KĄ VERTA ŽINOTI, KAD CIVILINĖ ATSAKOMYBĖ NESLĖGTŲ VADOVO PEČIŲ? (#)

Ieva Kniukštienė prieš 4 savaites Šį straipsnį perskaityti užtruks: 2 min. 26 s.
Karolis Blavasčiūnas Greta Skaraitienė/Fotobankas.
Nors dažniausiai apie verslo eigą stengiamasi galvoti tik gerai, tačiau žinoti savo atsakomybes nesėkmės atveju svarbu kiekvienam vadovui. Kai įmonėse keičiasi akcininkai, atsiranda nauji savininkai, vadovai jaučia neužtikrintumą, o savo civilinę atsakomybę dažniausiai supranta pavėluotai – tik tada, kai tenka gintis ar atlyginti nuostolius.

Draudimo brokerių bendrovės „Colemont“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Karolis Blavaščiūnas pastebi, kad didžiausia vadovų bėda – per mažai žinių atsakomybės klausimais ir per didelis pasitikėjimas akcininkais bei įmonės savininkais, tikintis, kad bėdos atveju žodiniai susitarimai bus galiojantys. Anot jo, verta žinoti savo svarbiausias atsakomybes ir savisaugos saugiklius, kad būtų galima išvengti nemalonumų ateityje.

Gelbsti tik žinios

Vertindamas praktikoje matomus pavyzdžius, pašnekovas pabrėžia, kad vadovai savo atsakomybę dažniausiai suvokia per vėlai – tuomet, kai įmonė jau bankrutuoja ar susiduria su sunkumais. Įvertinti savo, kaip vadovo, civilinę atsakomybę vertėtų dar prieš pradedant vykdyti pareigas.

„Pagal Lietuvoje galiojančius teisės aktus vadovo atsakomybė nėra ribota darbo užmokesčio dydžiu. Taigi vadovas visiškai atsako už savo veiksmų padarinius – visu savo asmeniniu turtu bei finansais. Deja, dažnai vadovai apie tai sužino tik ištikus bėdai – gavę baudą ar pretenziją. Dažnai susiduriama su netinkamai interpretuojamomis nuostatomis: jei įmonė yra UAB ar AB (ribotos atsakomybės juridinis vienetas), vadinasi, vadovo atsakomybė irgi yra ribota įstatinio kapitalo dydžiu. Tačiau taip manyti yra klaida, juridinio asmens atsakomybė ribota, tačiau juridinio asmens vadovo – ne“, – atskleidžia pašnekovas.

Žodiniai susitarimai beverčiai

Kol įmonė veikia sėkmingai ir sklandžiai, atrodytų, žodinių susitarimų pakanka. Vis dėlto K. Blavaščiūnas rekomenduoja nusiimti rožinius akinius ir potencialią ateities situaciją vertinti labai kritiškai. Anot jo, dažnai iš besiginančių vadovų būna girdimos frazės „mes su akcininkais susitarėme“ ar „savininkas man žadėjo“, tačiau rašytinių įrodymų nėra ir rasti teisybę gali būti sudėtinga.

„Dar pasitaiko atvejų, kai vadovai akcentuoja žodinius susitarimus su akcininku, t. y. akcininkas nereikš jokių pretenzijų vadovui. Viskas gerai, jei žodžio laikomasi, tačiau tai neturi jokio teisinio pagrindo. Be to, akcininkai, valdyba ar darbuotojai yra tik dalis šalių, galinčių pateikti vadovui pretenziją dėl netinkamų veiksmų. Ką daryti tokiu atveju, jei įmonė bankrutuoja ir administratorius pateikia ieškinį vadovui? Ką daryti, jei vadovas gauna baudą? Pretenzijas vadovui taip pat gali pateikti kreditoriai, klientai, įmonės darbuotojai, valstybinės institucijos“, – vardija pašnekovas.

K. Blavaščiūnas rekomenduoja prieš imantis vadovo pozicijos išsiaiškinti, kokios atsakomybės laukia, kokios rizikos numatytos ar kokios pretenzijos gali būti pareikštos. Svarbu kiekvieną susitarimą įforminti raštiškai ir nepalikti visko tik pokalbių lygmenyje.

