...

Nacionaliniai verslo ypatumai Turkijoje ir Graikijoje

Verslas

2013.12.07

Autorius: Juliana Miliut

Temos: .

Nacionaliniai verslo ypatumai Turkijoje ir Graikijoje

Nacionaliniai verslo ypatumai Turkijoje ir Graikijoje flickr.com nuotr.

Pilvo šokiai, kebabai, hamamas ir šokantys dervišai ar Dzeusas, Olimpas, alyvuogės, demokratija ir Sokratas? šie dalykai dažniausiai minimi eilinio europos gyventojo paprašius keliais žodžiais apibūdinti savo istorija itin glaudžias ir karo kirvį galiausiai už kasusias pasakiško grožio paplūdimiais bei žydro vandens horizontais besididžiuojančias Turkiją ir Graikiją. Vienas ryškiausių šių šalių verslo ypatumų – siekis užmegzti tvirtus ir draugiškus santykius prieš imantis bendros veiklos.

Turkija

Stereotipai ir mitai

Vienas plačiausiai po pasaulį, o ypač po Europą, paplitusių mitų yra susijęs apie turkų vyrais ir tai, kad jie visi nešioja ūsus. Remiantis skirtingais šaltiniais ir žiniasklaidos priemonėmis, šis stereotipas seniai atgyvenęs. Vešlius ūsus dažniausiai nešioja senyvi vyrai, o daugelyje sąrašų Turkija pagal ūsuotų vyrų skaičių dažniausiai lieka paskutinėse dešimtukų vietose.

Dar vienas stereotipas yra susijęs su turkų istorija. Jie tikrai didžiuojasi savo istoriniu palikimu ir ypač Osmanų imperija, tačiau gandas, esą dėl to turkai nemėgsta graikų, neturi pagrindo.

Ko gero, verta atkreipti dėmesį į dar vieną įsitikinimą, neva turkai mėgsta kovoti. Tiesa yra ta, kad šios tautybės žmonės tiesiog trokšta ir moka ginti savo interesus, šeimą bei verslą.

Verslo kultūros ypatumai

Siekiant įsitvirtinti Turkijos verslo rinkoje svarbu atsiminti du dalykus. Jūsų sėkmė didžiąja dalimi priklausys nuo gebėjimo užmegzti efektyvius asmeninius santykius, suderintus su aiškiais ir nepriekaištingai pateiktais verslo pasiūlymais bei potencialaus bendradarbiavimo tikslais.

Turkai imasi verslo išskirtinai su tais, kurie jiems patinka, kuriais pasitiki ir mato ilgalaikio bendradarbiavimo perspektyvą. Turkų verslininkai yra labiau oratoriai ir vizualių prezentacijų mėgėjai, todėl vietoj ilgų raportų ir kitų dokumentų mieliau naudojasi grafikais, iliustracijomis, žemėlapiais ir kitomis vizualiomis priemonėmis.

Derantis itin svarbu pabrėžti finansinę savo pasiūlymo naudą. Vertėtų atkreipti dėmesį, kad sprendimai priimami gana lėtai. Tikėtina, kad per derybas pirmiausia susitiksite su žemesnio rango darbuotojais ir tik įsitikinus, jog esate patikimi, turėsite galimybę bendrauti su kompanijos vadovybe, kuri ir priims galutinius sprendimus.

Nors jaučia poreikį užmegzti draugiškus ryšius, šios šalies verslininkai yra protingi ir gabūs, todėl bet koks gudravimas tuoj pat bus išaiškintas.

Verslo etiketas

Pasisveikinimas ir atsisveikinimas (ne visada) lydimas tvirtu rankos paspaudimu tiek su moterimi, tiek su vyru ar vaiku, jeigu jis dėl tam tikrų priežasčių dalyvauja verslo susitikime. Pirmiausia ranka spaudžiama vyriausiam asmeniui.

Verslo aplinkoje vyrauja konservatyvus aprangos kodas. Taigi moterims derėtų vengti trumpų sijonų ar šortų ir palaidinių, o vyrams kaklaraištis privalomas net ir karščiausią dieną.

Turkams nereikia didelės asmeninės erdvės, todėl per dalykinį pokalbį jie gali stovėti arčiau pašnekovo nei daugelyje Europos šalių. Taigi jūsų žingsnis atgal gali būti palaikytas nedraugišku. Nepagarbos ženklu laikoma ir rankų padėtis ant klubų ar kišenėse, ypač bendraujant su vyresniais ar aukštesnes pareigas einančiais žmonėmis.

Svarbu atsiminti, kad ženklas „Ok“, rodomas pirštais, reiškia netradicinę lytinę orientaciją. Punktualumas yra vienas svarbiausių sėkmingo bendradarbiavimo su Turkijos verslininkais elementų.

