...

3 būdai, kai išugdyti nuojautą versle ir priimti teisingus sprendimus

Verslas

2014.01.06

Autorius: Rasa Petrauskaitė

Temos: .

3 būdai, kai išugdyti nuojautą versle ir priimti teisingus sprendimus

3 būdai, kai išugdyti nuojautą versle ir priimti teisingus sprendimus flickr.com/BZN start fotomonatažas nuotr.

Trejos durys. Už vienų slepiasi ožkos, už kitų – automobilis. Pasirinkę vienas duris jūs gaunate galimybę pakeisti savo sprendimą. Ką nusprendžiate? Tradiciškai maždaug 60 proc. žmonių pasilieka prie pirmo pasirinkimo, o 40 proc. jį keičia. Vadinamoji „Monty Hallo“ problema atspindi situaciją, kai žmonės labiau pasikliauna instinktyviu jutimu, arba nuojauta. Be to neįmanoma ir versle.

Vien tik faktai priimti sprendimo nepadeda

Audrius Jankauskas, „Impress Pages CMS“ įkūrėjas, sako, kad dėl ribotų resusrų verslo pasaulyje nuojauta yra itin svarbi: „Tam pačiam tikslui pasiekti galimos bent kelios alternatyvos, bet visko išbandyti neįmanoma, tad lieka pasikliauti nuojauta.“

Sudėtingesni atvejai, kai kuriamas unikalus produktas ar paslauga. Turint tik vieną galimybę ką nors pakeisti ir sulaukti dėmesio, vien faktai priimti sprendimo nepadės. „Puikus pavyzdys yra išmaniųjų telefonų rinka. „Nokia“ rėmėsi tik tyrimais ir faktais, „Apple“ – nuojauta. Visa kita – jau istorija“, – primena A. Jankauskas.

Nuojauta versle reikalinga visuomet, o ypač, anot Audriaus, kai trūksta informacijos ir faktų sprendimui pagrįsti. Tačiau kartais net akivaizdūs faktai (pavyzdžiui, daug pinigų kainavusi „Nokia“ apklausa parodė, kad žmonės nepirks telefonų, brangesnių nei 150 JAV dolerių) ne visuomet padeda priimti teisingus sprendimus.

„Todėl, mano nuomone, visuomet reikia įsiklausyti, ką sako nuojauta. Tai pasąmonės balsas, kurio nekontroliuojame, tačiau ten sugulusi visa patirtis. Ir dažnai ji daug tikslesnė nei šalti faktai“, – akcentuoja A. Jankauskas.

Kita situacija, kada nuojauta svarbi, – kai tiesiog nėra laiko faktams surinkti, kai sprendimą reikia priimti čia ir dabar. Be nuojautos lieka tik spėti. O tada jau tik loterija.

Nuojautai reikia treniruočių

Tai, kad intuityvi orientacija išsivysto drauge su patirtimi, teigia Chrisas Blake‘as knygoje „Sprendimo priėmimo menas“. Kiekvienas išmoksta susieti įvairius praeities patyrimų aspektus su tam tikrais padariniais. Patirtis, kurią sukaupia mūsų smegenys, susideda iš faktų ir emocijų, todėl patekus į anksčiau patirtą situaciją pasąmonė mums pasako, ką turėtume manyti apie šią situaciją bei kokius jausmus ji turi sukelti.

Patirtis nėra universali. Ji priderinta prie tam tikros specifinės aplinkos, vadinamos „arti namų“. Kaip teigia Ch. Blake‘as, pakeiskime aplinką, ir ne tik nustos galiojusios kai kurios iš mūsų išmoktų taisyklių, bet net ir jų taikymas gali tapti pavojingas. Jei daugelį metų dirbsite vienoje verslo šakoje, per tą laiką sukaupta patirtis padės priimti intuityvius sprendimus.

Intuityvūs sprendimai efektyviausi tuomet, kai treniruočių rezultatai būna greiti ir vienareikšmiai. Tai reiškia, kad turite daug kartų patirti savo sprendimo rezultatą.

Norint išmokti priimti geresnius sprendimus įprastoje aplinkoje svarbūs keli aspektai.

Pirma, nesiliaukite mokytis. Jei liausitės gilintis į savo klientų nuotaiką, greitai prarasite kontaktą su jais. Jūsų intuicija turi būti šiuolaikiška.

Antra, turėkite savo sprendimų žiniaraštį. Pravartu užsirašyti priimamus sprendimus. Tam skirtame dienyne gali būti fiksuojami smulkūs kasdieniai sprendimai bei esminiai karjeros posūkių motyvai. Po šešių mėnesių peržvelkite savo sprendimų sąrašą ir permąstykite jų rezultatus. Taip galėsite patikrinti, ar galite pasitikėti intuicija.

Trečia, svarbu nuolat sekti, ar nepastebėsime to, kas neįprasta. Ir niekuomet nemanykite, kad „tai“ jums niekada nenutiks.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.