...

„Girls Rock at Startups“ įkūrėjos: „Stereotipai – atgyvena, moterys gali būti verslininkės!“

Verslas

2015.04.22

Autorius: Greta Andriuškevičiūtė

Temos: .

„Girls Rock at Startups“ įkūrėjos: „Stereotipai – atgyvena, moterys gali būti verslininkės!“

Organizacijos „Girls Rocks at Startups“ įkūrėjos - Loreta Pivoriūnaitė ir Ieva Kukevičienė. BFL/Vyginto Skaraičio nuotr.

Pasaulyje įsigalėję stereotipai, kad verslininko dalia skirta tik vyrams, moteris nubloškia į verslo periferiją. Tačiau, visuomenės sąmoningumui po truputį augant ir moterims įgyjant vis daugiau teisių, suvokiama, kad ir moteris gali puikiai valdyti verslą bei suderinti darbą su šeima. Loretos Pivoriūnaitės ir Ievos Kukevičienės dar 2012 m. Lietuvoje įkurta organizacija „Girls Rocks at Startups“ skatina moterų verslumą, teikia žinių ir plečia sociumo suvokimo ribas.

Iniciatyva, kilusi iš noro skatinti

Mintis kurti moterims skirtą šviečiamąjį projektą verslo klausimais L. Pivoriūnaitei ir I. Kukevičienei kilo gana spontaniškai, kai „Startup Highway“ atstovai kreipėsi patarimo, kaip į šį akceleratorių pritraukti daugiau moterų ir merginų dalyvauti su verslo idėjomis. „Niša tuo metu tikrai buvo tuščia, tačiau tai socialinė iniciatyva ir dabar atsiranda vis daugiau renginių bei iniciatyvų, skirtų moterų verslumui, ypač technologijų srityje, o tiksliau startuolių. Tai tikrai sveikintinas dalykas, nes technologijų srityje damų vis dar trūksta“, – pastabomis dalijasi I. Kukevičienė, o L. Pivoriūnaitė atskleidžia savus noro kurti organizaciją motyvus: „Man visada buvo svarbu skatinti moteris imtis savo idėjų, svajonių įgyvendinimo. Tai vienas iš būdų.“

Moterų padėtis versle kasdien vis gerėja, t. y. vis daugiau dailiosios lyties atstovių imasi nuosavo verslo.

I. Kukevičienė

Moterims reikia palaikymo

Iniciatyvų, skatinančių verslumą tiek pasaulyje, tiek Lietuvoje, netrūksta, tačiau skirtų ir pritaikytų moterims – labai mažai. Paklausta, kuo skiriasi vyrų ir moterų startuolių programos, I. Kukevičienė atsako: „Moterims reikia daugiau paskatinimo bei palaikymo kuriant verslą, o vyrai yra drąsesni, linkę daugiau rizikuoti, tad ir konsultuojant juos reikia visai kitos informacijos nei moterims.“

Versle lytis nesvarbi

Verslo kaip išskirtinai vyriškos veiklos samprata pasaulyje po truputį nyksta, o naujas moters verslininkės įvaizdis vis labiau įsigali visuomenėje. „Manau, kad stereotipai yra atgyvena ir liko XX amžiuje. Šiais laikais viskas priklauso tik nuo mūsų pačių, o globalizacijos sąlygomis mums atsiveria visas pasaulis. Tad viskas priklauso tik nuo paties žmogaus, nesvarbu, ar tu vyras, ar moteris, o gal pensininkas, peržengęs 65 metų ribą“, – į naujas galimybes optimistiškai žvelgia I. Kukevičienė.

„Moterys verslininkės, pasirodančios verslo pasaulyje, įkvepia daugumą ir mane pačią, nes tai leidžia suvokti, kad įmanoma sukurti verslą, reikia tik pradėti. Vyrai, žiūrintys į moteris kaip į koleges, o ne kaip į konkurentes, apie stereotipus negalvoja. Manau, vyrai kai kada tuo ir žavisi“, – apie teigiamą vyrų požiūrį į moters verslumą kalba L. Pivoriūnaitė.

Moterų verslininkių daugėja

„Moterų padėtis versle kasdien vis gerėja, t. y. vis daugiau dailiosios lyties atstovių imasi nuosavo verslo. Lietuvoje tendencijos taip pat geros: užuot grįžusios į samdomą darbą, vis daugiau mamyčių pasirenka nuosavo verslo kelią, nes taip gali suderinti verslą su vaikų auginimu, pačios planuoti savo laiką. Manau, kad ateityje moterų versle tik daugės“, – apie moterų verslumo augimą pasakoja I. Kukevičienė, o L. Pivoriūnaitė jai antrina: „Moterys yra veržlios ir pasiruošusios veikti, tokių pastebiu ir sutinku savo kelyje. Kiekviena su savo unikalia idėja ir polėkiu. Galiu išskirti dviejų amžiaus grupių atstoves, ypač tai pastebima kartų atžvilgiu: vienos – jaunos iki 25 metų amžiaus, tiesiog turinčios aistrą kokiai nors konkrečiai sričiai ir pradedančios rašyti straipsnius, kurti, dalytis su pažįstamais, pavyzdžiui, rašančių, užsiimančių menu, šokiais, saviugda sutinku ne vieną. Kitos – turinčios patirties versle, įsitvirtinusios, siekiančios įgyvendinti svajones ir turėti savo verslą, nes, ką galėjo, jau sukūrė verslo bendruomenėje, pradeda plėtoti ir įgyvendinti savo vaikystės ar ekspertines svajones bei taikyti žinias.“

