KIEK ĮMONEI UŽDIRBA ĮVAIROVĖ? (#)

Ieva Kniukštienė prieš 4 savaites Šį straipsnį perskaityti užtruks: 2 min. 14 s.
V. Ašeris Foto asmeninio albumo
Šiuolaikinių technologijų bumas visame pasaulyje lemia nuolat augantį gabių profesionalų poreikį. Visgi technologijų srityje dirbančių moterų dalis šiandien tesudaro vos daugiau nei penktadalį.

Vilniaus universiteto partnerystės profesoriaus Vytauto Ašerio teigimu, nėra konkrečių skaičių, tačiau jau dabar matyti, kad komandose trūksta įvairių kultūrų žmonių, o, kuriant produktus ar paslaugas, kuriuos turės naudoti plačioji visuomenė, – ir vyresnio amžiaus darbuotojų, galinčių padėti suprasti poreikius bei problemas, kurie dar ne visiems suprantami.

Situacija kinta

Į viešumą vis dažniau keliamas klausimas apie įvairovės poreikį bet kurioje įmonėje, aktyviai kovojama su bet kokios rūšies diskriminacija. Vis dėlto pašnekovas pastebi, kad dažnu atveju įvairovė vis dar suvokiama kaip reikalavimas, o ne natūralus poreikis.

„Vis daugiau organizacijų deklaruoja įvairovę kaip vertybę, gana dažnai įmonėse ji suvokiama labai formaliai – kaip dar vienas iš viršaus nuleistas reikalavimas. Vis dėlto moksliniai tyrimai rodo, kad natūrali ir ne tik popieriuje, bet realybėje egzistuojanti įvairovė suteikia kompanijoms daugiau kūrybinio potencialo. Reikia pripažinti, kad situacija pamažu keičiasi į gera – prieš 15 metų moteris kandidatė į darbą IT srityje buvo retenybė, o šiandien jau tuo (beveik) nebesistebime. Nebeliko neįprastumo faktoriaus“, – sako V. Ašeris.

Su lengvu liūdesiu pašnekovas pabrėžia, kad „pamažu“ dabartinio gyvenimo tempo kontekste yra per lėtas apibrėžimas, o, sparčiau suvokiant įvairovės naudą, pranašumus pajustų ne tik verslas, bet ir valstybė.

Lygybė ir įvairovė apsimoka

Lyčių įvairovė įmonėje itin sveikintinas dalykas, kuris ilgainiui suteikia verslui ir pridėtinės vertės. Nors moterys vis dažniau įsilieja į verslo pasaulį ir pačios kuria sėkmingus verslus, kai kurios įmonės ne iki galo suvokia, kaip svarbu komandoje turėti panašų skaičių abiejų lyčių darbuotojų. V. Ašeris pateikia labai paprastą pavyzdį, kodėl moterų buvimas komandoje atneša daug naudos.

„Įvairovės pranašumų toli ieškoti nereikia. Užtenka užduoti sau keletą klausimų. Pusę pasaulio populiacijos sudaro moterys: jos yra ir vartotojos, ir kūrėjos. Tad kaip vien iš vyrų sudaryta komanda gali tikėtis sukurti sėkmingą, į globalią rinką orientuotą produktą ar paslaugą? Ir kaip galima tikėtis pritraukti gabiausius talentus, jei ignoruosime daugiau kaip pusę potencialių kandidatų?“ – samprotauja pašnekovas.

Lyčių įvairovės naudą versle galima pastebėti ne vien kasdienėse situacijose, bet ir atsižvelgiant į mokslininkų atliktus tyrimus.

„Investicinio banko „Morgan Stanley“ atlikta analizė parodė, kad įmonės, kuriose lyčių pusiausvyra yra geresnė, galėjo pasigirti ir geresniais nuosavo kapitalo pelningumo rodikliais nei įvairovei mažiau dėmesio skiriančios kompanijos. Šioms išvadoms antrina ir konsultacijų kompanijos „McKinsey“ tyrimas, parodęs, kad geriausiai lyčių įvairovę įtvirtinančios bendrovės turi 15 proc. didesnę tikimybę pasiekti geresnių finansinių rezultatų. Kitos studijos atskleidė, kad lyčių aspektu lygesnės kompanijos džiaugiasi didesniais pardavimais, geresniu klientų pasitenkinimo laipsniu ir aukštesniu pelningumu“, – pasakoja pašnekovas.

Be to, V. Ašeris pastebi, kad mūsų šalis šioje srityje gali turėti pranašumų ir sėkmingai eina šia linkme: „Lietuvoje šiandien turime galimybę tapti lyderiais, nes, žvelgiant globaliu mastu, IT versle vis dar dominuoja vyrai. Netgi srities pirmūnės „Apple“, „Facebook“, „Google“ ir „Microsoft“, kurios kaip vieną svarbiausių vertybių įvardija lyčių įvairovę, pačios nebūtinai gali ja pasigirti – moterys šiose kompanijose tesudaro vos trečdalį visų darbuotojų.“

Skirtingi požiūriai geriau nei vienas

Įvairovė turėtų būti suvokiama ne vien kaip tolygus lyčių pasiskirstymas. Įvairovė versle gali būti apibrėžiama ir skirtingo suvokimo, mąstymo, patirties, kultūros ar tautybės klausimai. V. Ašeris tikina, kad komandai reikia kūrybiškumo ir nestandartinio mąstymo, kurį galima išvystyti tik turint skirtingų nuomonių pasirinkimą.

„Paprastas pavyzdys: projektui vykdyti gali surinkti penkis labai stiprius specialistus, kurie mąstys labai panašiai. Rezultatą jie sukurs gana greitai ir gana gerai. Tačiau tai nereiškia, kad sukurtas produktas bus sėkmingas. Jei komandos nariai mąstys panašiai ir turės panašią patirtį, labai tikėtina, kad jų produktui trūks universalumo, o sukurtas sprendimas bus veikiau vidutinis nei išskirtinis ir darantis pokytį. Būtent įvairovė, skirtingi požiūriai ir perspektyvos padeda kurti reikšmingas inovacijas. Be abejo, savaime vien įvairovės nepakanka – tam visų pirma reikia profesinių įgūdžių, kurių turi turėti visi įvairiapusiškos komandos nariai“, – sako pašnekovas.

Norint, kad įvairovė komandoje duotų geresnį rezultatą, ji turi būti savaime suprantama ir atsirasti kuo natūraliau. „Niekam neturi kilti nuostaba programuotojų komandoje matant moteris, įvairiausio amžiaus ir tautybės žmones, jei (esminė sąlyga) jų kompetencijų ar asmeninių savybių reikia komandai ir jos duoda pridėtinę vertę. Ne mažiau svarbu, kad įvairovė nebūtų forsuojama aklai – pirmuoju smuiku visada turi griežti profesiniai gebėjimai ir kompetencijos, antraip vargu ar turėsime galimybių sukurti vertingus sprendimus, o dar ir rizikuosime pakenkti atmosferai komandoje“, – įsitikinęs V. Ašeris.

blog comments powered by Disqus
© 2011 - 2018 BZN start. Visos teisės saugomos. prenumerata reklama kontaktai