KOKIŲ KLAIDŲ VENGTI, RENGIANT STARTUOLIO VERSLO PLANĄ? (#)

Eglė Kijauskienė prieš 3 mėnesius Šį straipsnį perskaityti užtruks: 2 min. 28 s.
Ilja Laurs. laurs.com nuotr.
Rizikos kapitalo fondo ir verslo inkubatoriaus „Nextury Ventures“ pirmininkas Ilja Laurs pateikia grėsmingą statistiką: per pirmuosius veiklos metus išgyvena tik 3 proc. startuolių, nes nesugeba pritraukti investicijų ir susirasti verslo globėjų. Iš gavusiųjų investicijų išsilaiko kas dešimtas naujas startuolis.

„Kaip anksčiau, taip ir dabar investicijų paieškose be verslo plano neišsiversi. Tačiau investuotojų reikalavimai startuolio verslo planui yra labai konkretūs ir skiriasi nuo dominuojančių stereotipų. Dauguma įsivaizduoja, kad bet kurį verslo planą sudaro detalūs būsimų išlaidų, pajamų, darbo jėgos augimo skaičiavimai. Stop! Tai yra viena didžiausių klaidų startuolio atveju“, – įspėja investuotojas.

Burti būsimas pajamas – klaida

Pašnekovo nuomone, startuoliai yra tokia sritis, kurioje negali nieko prognozuoti. Juk ne veltui investicijos į juos vadinamos rizikos investicijomis. I. Laurs teigia, kad kas antrame fondui „Nextury Ventures“ atsiųstame verslo plane randa augančią pajamų kreivę nuo nulio iki, pavyzdžiui, kelių milijonų eurų per artimiausius trejus metus. Arba didžiulę „Excel“ lentelę su dideliu pardavimų, žmonių skaičiaus ir kitų ateities rezultatų augimu.

„Kai užduodi klausimą, kuo pagrįstas toks augimas, atsako, kad 15 proc. metiniu pajamų augimu. Tada klausiame, o kodėl būtent 15 proc., tuomet paaiškėja, kad tai yra tiesiog iš akies traukti skaičiai. Pajamas galima planuoti jau veikiančios įmonės atveju, kuri jau turi savo pardavimų istoriją, turi iš ko daryti pagrįstas prielaidas, bet ne startuoliai“, – aiškina jis.

Sudominti per 10 sekundžių

Kalbantis su vienu žinomiausių investuotojų Lietuvoje paaiškėja, kad ne tik jam, bet ir bet kuriam kitam investuotojui, kurio darbotvarkė suplanuota minučių tikslumu, nepatiks nei didelės „Excel“ lentelės, nei ilgi verslo planai, nes gilintis į tai tiesiog trūksta laiko. Deja, verslo planų, pateiktų 10 ar daugiau puslapių tankaus teksto forma, I. Laurs praktikoje pasitaiko dažnai. Gavęs el. laišką su tokiu planu, jis pažada sau, kad visą turinį perskaitys vėliau, kai ras daugiau laiko.

„Realybė tokia: jūs turite tik 10 sekundžių. Toks dabar yra investuotojo dėmesio kreditas. Jei per šį laiką jūsų laiškas mūsų nesudomins, jį pažymėsime „skaityti vėliau“, o tas „vėliau“ kartais užtrunka ir penkerius metus. Liūdniausia, kad žmonės negauna atsakymo ne todėl, kad jų idėja prasta, o todėl, kad netelpa į investuotojo dėmesio kreditą“, – atvirai aiškina verslininkas.

