STARTUOLIAI VIENARAGIAI: JAUNIMĄ PAVERGĘ IR REVOLIUCIJĄ SUKŪRĘ ŽINIASKLAIDOS CHULIGANAI (#)

Urtė Kasparavičiūtė prieš 2 savaites Šį straipsnį perskaityti užtruks: 2 min. 38 s.
Shane Smith. Brian Ach nuotr.
Vice Media“ – pasaulinė kanadiečių jaunimo žiniasklaidos įmonė, žiniasklaidos gigantė, veikianti originalaus vaizdo turinio interneto platformoje „Vice.com“. Agresyvi vienaragio pardavimų idėja „Mokėk „Vice“ ir prisijunk prie jaunimo revoliucijos arba lik nuošalyje“ pasiteisino – nuo nemokamo žurnalo „Vice“ tapo stipria bendrove su 3 tūkst. darbuotojų ir 5,7 mlrd. dolerių vertės investicijomis.
 

Nuo nemokamo žurnalo iki žiniasklaidos giganto

„Vice“ buvo įsteigtas 1994 m., kai Surooshas Alvi, Gavinas McInessas ir Shane’as Smithas panaudojo Vyriausybės skirtas lėšas iš gerovės programos tam, kad Monrealyje pradėtų leisti žurnalą, kuris būtų linksmas, naujoviškas ir patrauklus netgi tiems, kurie nesidomi kultūra. Kol S. Alvi laikė įmonės vairą savo rankose, G. McInessas daug reiškėsi redaktoriaus pozicijoje, suteikdamas žurnalui savo šokiruojantį, autentišką balsą. Tuo metu S. Smithas buvo atsakingas už pardavimus ir savo kolegoms tikino, kad jie išgarsės ir taps pasakiškai turtingi. Nors tuo metu S. Smitho pasakojimus kolegos laikė paistalais, jis buvo teisus. Dabar „Vice“ – žiniasklaidos gigantas, nušluostęs nosį „Buzzfeed“ ir „The New York Times“.
 
Kaip vystėsi „Vice“

Persikraustę į Niujorką, jaunuoliai dar nežinojo, kad po kelerių metų sugebės rinkai pasiūlyti idėjas, kurios visiems laikams pakeis žiniasklaidos pasaulį. 2006 m. „Vice“ įkūrė „Virtue“ – reklamos agentūrą, kuri leido žurnalui išnaudoti kūrybiškumą prekių ženklų vardu. Po metų „Vice“ tapo viena pirmųjų skaitmeninių žiniasklaidos priemonių, išleidusių internetinį vaizdo įrašų puslapį „VBS.tv“, kuriam 2 mln. dolerių investicijų suteikė įmonė „Viacom“.

Filmų kūrėjas Spike’as Jonze’as, artimai bendravęs su „Vice“ kūrėjais, padėjo jiems sukurti ypatingą formatą – jis siųsdavo S. Smithą ir jo bendradarbius su kamera rankoje į keisčiausius ir pavojingiausius rajonus, kuriuose neretai nutikdavo nemalonių, gyvybei pavojingų situacijų. Galų gale „Vice“ pavyko susitikti ir su jaunimo daugiau nei du dešimtmečius taip dievinamu „MTV“, kurie tuo metu „Vice“ matė kaip savo naujesnę versiją.
 
Reikalinga ne tik idėja, bet ir jos vėliavnešys

„Vice“ – jaunimo kasdienybė, problemos, aktualijos ir gyvenimas kiekviena diena. Atsidarius projekto puslapį, iš karto jaučiama, su kuo šiandien jaunimas susiduria, kaip mąsto, ką išgyvena. Tai labai stiprus, drąsus ir madingas turinys“, – paklausta, kuo žavi ir išsiskiria „Vice“, atsako portalo „BZN start“ įkūrėja Živilė Baubonienė (nuotr. kairėje).

Pašnekovės teigimu, dėmesio sutelkimas į aiškią auditoriją ir žinojimas apie jos tikrąsias problemas, aktualijas gali padėti užsitikrinti neįtikėtinas aukštumas. „Šalia idėjos taip pat būtinas stiprus lyderis – vėliavnešys, tikintis ir žygiuojantis bei skelbiantis savo idėją visiems, kurie gali padėti užauginti projektą ir padėti jam plisti“, – įsitikinusi ji.
 