Prerogatyva – vietiniam verslui

Paklausta, kokiems verslo modeliams ir kokioms veikloms daugiausia dėmesio skiria moterys, I. Kukevičienė teigia: „Kaip rodo tyrimai ir mano patirtis, moterys daugiau imasi vietinių, nedidelių verslų, susijusių su pomėgiu, gyvenimu bei aplinkinių poreikiais. Dažnai moterų verslas susijęs su moteriškomis sritimis, vaikais ir pan. Taip pat gana dažnai moterys tampa verslą kuriančio vyro partnerėmis ir jam padeda.“

Žengti pirmąjį žingsnį

Nors kasdien vis daugiau moterų imasi verslo projektų ir darboviečių kūrimo, dauguma dar vis prisibijo, teigia L. Pivoriūnaitė. Kalbėdama apie tai, su kokiomis kliūtimis susiduria moteris, galvojanti apie nuosavo verslo kūrimą, pašnekovė pataria: „Reikia žengti pirmąjį žingsnį, ryžtis, nes moteris dažniausiai nori pradėti veiklą su kuo nors, nes juk taip smagiau, nes yra su kuo pasitarti. Drąsa ir pasitikėjimas savimi – vienos pagrindinių kliūčių. Kai kada abejojama dėl žinių, pavyzdžiui, ar aš sugebėsiu.“

„Kuriant verslą reikia patobulinti tam tikrus ypač vyrams būdingus bruožus, kurių trūksta moterims. Manau, kad joms reikia tapti agresyvesnėms, labiau rizikuoti, nebijoti, o tai padaryti sunkiausia“, – esminius sunkumus įvardija ir I. Kukevičienė.

Pavojus prarasti moteriškumą

Girls Rock at Startups“ įkūrėjos, paklaustos, ar nemano, kad verslininkės gyvenimas užgoš prigimtines moters savybes, svarsto: „Tai, matyt, didžiausia dilema, nes būtent vadovavimas, vadinamoji griežta ranka, rizikavimas ir kitos panašios savybės dažnai slopina tą gležnąją moteriškąją prigimtį. Profesinėje srityje daug pasiekusios moterys neretai pačios būna vienišos, nes ir asmeniniuose santykiuose atsispindi tos savybės, kurios ypač padeda versle. Pavojus, kad prarasi moteriškumą ar, pavyzdžiui, iki tam tikro amžiaus nesukursi šeimos, gan didelis, todėl reikia daugiau moteris skatinti ne aklai siekti karjeros ar verslo, bet skatinti ir mokyti derinti tai su asmeniniais santykiais bei šeima. Kai moteris kuria verslą ar siekia karjeros, dažnai visiškai tam atsiduoda, o šeimos kūrimą atideda vėlesniems laikams. Taip moteris turi visas galimybes pasiekti aukštumų, tačiau kyla didelis pavojus, kad šeimos kūrimo atidėjimas gali tęstis ir iki keturiasdešimties, o tuomet jau sunku sukurti šeimą. Aš būčiau linkusi į aukso viduriuką, kai moteris sugeba kurti verslą ar siekti karjeros ir iki tam tikro amžiaus sukuria šeimą. Tai nėra lengva padaryti, bet tik tokiu atveju moteris gali mėgautis visaverčiu gyvenimu ir pusiausvyra.“

Emocionalumas gali pakišti koją

Smalsumas, atvirumas priimti pokyčius, drąsa rizikuoti bei komandinis darbas – bruožai, kuriuos, L. Pivoriūnaitės manymu, turi išsiugdyti kiekviena moteris, norinti sukurti klestintį verslą. „Be to, versle elgtis drąsiai bei problemas spręsti pasitelkdamos blaivų protą, o ne emocijas. Visgi moterys iš prigimties emocionalios, tad kuriant verslą tai gali pakišti koją“, –moteriško emocionalumo keliamas grėsmes atskleidžia I. Kukevičienė.

Drąsa pradėti ir nesustoti

Tikėdamos šviesia ateitimi ir moterų potencialu „Girls Rock at Startups“ įkūrėjos linki merginoms drąsos ir stipraus troškimo, padedančio žengti pirmąjį žingsnį: „Visų pirma moterims ir merginoms, galvojančioms apie nuosavą verslą, norime palinkėti drąsos pradėti, stiprybės, jeigu suklupsite, ir bandyti, bandyti ir dar kartą bandyti. Juk ir miestai nebuvo pastatyti per naktį, o kiekvienas bandymas suteiks neįkainojamos patirties, kuri ir bus tas flagmanas, ant kurio sukursite savo verslo sėkmę. Tūkstančių mylių kelionė prasideda nuo pirmo žingsnio, tad pirmyn!“

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.