Pradžiai užtenka vienos skaidrės

„Nextury Ventures“ pirmininkas startuoliams siūlo įsidėmėti, kad šiuolaikinė verslo kalba yra tik prezentacijos. Prezentaciją sudarančių skaidrių forma galima aiškiau ir paprasčiau prisistatyti investuotojams. Kita svarbi taisyklė ieškant investicijų – pirmajam ryšiui su investuotoju užmegzti reikalinga tik vieno puslapio (angl. one page) veiklos prezentacija. Toje vienintelėje skaidrėje 5–6 punktais išdėstoma, apie ką kalbama. Pavyzdžiui, nurodoma, kad startuolis iš dalijimosi ekonomikos srities, komandą sudaro tiek žmonių, ieško investuotojo iš tokios srities, tokioms sumoms. „Pradžiai to reikia, kad mes galėtume atsirinkti startuolius, veikiančius būtent mus dominančioje srityje. Akivaizdu, kad investuotojo iš biotechnologijų srities nesudomins jokios virtualiosios realybės idėjos“, – aiškina I. Laurs.

Paklaustas, kokios srities startuoliai įdomūs fondui „Nextury Ventures“, jo pirmininkas atsako tiesiai: tik tos srities, kurią jis pats pažįsta ir išmano. Tai mobiliosios programėlės, internetas, programiniai kodai, debesų, „blockchain“ sprendimai, dalijimosi ekonomika, dirbtinis intelektas. Nuo savo veiklos pradžios 2014 m. šis fondas yra investavęs į daugiau kaip 20 startuolių.

Nesusiderinę tarpusavyje

Toliau pasakodamas, kaip reikia bendrauti su potencialiu investuotoju nusiuntus jam pirmąją skaidrę, verslininkas siūlo sulaukti jo atsakymo „domina“. Tuomet startuolis turi nusiųsti el. laišką su išsamia veiklos prezentacija, bet ne daugiau kaip 20 skaidrių su punktais, grafikais, diagramomis – viskuo, kas padeda greičiau ir vizualiau perduoti esminę mintį. „Nebijokite, jei visos informacijos nesutalpinsite. Jei jos trūks, investuotojas jus pasikvies tiesiogiai pasikalbėti“, – drąsina jis.

Tiesiogiai bendraudamas su startuolio įkūrėjais, I. Laurs jau susidūrė su kurioziniais atvejais, kai pokalbio metu paaiškėja, kad svečiai tarpusavyje nėra suderinę veiklos žingsnių: vienas komandos narys darbus numatęs vienaip, kitas – kitaip. Siekiant išvengti tokių šiurkščių klaidų, investuotojas startuoliams siūlo pasirašyti komunikacijos planą.

„Komunikacijos planas reikalingas tam, kad praneštum investuotojams, partneriams, klientams ir, svarbiausia, savo komandai, kokius ir kokia tvarka žingsnius jie ketina daryti. Veikla turi būti aprašoma žingsniais. Pavyzdžiui, pirmiausia mes kuriame svetainę, tam reikia sukurti dizainą, po to – programinį kodą ir t. t. Taigi startuolio verslo planas yra ne ateities rezultatų planas, o ketinimų planas, t. y. ką mes ketiname veikti kaip komanda“, – dalija patarimus verslininkas.

Reikia motyvacijos

„Nextury Ventures“ pirmininkas tikina, kad investuotojui svarbu matyti ne tik aiškų ketinimų planą, bet ir įvertinti komandos lyderį. Paprastai startuolio komanda turi vieną stipriausią, pagrindinį asmenį. Apskritai, pasak verslininko, žmonės yra labai svarbus vertinimo kriterijus, tačiau įdomiausias yra lyderis. Dažnai vertinant individą dominuoja stereotipas, kad svarbiausia yra jo kompetencija.

„Minimali kompetencija turi būti, tačiau daug didesnę reikšmę turi kitos lyderio savybės: gili motyvacija, supratimas, kad reikės investuoti daug laiko ir prisiimti nesėkmių riziką. Projekto vykdymas tik dėl pinigų, pavyzdžiui, europinių, įsisavinimo yra užkoduota problema. Jei nematome gilios motyvacijos, nuoširdžios intencijos, degančių akių, ir mes neužsidegame noru investuoti“, – ko geidžia investuotojai, atskleidžia I. Laurs.

blog comments powered by Disqus
© 2011 - 2018 BZN start. Visos teisės saugomos. prenumerata reklama kontaktai