kartos atstovai sukoncentruotą dėmesį išlaikys tik 49 sekundes.
 
Verslas ir rinkodara pagal Z kartą

„Esu daugiausia susidūrusi su mados ir pramogų žurnalistika, tad galima pasižiūrėti į tas rinkodaros kampanijas, kurias paleidžia stambūs prekių ženklai. Jie jau supranta, kad su zetais neveiks tas pats planas, kuris veikė su ygrikais. Jiems netinka, kad ant viršelių demonstruojamos lieknos ir programa „Photoshop“ padailintos merginos“, – pasakoja K. Pažėraitė.
 
Todėl dauguma grožio priemones siūlančių įmonių savo reklamose demonstruoja įvairių rasių žmones, turinčius trūkumų. Z kartai net buvo sukurta ir naujų legendinės lėlės Barbės variacijų: maža, apkūni, azijietė, turinti strazdanų ir pan. „Tad šios įmonės greitai suprato, kad zetai reikalauja lygybės ir įvairovės. Jie netiki reklamomis, nes yra išties kitokie. Todėl ir rinka, ir verslininkai turi keistis ir adaptuoti produktus bei paslaugas pagal šios ateinančios kartos poreikius“, – pataria žurnalistė.
 

blog comments powered by Disqus
© 2011 - 2018 BZN start. Visos teisės saugomos. prenumerata reklama kontaktai