...

Hobis ir užsispyrimas padėjo pelnyti pripažinimą ir įgyvendinti inovatyvią idėją

Verslas

2013.02.12

Autorius: Simas Kantys

Temos: , , .

Hobis ir užsispyrimas padėjo pelnyti pripažinimą ir įgyvendinti inovatyvią idėją

Andrius Norkaitis BFL/Andriaus Ufarto nuotr.

Naują verslo idėją visai netikėtai gali pasufleruoti nusivylimas paslauga ir pastebėta problema. Būtent tokiomis aplinkybėmis – kelis kartus iš eilės nesėkmingai mėgindamas išsikviesti taksi – 2006 m. Andrius Norkaitis sugalvojo, kaip supaprastinti šios paslaugos užsakymą. Andriaus idėja ne tik pelnė išskirtinį pripažinimą įvairiuose konkursuose, bet ir paskatino imtis visiškai naujos veiklos. Šiandien inovatyvia jo įmonės teikiama „eTaksi“ paslauga besinaudojantys vilniečiai jau ima pamiršti daugybę mintinai išmoktų taksi iškvietimo numerių. Tuo tarpu taksi vairuotojai džiaugiasi jų darbą palengvinančia naujove ir didesnėmis pajamomis.

Idėja kilo susidūrus su problema

Pristatydamas „eTaksi“ idėjos gimimą, 27 metų Andrius pasakoja, kad ji atsirado palikus gimtuosius Mažeikius ir atsikrausčius studijuoti į Vilnių. Būtent sostinėje mėginimai išsikviesti taksi dažnai baigdavosi nesėkmingai.

„Paskambinęs ir išgirdęs dispečerės atsakymą, kad laisvų automobilių nėra, vieną po kito rinkdavau kitus taksi numerius. Pagalvojau, būtų puiku, jei galėčiau užsakymą pateikti visoms taksi įmonėms iš karto. Tuomet ir kilo mintis sukurti užsakymų perdavimo sistemą, kuria dabar naudojasi dešimtys tūkstančių žmonių.“, – prisimena verslininkas.

Patirtis, pamokos ir apdovanojimai

„eTaksi“, beje, nebuvo pirmas kartas, kai jis ėmėsi kurti unikalių programų. Prieš pradėdamas savo verslą jau turėjo apie 10 metų sistemų projektavimo ir programavimo patirties. Dar mokykloje savo reikmėms ir kelioms įmonėms Andrius kūrė įvairias sistemas, o būdamas šešiolikos Andrius sukūrė audio bibliotekų tvarkymo programą, gebančią aptikti vienodus ar panašius įrašus asmeniniame kompiuteryje ir CD, kurią naudojo keliasdešimt tūkstančių vartotojų (daugiausia iš jų – JAV). Programa sulaukė savo skilties žurnale „PC World“ Australijoje. Vėliau Andrius pasirinko studijuoti informatiką, tačiau mano, kad norint sėkmingai plėtoti verslą IT srityje, būtina šia sritimi domėtis savarankiškai bei įgyti praktinių žinių darbe.

„Kompiuteriais pradėjau naudotis labai anksti, buvau vienas pirmųjų Lietuvos interneto vartotojų ir jau nuo keturiolikos metų kurti naujas programas yra mano pomėgis. Po mokyklos atvykęs į Vilnių, ėmiausi darbo didelėje įmonėje, kurį dar teko derinti ir su informatikos studijomis universitete. Per 5 metus samdomo darbo tekdavo ne tik programuoti, bet ir apskritai įgyvendinti viską nuo idėjos iki galutinio produkto, kurį kasdien naudotų šimtai darbuotojų ir tūkstančiai klientų. Man tapus vienos naujos, su IT susijusios paslaugos vadovu, teko daugiau dirbti su verslo strategijų kūrimu, partneriais, klientų aptarnavimu ir paslaugos įvedimu į rinką. Per tuos metus sukūriau ne vieną sistemą, padariau karjerą ir sukaupiau patirties, reikalingos savo sumanymo įgyvendinimui. Nebuvo lengva, bet turint tikslus – būtina“, – sako Andrius.