Prieš aptariant verslo reikalus ar posėdį skiriama šiek tiek laiko susipažinti ir šnektelėti laisvomis temomis. Turkai didžiuojasi savo šalimi, todėl mielai atsakys į klausimus, susijusius su tėvynės kultūra ir istorija.

Pasijuokime

Muitininkas keleiviui, grįžusiam iš Turkijos turgaus:

– Taigi, pone, dabar apsispręskime, kurie daiktai jūsų, o kurie mano…

Graikija

Stereotipai ir mitai

Vienas labiausiai paplitusių įsitikinimų – esą graikai pakvaišę dėl rūkalų. Oficialūs Europos ir kiti statistikos departamentų bei nepriklausomų agentūrų atlikti tyrimai rodo, kad Graikija visuomet patenka į šalių, kuriose daugiausia rūkoma, trejetuką, o dažnai užima ir pirmą vietą.

Kita vertus, verta pridurti, kad lankantis šioje šalyje, priešingai nei, pavyzdžiui, Prancūzijoje, šis žalingas įprotis taip nekrinta į akis, todėl iš pirmo žvilgsnio ši statistika gali pasirodyti klaidinga.

Dar vieną itin įdomų pastebėjimą pateikė „The Economist“. Jų apklausa parodė, kad graikai mano ir teigia esantys viena sunkiausiai dirbančių tautų. O štai tokių šalių kaip Jungtinė Karalystė, Lenkija, Italija, Ispanija ir Vokietija gyventojai graikus nurodė kaip mažiausiai dirbančius.

Tiesa, graikai save išrinko ir labiausiai korumpuota valstybe. Kitos apklausoje dalyvavusios šalys šioje kategorijoje pasirinko Italiją.

Verslo kultūros yaptumai

Draugiški santykiai yra sėkmingo bendradarbiavimo su graikais pagrindas, nes jie linkę imtis verslo tik su asmenimis, kuriuos gerai pažįsta ir kuriais pasitiki. Graikai atiduoda prioritetą gyvam bendravimui, nes elektroninių laiškų rašymą ar pokalbius telefonu laiko ne tokiais asmeniškais.

Vis dėlto sukurti gerus santykius užtrunka, be to, verslo ryšiai mezgami ne tik biure, bet ir pietaujant ar vakarieniaujant. Blogiausia, ką gali padaryti užsienio partneriai, – tai žodžiais ar veiksmais suabejoti graiko verslininko sąžiningumu ir garbe. Dar verta įsidėmėti, kad ypač nemėgstami nedraugiški, santūrūs ir pretenzingi asmenys.

Nors verslo aplinka nėra įpareigojanti, graikai į viską žiūri rimtai. Taigi neformalus bendravimas dar nepelnius pasitikėjimo traktuojamas kaip prastas išsiauklėjimas. Jeigu graikas verslininkas staiga tampa tylus, vadinasi, kažkuo jį nuliūdinote.

Graikai pasižymi nepriekaištingais derybų ir tarpininkavimo įgūdžiais, todėl itin mėgsta derėtis. Verslo sprendimai priimami gana lėtai, todėl reikia apsišarvuoti kantrybe ir supratingumu.

Kompanijose vyrauja hierarchija, be to, rodoma išskirtinė pagarba amžiui ir pareigoms. Įdomu tai, kad nors iš užsienio svečių reikalaujama punktualumo, graikai sau leidžia vėluoti. Susitikimai dažnai prasideda ir baigiasi vėliau, nei numatyta.

Verslo etiketas

Pasisveikinimas ir atsisveikinimas lydimas rankos paspaudimu su kiekvienu asmeniu nepriklausomai nuo lyties, amžiaus ar pareigų.

Verslo aprangos kodas yra toks, kaip ir daugumoje Europos valstybių, t. y. vyrauja tamsios spalvos. Susitikimai skiriami prieš vieną ar dvi savaites, tačiau esant poreikiui galima susitarti ir likus vos kelioms dienoms. Visi susitikimai dar kartą patvirtinami telefonu dieną prieš. Kadangi pietaujama tarp pirmos ir trečios valandos dienos, šiuo metu nedera skirti susitikimo.

Dažniausiai prie svarbiausių verslo klausimų prieinama tik per trečią susitikimą (per pirmąjį graikai nori susipažinti asmeniškai, o per antrąjį siekia įtvirtinti pasitikėjimą ir pagarbą).

Skubinimas priimti sprendimus ir spraudimas į laiko rėmus dažnai lemia derybų ar sutarčių nutraukimą.

Be to, vertėtų pasistengti pademonstruoti, kaip jūsų siūlomos paslaugos ar prekės ir bendradarbiavimas pagerins potencialių partnerių ar klientų reputaciją.

Pasijuokime

– Kodėl senovės Graikijoje žmonės vaikščiodavo susisukę į paklodes? – Tam, kad galėtų bet kur miegoti.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.