Tradicinė žiniasklaida nebėra patraukli investuotojams

Būdami radikalūs, autentiški ir išsišokantys, „Vice“ sugebėjo pritraukti milijonines investicijas. „Bet koks kitoks projektas yra daug įdomiau už tą, kuris tradicinis. Jis turi daugiau potencialo pritraukti sėkmę, nors rizika ir labai didelė. Visi investuotojai ieško išskirtinumo, inovatyvumo visomis prasmėmis“, – teigia Ž. Baubonienė.

Viena iš „Vice“ sėkmės sudedamųjų dalių – investuotojams kuriamas įvaizdis apie tai, kokie jie populiarūs ir išskirtiniai, nors tuo metu tai nebuvo tiesa. Smalsu sužinoti, ar daug verslininkų taip pat linkę pagražinti situaciją, stengdamiesi pritraukti finansavimą. O galbūt kuriamas tvirtas įvaizdis, o ne realūs darbai kartais gali tapti raktu į sėkmę bei milijoninį finansavimą? „Tie, kurie investuoja į verslą, pasitikrina informaciją ir tikrai žino, kas melas, o kas ne. Kalbant apie finansavimą, kartais matant potencialą, net ir pagražintas verslo įvaizdis tampa priimtinas“, – pasakoja pašnekovė.
 
Kodėl „Vice“ traukia investicijas?

Galima drąsiai teigti, kad „Vice“ – sėkmingiausias ir kontroversiškiausias per 25 metus sukurtas naujosios kartos žiniasklaidos projektas. Nors pagrindiniai „Vice Media“ varžovai rinkoje – „Mic Media“ bei „Buzzfeed“, jie stipriai atsilieka prakalbus apie investavimą. Štai keletas priežasčių, kodėl investuotojai šiais žiniasklaidos chuliganais pasitiki labiausiai.
  • Investuotojai pasitiki „Vice“ potencialu. „Vice“ sugeba atgaivinti, populiarinti tradicinės žiniasklaidos platformas ir sukurti joms naują veidą.
  • Investavimas greitai atsiperka ir rodo didelę įtaką jaunimui. „Vice“ sugebėjo sukurti jaunų žiūrovų auditoriją – jie tradicinėse žiniasklaidos priemonėse pasiekė dvigubai daugiau 18–34 metų žiūrovų, palyginti su 193 kitais žiniasklaidos kanalais.
  • „Vice“ sugeba plėsti, pritaikyti savo turinį, norėdami konkuruoti su rinkos varžovais. Gaudami investicijas šie kuria scenarijus, stato vaidybinius filmus, o „Buzzfeed“ sėkmė lydi tik kuriant trumpo formato turinį, galintį tapti virusiniu.
 
Šalies rinkos dydžio svarba
„Šalies rinkos dydis daug ką lemia, ypač jei verslas vietinis. Tačiau tai nereiškia, kad pas mus toks portalas negalėtų gyvuoti.“
Ž. Baubonienė.
Nors Lietuvoje vis dažniau kuriami nauji žiniasklaidos portalai, kanalai, kuriuose pateikiami jaunų žmonių mintys, filosofija ir gyvenimo būdas, tačiau šioje rinkoje įsitvirtinti vis dar sudėtinga. Kyla klausimas, ar kada nors galime tikėtis lietuviško žiniasklaidos projekto, kuris galėtų prilygti „Vice“ sėkmei.

„Kalbant apie lietuviškos žiniasklaidos galimybes, pasiekti tokią sėkmę reikėtų verčiant ir matuojant šalies rinkos dydžiu. Deja, mes neturime tokios rinkos, kad sukurtume vienaragio tipo portalą. Šalies rinkos dydis daug ką lemia, ypač jei verslas vietinis. Tačiau tai nereiškia, kad pas mus toks portalas negalėtų gyvuoti. Kyla klausimas dėl jo monetizacijos – jei būtų surastas verslo modelis, būtų galima drąsiai užpildyti rinką. Jei būtų siekiama šį verslą paversti vienaragiu, reikėtų galvoti apie globaliai veikiantį verslo modelį, kuris vienytų pasaulio jaunimą ir juos įtrauktų“, – apie Lietuvos žiniasklaidos ir jos galimybes pasakoja portalo „BZN start“ įkūrėja Ž. Baubonienė.

blog comments powered by Disqus
© 2011 - 2018 BZN start. Visos teisės saugomos. prenumerata reklama kontaktai