„Studijuodamas ir dirbdamas supratau, kad noriu įgyvendinti didesnius projektus, vien sistemų kūrimo žinių neužteks ir turiu įgyti daugiau patirties versle. Pradėjau domėtis įvairiomis verslo iniciatyvų skatinimo programomis, skirtomis versliam jaunimui”, – pasakoja Andrius. Buvo būtina gauti ekonomikos mokslo žinių, pasisemti verslo kūrimo patirties iš profesionalų ir paruošti gerą verslo planą. Visa tai paskatino ne tik savarankiškai gilintis į verslo vadybos pagrindus, bet ir itin aktyviai įsitraukti į tuo metu Lietuvoje prasidėjusią – vadinamųjų „startup‘ų“ – kūrimo bangą ir verslo idėjų konkursus.

„Užsidegęs šia mintimi, reikalingos informacijos ieškojau internete, ėmiau sekti ir stengiausi sudalyvauti beveik visose su tuo susijusiose viešose paskaitose ir seminaruose. Nemažai naudos davė ir verslumo skatinimo konkursai, suteikę progą patobulinti kuriamą verslo planą, atsižvelgiant į autoritetingos komisijos pastabas“, – prisimena Andrius.

Akivaizdu, kad įkvėpimo suteikė ne tik įgyta patirtis, bet ir tarptautiniu mastu pelnyti pripažinimai! Pagrindinį apdovanojimą už inovatyvumą Andriaus verslo planas pelnė Šiaurės miestelio technologijų parko „Verslo plano turnyre“, pirmąją vietą užėmė konkurse „Verslauk“, idėja neliko nepastebėta televizijos projekte „Vertas milijono“, specialų prizą pelnė konferencijoje „LOGIN 2010“, o Lenkijoje vykusiame konkurse „Global Startup Challenge 2010“ iš daugiau nei 100 komandų „eTaksi“ buvo vienintelė finale nugalėjusi užsienio komanda.

Reikšmingų sprendimų ir iššūkių metas

Dalyvaudamas viename iš konkursų, Andrius žinojo, kad prizas – 10 tūkst. litų – būtų skirtas nuosavo verslo pradžiai. Tai tik dar labiau paskatino neatidėlioti svarbaus sprendimo, žengti ryžtingą žingsnį ir išeiti iš stabilias pajamas garantuojančio darbo didelėje įmonėje.

„Supratau, kad „eTaksi“ idėjos įgyvendinimui neužteks nuo pagrindinio darbo valandų atliekančio laiko. Žinoma, kad tuo metu iš artimųjų sulaukiau tiek padrąsinimų, tiek ir nuogąstavimų. Juk buvo neseniai prasidėjusi krizė ir mesti gerą darbą, nesant tikram dėl būsimų pajamų, visiems atrodė labai rizikinga. Vis dėlto tokiu atveju svarbiausias yra užsispyrimas bei tikėjimas savo verslo sėkme“, – tikina verslininkas.

Verslo idėjos pripažinimas – dar ne viskas. Pasak Andriaus, ėmusis konkrečių darbų, reikėjo nusiteikti ne vienam iššūkiui ir rezultatai džiugino negreitai.

„Visų pirma, tais metais technologijos dar nebuvo pažengusios tiek, kiek dabar, taigi viską įgyvendinti, net ir turint patirties, buvo sudėtinga. Kita problema, kaip ir visiems „startup‘ams“, buvo resursų trūkumas – pradedant žmogiškaisiais, baigiant finansiniais. Kurdamas savais ištekliais, negali eiti bandymų keliu ir daug klysti, nes tai per brangiai man būtų kainavę“, – prisimena „eTaksi“ įkūrėjas.