Apsidrausti įmanoma

Pašnekovo teigimu, viskas nėra taip blogai, kaip gali pasirodyti, o visas rizikas įmanoma suvaldyti. Išvengti nemalonių situacijų galima pasitelkiant vadovo civilinės atsakomybės draudimą. Užsienyje tai jau įprasta verslo praktika, kai vadovo draudimas užtikrinamas darbo sutartyje. Džiugu, kad ši patirtis pamažu prigyja ir lietuviškame versle.

„Sprendimas vadovams apsisaugoti nuo jiems pareikštų pretenzijų – vadovų atsakomybės draudimas. Įmonės susiduria su dideliu kiekiu teisės aktų, kurių privalu laikytis (duomenų apsaugos, pinigų plovimo prevencijos, ūkiško vadovavimo ir t. t.). Bendrovės samdo vidinius ir išorinius teisininkus, tačiau net ir to neužtenka. Vadovai vis tiek gauna reikalavimus atlyginti nuostolius bei sumokėti baudas. Sunku viską sužiūrėti ir tai rodo labai stipriai išaugusių ieškinių prieš vadovus skaičius (per keletą metų išaugo ne procentinėmis dalimis, o kartais). Dalis pretenzijų yra nepagrįstų, tačiau galutinio sprendimo teisė paliekama teismui, kuris gali nuspręsti ir vienos, ir kitos pusės naudai. Taigi vadovų draudimas – saugiklis, kuris gina vadovus nuo jiems pareikštų pretenzijų bei atlygina nuostolius, jei teismas pripažįsta vadovą atsakingą už nuostolį“, – atskleidžia K. Blavaščiūnas.

Situacija gerėja

Paklaustas apie vadovų civilinės atsakomybės draudimo situaciją Lietuvoje, K. Blavaščiūnas pasidžiaugia, kad daugėja vadovų ir įmonių steigėjų, kurie suvokia šios apsaugos svarbą, tačiau vis dar yra nemaža dalis tų, kurie tiki įsisenėjusiais mitais.

„Lietuvoje dažnai susiduriame su požiūriu, kad draudimo įmokos yra labai didelės. Visgi galiu pasakyti, kad tai mitas. Situacija kinta, matyt, ir dėl to, kad vis daugiau vadovų reikalaujama atlyginti nuostolius. Pačius vadovus, veikiančius Lietuvoje, galėčiau skirstyti į tris kategorijas: pirmieji tie, kurie nežino apie draudimą ir neribotą atsakomybę. Antra grupė žino apie neribotą vadovo atsakomybę, tačiau nėra girdėję apie galimą apsaugos sprendimą, o tretieji žino apie atsakomybę, žino apie draudimą ir įprastai tokie vadovai draudžiasi. Apmaudu, kad bent kol kas turime didžiausią dalį žmonių pirmose dviejose grupėse, bet džiugu, kad situacija pamažu kinta“, – sako pašnekovas.

Anot jo, visiškai nesvarbu, ar vadovas pats įkūrė įmonę, ar jis yra samdomas darbuotojas, civilinė atsakomybė išlieka ir svarbu ją žinoti bei gebėti apsisaugoti.

„Atsakomybė nuo to, ar vadovas pats įkūrė verslą, ar yra pasamdytas jam vadovauti, vadovui netampa mažesnė, jo atsakomybė pagal LR teisės aktus vis tiek yra neribota. Galima sakyti, kad eliminuojamas tik vienas galimas pretenzijos teikėjas – akcininkas (pats sau pretenzijos nepareikši). Tačiau išlieka daug grėsmių iš kitų šalių: kreditoriai, bankroto administratorius, darbuotojas, valstybinės institucijos, konkurentas, klientas, verslo partneris ir t. t.“, – teigia K. Blavaščiūnas.

blog comments powered by Disqus
© 2011 - 2018 BZN start. Visos teisės saugomos. prenumerata reklama kontaktai