...

Kodėl verslininkai užmiega ant laurų?

Verslas

2016.09.19

Autorius: Juliana Miliut

Temos: .

Kodėl verslininkai užmiega ant laurų?

Pirma priežastis - apgaulingas greitos sėkmės efektas. flickr.com nuotr.

Posakį „užmigo ant laurų“ dažniausiai vartojame norėdami įvardyti situaciją, kai kas nors, kam pavyko šį tą pasiekti, nustoja stengtis, praranda budrumą, o tada aplinkybės pasikeičia ir paaiškėja, kad sėkmės traukinys stovi, o kiti dideliu greičiu jį lenkia“, – paaiškina įmonės „Primum Esse“ įkūrėja ir psichologė Solveiga Grudienė.

Pasak psichologės, sunku vienareikšmiškai atsakyti, kodėl kai kurie žmonės, turėję drąsos ir kūrybiškumo įkurti verslą, ilgainiui praranda aktyvumą, budrumą.

„Pirma priežastis yra apgaulingas greitos sėkmės efektas. Jeigu kam nors pavyko greitai pasiekti dideles apsukas, verslas plečiasi, viskas puikiai klostosi, planai viršijami, ilgainiui apima noras tuo gėriu pasidžiaugti, pagyventi, pailsėti, pakeliauti. Tai labai žmogiška ir sveikintina, ypač žvelgiant į daugybę pavyzdžių, kai žmones įsiurbia darboholiški įpročiai.

Vis dėlto yra vienas pavojus: gali būti, kad toji sėkmė – tik palankiai susiklosčiusių aplinkybių rezultatas. Ikikriziniais visuotinio augimo laikais matėme daug pavyzdžių, kai verslas atskirose srityse augo kaip ant mielių be didelių pastangų. Tada net nekyla mintis susimąstyti, kodėl visa tai vyksta. O kai aplinkybės netikėtai pasikeičia, paaiškėja, kad sėkmė buvo daugiau išorinių aplinkybių, o ne ypač originalios verslo idėjos rezultatas“, – dalijasi mintimis ekspertė.

Antra priežastis, kurią nurodo psichologė, galinti lemti užmigimo ant laurų fenomeną, yra nenoras ar negebėjimas žiūrėti strategiškai į priekį: „Šiandien man pavyko, aš turiu originalią idėją, ji man leidžia būti išskirtiniam rinkoje, o kas bus rytoj – negalvoju. Iš tikrųjų mechanizmas yra toks, kad į tuos pionierius visi žiūri, iš jų mokosi ir juos vejasi. Ir pasiveja, netgi aplenkia. Beje, gerokai per trumpesnį laiką pasiekia tą patį, ką pirmajam pavyko pasiekti. Juk jie gali iš jo mokytis, nekartoti jo klaidų, galiausiai jie ateina į jau prijaukintą rinką.

Rinkai ir vartotojams tokios lenktynės naudingos: atsiranda naujų produktų ir paslaugų variantų, mažėja kainos. Tiems, kurie ateina antri, treti ar trisdešimti – irgi neblogai. Sunkiausia tam pirmajam, jeigu jis įsivaizdavo, kad jo idėja dešimtmečius bus vienintelė, ir tikėjosi, kad už ją ilgai gaus didelį pelną kaip už išskirtinį produktą. Paaiškėja, kad produktas jau senokai masinis ir nedaug kas nori mokėti didesnę kainą vien už tai, kad kažkas yra jo autorius.“

Trečia galima priežastis – įsijautimas į herojaus vaidmenį. „Teko matyti tokių pavyzdžių, kai sėkmės lydimi verslininkai ima nesiskaityti su partneriais, pavaldiniais. Darbuotojai girdi grasinimus, kad „eilė norinčių man dirbti už durų stovi“, „kaip aš nuspręsiu, taip ir bus“ ir panašiai.

Taip, yra aplinkybių, kuriomis pavaldiniai kenčia nesiskaitymą ir nepagarbų elgesį, bet tik tam tikrą laiką. Ilgainiui jie vis tiek ieškos, kur geriau. Ir turbūt tai bus geriausi specialistai, turintys didžiausią patirtį. O tada į jų vietas ateis mažiau patyrę ir, gali būti, kad kai kurie reikalai klostysis nebe taip gerai ir greitai.“

Ketvirta svarstytina priežastis – kai kurie aktyviai ilgus metus dirbę verslininkai tiesiog pavargsta, išsisemia: ,,Tai nestebina. Tai tampa problema, jeigu nėra sekėjų, kurie galėtų perimti veiklą, plėtoti idėjas. Jeigu nėra naujų žmonių, kurie pasiūlytų naujų tendencijų, žinių. Verslas sukasi uždarame rate, idėjos verda savo sultyse. Net ir suprasdami, kad aplinka keičiasi, ir norėdami ką nors pakeisti, verslininkai stokoja idėjų, ką ir kaip reikėtų daryti. To jausmo negalima pavadinti užmigimu ant laurų, greičiau desperacija, bet tai ankstesnio miegojimo pasekmė“, – sako psichologė.

3 psichologės patarimai, kaip neužmigti ant laurų

Nepraraskite budrumo: domėkitės, kas dedasi aplink, analizuokite rinką ir klientų poreikius.

Galvokite, kokie galimi ateities poreikiai. Galbūt iš to kils idėjų savo verslo ar paslaugų modifikacijoms. Jeigu jums kilo mintis pirmam ką nors pradėti, yra šansų, kad sugalvosite dar ką nors naujo, originalaus.

Ne mažiau svarbu aktyviai domėtis naujovėmis, pokyčiais: technologijų, mokslo, vartotojų poreikių, madų. Tai gali suteikti naudingos informacijos, idėjų. Nebūtinai jas visas imsite įgyvendinti, tiesiog liksime budrūs, išlaikysime tempą. Tai neleis užmigti nei ant laurų, nei apkasuose.

Ekspertai

Solveiga Grudienė

Solveiga Grudienė

Direktorė / PRIMUM ESSE

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.