Vėliau sekė kitas etapas, kurio metu įvairių Lietuvoje veikiančių taksi įmonių darbuotojams reikėjo pristatyti paslaugos privalumus.

„Dažniausiai taksi dispečerinėse nebuvo nei kompiuterių, nei su jais dirbti mokančių darbuotojų. Kaip tuomet įtikinti darbuotojus naujos paslaugos nauda? Gali būti, kad man šiuo atveju pasitarnavo krizė, nes žmonės tuomet nenumojo ranka, o suko galvas, kaip pasigerinti situaciją. Taigi krizę galima išnaudoti ir kaip galimybę kurti verslą“, – sako Andrius.

Paklaustas apie IT verslui reikalingas investicijas, Andrius atsako, kad jo patirtis rodo, jog idėją galima pradėti įgyvendinti neturint visų riekalingų pinigų ar patirties. Didžiausia investicija – paties Andriaus darbas. Jis pats projektavo ir programavo sistemą, įtikino verslo partnerius bendradarbiauti ir rūpinosi viskuo, kas tik buvo būtina. Neretai jaunas verslininkas susikoncentruoja į pinigų paiešką ir pamiršta, kiek daug gali padaryti pats. Jei žmogus dirbdamas samdomą darbą tingi ir svajoja apie nuosavą verslą, kaip galimybę atsipūsti – labai klysta. Tiesa, kažin ar būtų pavykę pradėti verslą be kompiuterio ar automobilio, kuris buvo reikalingas važiavimui į susitikimus su klientais visoje Lietuvoje. Taip pat svarbu buvo turėti santaupų, kurios leistų ilgesnį laiką išgyventi be pastovių pajamų. Dalis lėšų verslo pradžiai – iš viso 20 tūkst. litų – buvo laimėta dalyvaujant įvairiuose jaunimo verslumo skatinimo konkursuose. Be to, projektą parėmė „Microsoft“ kompanija, suteikdama licenzijas programinei įrangai. „Šiandien turint perspektyvią idėją rasti pinigų ir pradėti verslą yra lengviau nei pradedant verslą krizės metu“, – pasakoja Andrius.

Žengiame į naują etapą

Vidutiniškai per mėnesį taksi užsakymo sistemos svetainė www.etaksi.lt sulaukia nuo 30 iki 40 tūkst. lankytojų. Per metus nuo 2011 m. jos lankomumas išaugo 52 proc. Pasak Andriaus, planuojama, kad įdėtas 4 metų darbas ir investicijos turėtų atsipirkti po 2–3 metų. Be abejo, situacija rinkoje greitai keičiasi, tačiau „eTaksi“ neapsiribos esamomis investicijomis ir planuoja sptartesnę plėtrą ne tik Lietuvoje.

Lyginant su „eTaksi“ veiklos pradžia 2009 metais, jau tada inovatyvi paslauga smarkiai patobulėjo – šiuo metu taksi iškvietimas galimas ne tik internetu, telefonu ar trumpąją SMS žinute, bet ir specialiomis programėlėmis išmaniesiems telefonams. Unikalu tai, kad Vilniuje taksi jau randame be dispečerių pagalbos: norinčio išsikviesti kliento užklausa akimirksniu keliauja į netoli jo buvimo vietos esančių taksistų planšetinių kompiuterių ekranus. Vairuotojas priima užsakymą, o klientas gauna patvirtinimą. Vidutiniškai viskas trunka iki minutės. Tai yra nepalyginamai efektyviau ir greičiau nei vairuotojų paieška radijo ryšiu. Radijo ryšys turi savo apribojimus ir dėl to keleiviai, kviesdami taksi, susiduria su sunkumais. Dėl GPS vietos nustatymo ir „protingo“ automatinio užsakymų perdavimo vairuotojai sutaupo kuro ir aptarnauja daugiau keleivių.

„Kelerių metų darbas dabar leidžia mums džiaugtis, kad Lietuvoje diegiama „eTaksi“ sistema nenusileidžia dešimtis milijonų kainavusioms panašioms sistemos. Jos taip pat neseniai pradėtos diegti didžiausiuose pasaulio miestuose. Tiesa, pradinė idėja ir tikslas – didinti taksi efektyvumą ir keleiviams taksi iškvietimą padaryti greitu ir maloniu – išliko. Dėl to 2013 m. nusprendėme siekti ne tik palengvinti taksi iškvietimą, bet ir gerinti taksi paslaugų kokybę. Nauji taksi automobiliai – tai dar ne viskas, nes jus veža ne įmonė, o vairuotojas, kurio darbo iki šiol nevertino nei viena taksi įmonė. Įdiegėme naujovę – po užsakymo vairuotojo darbą klientas gali įvertinti tiesiog atrašęs į SMS žinutę su balu nuo 1 iki 10 bei parašęs pastabą. Nors nesame taksi įmonė, tokia operatyvi informacija ir bendradarbiavimas su vežėjais leis kilstelti ir pačio aptarnavimo kokybę. Jau gauti keli šimtai įvertinimų džiugina.“, – teigia verslininkas.

Paklaustas, ar taksi vairuotojai lengvai leidžiasi įtikinami „eTaksi“ paslaugos nauda bei išmaniojo telefono ar planšetinio kompiuterio įsigijimo reikalingumu, Andrius sako, kad jie netrunka įvertinti užsakymų skaičių padidinti leidžiančios sistemos privalumus.

„Žmonės supranta, kad atsiradus technologijoms, gerinančioms jų darbą, ateina naujas etapas. Juk kažkada nebuvo telefonų ir taksi klientai „susimedžiodavo“ tiesiog gatvėje. Vėliau buvo pasitelktas radijo ryšys, o taksi automobilį išsikviesti tapo įprasta skambučiu. Šiandien visų patogumui racijas keičia planšetiniai kompiuteriai ar išmanieji telefonai. 2013 m. prognozuojame, jog keleiviai dar mažiau skambins. Taupydami savo laiką, pinigus bei įvertinę kitus privalumus, taksi jie kvies „išmaniais“ būdais. Kompiuterizuojantis vis daugiau vežėjų, pajusime sutrumpėjusį iškvietimo laiką ir pradėjusią gerėti taksi paslaugų kokybę. Taip pat tikimės sudominti ne tik Lietuvos vartotojus, bet ir išbandyti save tarptautinėje rinkoje.“, – sako „eTaksi“ sumanytojas.

Patarimai

1. Iš karto gauti daug pinigų iš investuotųjų, turint tik idėją, greičiausiai nepavyks, o pradžiai dažniausiai daug pinigų ir nereikia (ypač IT versle). Kompetencijos, komanda ir veikiantis verslo modelis yra ne ką mažiau svarbūs nei pati idėja.

2. Nusiteik, kad dirbti reiks daug ir ne tik tai, ką mėgsti ar moki. Laisvo laiko turėsi mažiau ir rezultatus pamatysi galbūt ne taip greitai, kaip norėtum.

3. Išeidamas iš samdomo darbo ir įkurdamas įmonę, turėk bent 6 mėn. atlyginimų santaupų sumą.

4. Įgyti žinių galima greičiau nei per 4 metus studijų – domėkis. Gauti patirties geriausia prieš tai įgyvendinat kitus projektus kompetentingose įmonėse.

5. Pradėjęs verslą nusiteik, kad ne kartą teks išgirsti „ne“. Susidūręs su pirmais sunkumais – nesustok.

„eTaksi“

30-1360653346-247364.jpg 30-1360653346-950913.jpg 30-1360653346-687023.jpg 30-1360653347-856345.jpg 30-1360653347-690421.jpg 30-1360653347-286529.jpg

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.